Hasło przewodnie tegorocznej edycji festiwalu dotyczyć trzech głównych obszarów tematycznych: relacji człowiek – technologia, wartości rzemiosła i pracy rąk ludzkich oraz wyzwań i kierunków rozwoju współczesnej architektury. Uczestnicy zobaczą też wystawy finalistów konkursów must have – najlepiej zaprojektowanych produktów na polskim rynku i make me! – czyli międzynarodowego konkursu na najbardziej obiecującego projektanta młodego pokolenia, w którym zwycięzca otrzyma nagrodę główną – Paradyż Award o wartości 50 tys. zł.
W programie są również wystawy, dyskusje, warsztaty, premiery, Archiblok prowadzony przez Filipa Springera, cykl Trendy z pytaniami stawianymi przez Michała Mazura o najważniejsze wyzwania współczesnego designu, a także Edukreacja, czyli projekt edukacyjno-rozwojowy dla dzieci. Festiwal będzie też bardziej obecny w przestrzeni publicznej Łodzi – widzowie ujrzą m.in.: instalację „Łącznik spacerowy” Pawła Grobelnego czy „Papierową dżunglę” Oli Mireckiej. Ponadto będzie można wziąć udział w grze miejskiej, targach Formy, bazarze Rzeka Rzeczy i pokazach filmowych.
Czytaj też: Łódź Design Festival. 50 tysięcy za pomysł młodego projektanta w konkursie make me!
Temat Festiwalu szeroko omawiany będzie m.in. w ramach wystawy głównej „Nothing but flowers”. Jej kuratorka, Agata Połeć, tak komentuje wystawę: „Czy automatyzacja w każdym obszarze życia człowieka jest pomysłem ryzykownym? Coraz większymi krokami zbliżamy się do czasów, kiedy człowiek i robot będą żyli obok siebie, a niemalże każde elektroniczne urządzenie obdarzone będzie sztuczną inteligencją.
Ta wizja – choć ekscytująca – uświadamia, że istnieje druga, ciemniejsza strona technologii, której nieco się
obawiamy, która prowadzi w rewiry nadal niepoznane, tajemnicze, może niebezpieczne. Ciekawość i pociąg do nowych technologii idą w parze z obawą, że w końcu nie będziemy mogli się w nich odnaleźć, a nawet, że zostaniemy przez nie zastąpieni”.
Pytania o rozwój nauki i automatyzacji pojawią się w ramach bloku Trendy, prowadzonego przez Michała Mazura, który swoich gości zapyta o design w kontekście ochrony klimatu czy antyinnowację. O odkryciach naukowych porozmawia z Karoliną Wesołowską (Ceramika Paradyż) i gościem specjalnym mecenasem Januszem Kapustą, odkrywcą jedenastościennej bryły geometrycznej czyli k-drona. Technologii będzie można także doświadczyć, wchodząc do „The Glass Room Experience”. Wystawa prezentowana była już w Berlinie, Londynie i Nowym Jorku.
Z zewnątrz wygląda jak witryna sklepowa z najnowszymi urządzeniami cyfrowymi, ale po wejściu okazuje się, że nic tu nie jest do kupienia. Wystawa pokazuje zachowania konsumentów podczas posługiwania się technologią i zwraca uwagę na to, jak dużo informacji o sobie ujawniamy, korzystając z niej. Do tego zagadnienia nawiążą także podczas swojego wykładu i warsztatów eksperci skupieni wokół interdyscyplinarnego zespołu Metaphor: Anna Wróblewska, Michał Głowacki i Filip Cieślak. Będą pokazywali, jak naszymi zachowaniami i wyborami w social mediach rządzą algorytmy, ale także mówili o możliwościach wykorzystywania tych algorytmów, chat botów i sztucznej inteligencji nawet w niewielkich firmach.
O unikalnej wartości pracy rąk ludzkich traktować będzie wystawa ceramiczna „Kółko Kropka Kreska”, której kuratorką jest Magdalena Gazur. Ekspozycja przygotowana została we współpracy z Manufakturą w Bolesławcu, Porcelaną Kristoff i Hutą Szkła Kryształowego Julia. „Ludzkie niedociągnięcie, czasem nawet błąd, traktuje się tu jako przewagę nad doskonałością maszyny, jako swoisty autograf twórcy” - podkreśla kuratorka.
O architekturze dyskutować będą eksperci podczas bloku City Experience prowadzonego przez Waldemara Olbryka, członka zarządu Echo Investment. Wykłady i prezentacje najlepszych pracowni architektonicznych oraz dyskusje krytyczne z udziałem ekspertów odbędą się także w ramach Archibloku prowadzonego przez Filipa Springera, który do dyskusji zaprosił Macieja Frąckowiaka (socjologa, badacza miasta), Jakuba Szczęsnego (Pracowania Szcz), Przemo Łukasika (medusagroup), Pawła Garusa i Jerzego Woźniaka (Pracowania mode:lina) oraz Rafała Grzelewskiego (Grupa 5 Architekci).
must have to najważniejszy w Polsce plebiscyt promujący polskie wzornictwo. W tym roku Rada Ekspertów w składzie: Agnieszka Jacobson-Cielecka, Agnieszka Gruszczyńska-Hyc, Ewa Mierzejewska, Ewa Solarz, Anna Grużewska, Dominika Olszyna, Michał Mazur i Michał Piernikowski oceniła 400 projektów pod względem funkcjonalności, innowacji, ergonomii oraz estetyki. Wyróżnienie
otrzymało 70 z nich.
Drugim konkursem organizowanym przez Łódź Design Festival jest make me! – międzynarodowy konkurs
dla młodych projektantów i studentów kierunków wzorniczych (20-35 lat). W tym roku zgłoszenia przesłało 217 projektantów z całego świata. Oprócz polskich artystów prace nadesłali studenci i młodzi projektanci z takich krajów jak: Szwecja, Estonia, Wielka Brytania, Niemcy, Stany Zjednoczone, Rosja, Hiszpania, Kolumbia, Australia, Tajwan, Włochy i Kanada.
Czytaj też: Festiwal Łódź Design po raz szósty. 650 projektantów i tysiąc obiektów [ZDJĘCIA]
Jury w składzie Michał Piernikowski, Czesława Frejlich, Paweł Grobelny, Agnieszka Jacobson-Cielecka, Daniel Zieliński, Agata Kulik-Pomorska i Paweł Pomorski wybrało 29 finałowych projektów. Zwycięzca otrzyma nagrodę główną, Paradyż Award, o wartości 50 tys. zł. Dodatkowo jury spośród finalistów wybierze laureatów nagród specjalnych: 10 tys. zł Łódź Design Festival oraz 5 tys. zł Interprint.
Do tematu Festiwalu nawiąże przestrzenna instalacja, która zawiśnie w patio budynku Art._Inkubatora. Złożona z kolorowych, połyskujących form geometrycznych, będzie przeskalowaną interpretacją, popularnych w latach 60, mobili. Instalację przygotowują projektanci z oshi pracowni projektowej Ola i Kajetan Hunger.
W ramach Festiwalu zobaczymy także projekt „Plantacja” Alicji Patanowskiej. Plantacja wyrosła na gruncie rozważań o zalewie odpadami i domowym ogrodnictwie. Projekt oparty jest na hydroponicznej uprawie roślin. Porcelanowe elementy umieszczone w odzyskanych szklankach pozwalają obserwować wzrost korzenia i części zielonej rośliny. A Paweł Grobelny przygotował instalację artystyczną „Łącznik spacerowy” dla dwóch najstarszych parków w Łodzi – Źródliska 1 i Źródliska 2. Projekt ma z jednej strony
zwrócić uwagę na „przestrzeń buforową” pomiędzy parkami, a z drugiej wskazać możliwość połączenia tych dwóch parków w jeden miejski organizm. Instalacja funkcjonuje jako ławka – platforma, na której można usiąść, położyć się lub zorganizować z przyjaciółmi piknik.
Zobacz skrót najważniejszych wydarzeń minionego tygodnia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?