Najlepszym filmem zagranicznym ogłoszono „Osiem i pół” Federico Felliniego. W poniedziałek (28 grudnia) zostały przedstawione wyniki projektu „12 filmów na 120 lat kina”, zrealizowanego przez Muzeum Kinematografii w Łodzi oraz Zakład Historii i Teorii Filmu Uniwersytetu Łódzkiego, we współpracy ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich i portalem filmpolski.pl.
Jak podkreślają organizatorzy, do uczestnictwa w przedsięwzięciu zostały zaproszone osoby profesjonalnie związane z filmem. Po pierwsze twórcy: reżyserzy, producenci, scenarzyści, autorzy zdjęć, scenografowie i kostiumolodzy, montażyści, autorzy muzyki filmowej i opracowań dźwięku. Po drugie - osoby związane z szeroko rozumianą kulturą filmową: krytycy, wykładowcy akademiccy, organizatorzy festiwali filmowych, dystrybutorzy, kierownicy DKF-ów, edukatorzy filmowi. Ankietowani zostali poproszeni o wskazanie 12 tytułów „Najlepszych światowych filmów” oraz 12 tytułów „Najlepszych filmów polskich”. Odpowiedziało 279 osób.
Wśród filmów zagranicznych w pierwszej piątce znalazły się: „Osiem i pół” (reż. Federico Fellini), „Obywatel Kane” (reż. Orson Welles), „Czas apokalipsy” (reż. Francis Ford Coppola), „Powiększenie” (reż. Michelangelo Antonioni), „Ojciec chrzestny” (reż. Francis Ford Coppola).
Pierwsza polska piątka to: „Ziemia obiecana” (reż. Andrzej Wajda), „Rękopis znaleziony w Saragossie” (reż. Wojciech Jerzy Has), „Popiół i diament” (reż. Andrzej Wajda), „Nóż w wodzie” (reż. Roman Polański), „Sanatorium pod klepsydrą” (reż. Wojciech Jerzy Has).
Świat:
- OSIEM I PÓŁ (8½, reż. Federico Fellini, 1963)
- OBYWATEL KANE (Citizen Kane, reż. Orson Welles, 1941)
- CZAS APOKALIPSY (Apocalypse Now, reż. Francis Ford Coppola, 1979)
- POWIĘKSZENIE (Blowup, reż. Michelangelo Antonioni, 1966)
- OJCIEC CHRZESTNY (The Godfather, reż. Francis Ford Coppola, 1972)
- LOT NAD KUKUŁCZYM GNIAZDEM (One Flew Over the Cuckoo’s Nest, reż. Miloš Forman, 1975)
- 2001: ODYSEJA KOSMICZNA (2001: A Space Odyssey, reż. Stanley Kubrick, 1968)
- PULP FICTION (Pulp Fiction, reż. Quentin Tarantino, 1994)
- PÓŁ ŻARTEM, PÓŁ SERIO (Some Like It Hot, reż. Billy Wilder, 1959)
- AMADEUSZ (Amadeus, reż. Miloš Forman, 1984)
- DAWNO TEMU W AMERYCE (Once Upon a Time in America, reż. Sergio Leone, 1984)
- AMARCORD (Amarcord, reż. Federico Fellini, 1973)
Polska:
- ZIEMIA OBIECANA (reż. Andrzej Wajda, 1975)
- RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE (reż. Wojciech Jerzy Has, 1965)
- POPIÓŁ I DIAMENT (reż. Andrzej Wajda, 1958)
- NÓŻ W WODZIE (reż. Roman Polański, 1962)
- SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ (reż. Wojciech Jerzy Has, 1973)
- POCIĄG (reż. Jerzy Kawalerowicz, 1959)
- PRZYPADEK (reż. Krzysztof Kieślowski, 1981/1987)
- DZIEŃ ŚWIRA (reż. Marek Koterski, 2002)
- MATKA JOANNA OD ANIOŁÓW (reż. Jerzy Kawalerowicz, 1961)
- IDA (reż. Paweł Pawlikowski, 2013)
- ZEZOWATE SZCZĘŚCIE (reż. Andrzej Munk, 1960)
- REJS (reż. Marek Piwowski, 1970)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?