Ailey II wystąpił na Łódzkich Spotkaniach Baletowych

Łukasz KaczyńskiZaktualizowano 
Układ "Isba" w wykonaniu tancerzy Ailey II
Układ "Isba" w wykonaniu tancerzy Ailey II fot. Eduardo Patino NYC / mat. prasowe Teatru Wielkiego w Łodzi
Amerykański zespół Ailey II wystąpił po raz pierwszy na Łódzkich Spotkaniach Baletowych. Najstarsza choreografia pochodziła z 1960 roku, najnowsza powstała dopiero przed rokiem

Zespół Ailey II jest swoistym "przedszkolem" czy też może przedprożem dla działającego od 1958 roku w Nowym Jorku Alvin Ailey American Dance Theater. Tancerze, którzy potwierdzą swoje umiejętności w tej strukturze mają szansę "awansować" do legendarnego zespołu, utworzonego przez urodzonego w Teksasie choreografa. Dodajmy jednak, że selekcja do formacji Ailey II bynajmniej z tanecznym przedszkolem nie ma nic wspólnego.

Mogła się o tym przekonać publiczność 22. Łódzkich Spotkań Baletowych podczas czterech wieczorów z Ailey II. Sześć układów, zarówno solowych jak i zbiorowych, utworzyło dwa zróżnicowane programy.

Przyznać trzeba, że pół wieku, które minęło od czasu powstania choreografii Ailey'a, jest po prostu odczuwalne w sposobie jego myślenia o tańcu. Widać to zwłaszcza w mocno jazzowych, tradycyjnych choreografiach Ailey'a w rodzaju "Blues Suite" (część układu "Ailey Highlights"). O dziwo, próby czasu nie wytrzymuje do końca także "Doscongio", znacznie młodszy, pochodzący z 1998 roku solowy układ Roberta Mosesa, uznawany za jego sztandarowe dzieło.

Najmniej zestarzały się te układy, które - zgodnie z założeniami, którym hołdował Ailey - w sposób subtelny czerpały lub inspirowały się tradycją i kulturą afro-amerykańską. Nie tylko zresztą. Bronią się i uwodzą pięknem "The Lark Ascending" czy "Isba" (z "Ailey Highlights"), odwołująca się do indyjskich opowieści.

Dziś wydaje się, że część tego, co wymyślił Ailey wchłonęli i przetworzyli na dzieła mniej samodzielne choreografowie musicali. Ale i tak technika, jaką dysponują tancerze Ailey II budzi szacunek.

Nie w samej technice jednak jest klucz do wyjątkowego charakteru zespołu. Wyróżnia ich bardzo "czarny" sposób czucia muzyki i oddawania jej ciałem - całościowo. Tak nie poruszają się tancerze z Europy. Od pewnego czasu jednak przełamywana jest pewna żelazna zasada i do Ailey II przyjmowani są nie tylko czarnoskórzy tancerze. Takich też mogliśmy obejrzeć na scenie Teatru Wielkiego. Warunek jest, jak widać, jeden: muszą być obdarzeni "czarną" duszą.

Do najciekawszych choreografii zaprezentowanych w Łodzi należy na pewno "Rusty", opracowany przez Benoit-Swana Pouffera rok temu do niezwykle oryginalnej muzyki Mikaela Karlssona. Osadzony w niby-sali gimnastycznej jest wypowiedzią całościową, autonomiczną (co wyróżnia go spośród pozostałych), tak pod względem narracji, jak i jedności użytych środków scenicznych. Budowanie relacji i przepracowywanie wspólnych doświadczeń przez tancerzy łatwo przekłada się tu na opowieść o uniwersalnych relacjach międzyludzkich.

Dynamiczne układy, budowane na współpracy, pozwalają tancerzom zaistnieć w solowych i grupowych popisach. "Starzenie się" niektórych układów nie miało znaczenia dla publiczności, która owacjami nagradzała tancerzy. Oklaskiwano także tańczoną z premedytacją na finał "Revelations".

Nic dziwnego. Zarówno muzyka gospel, stanowiąca podkład dla tancerzy i ideową bazę dla choreografa, jak i taniec, mocno zanurzony w kulturze afro-amerykańskiej, nie miały nic wspólnego z pachnącą naftaliną cepelią.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3