Akumulatory autobusów MPK Łódź szybko się rozładowują. Winne biletomaty i klimatyzacja

Agnieszka Magnuszewska
MPK musi doładowywać akumulatory w autobusach, bo klimatyzacja, biletomaty i kamery pobierają dużo prądu
MPK musi doładowywać akumulatory w autobusach, bo klimatyzacja, biletomaty i kamery pobierają dużo prądu Krzysztof Szymczak
Udostępnij:
Urządzenia zwiększające komfort podróży autobusami MPK to energetyczne "wampiry". Szybko rozładowują akumulatory w pojazdach.

Dawniej akumulatory w autobusach MPK wystarczały na dwa - trzy lata, ale od niedawna tylko na rok. Powód? Klimatyzacja, kamery, biletomaty oraz informacja pasażerska pobierają tak dużo prądu, że nawet przy wsparciu dodatkowych alternatorów akumulatory nie dają rady. Żeby więc przedłużyć ich żywotność, MPK je doładowuje. Zamierza zmodernizować ładownie akumulatorów w zajezdniach Nowe Sady i Limanowskiego.

- Kiedyś akumulatory wymienialiśmy po dwóch latach, teraz już po roku. A gwarancję mają na 12 miesięcy. Najwięcej prądu pobiera klimatyzacja, która kiedyś była tylko w kabinie kierowcy, a teraz jest w całym pojeździe - podkreśla Jerzy Kubiak, kierownik serwisu w zajezdni Nowe Sady. - Dlatego montujemy już większe akumulatory. Zamiast 200 mają 220 amperogodzin. Ale przydałyby się też nowoczesne prostowniki, bo obecne są przedpotopowe. Pamiętają jeszcze początki działalności naszej zajezdni - dodaje kierownik Kubiak.

Założenie jest takie, że nowe prostowniki mają dozować prąd równomiernie i dzięki temu nie powinny potrzebować obsługi pracownika, jak obecne urządzenia.

W listopadzie MPK ogłosiło przetarg na modernizację ładowni akumulatorów, ale go unieważniono. - Nie stanęła do niego żadna firma - tłumaczy Sebastian Grochala, rzecznik MPK. - Dlatego przetarg zostanie powtórzony.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

Wideo

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
waldek
Nowy aku w busie wytrzymuje niecaly rok.Oprocz odpaleń podczas normalnej pracy a jest ich nawet 80 w ciagu dnia,dochodzi ogrzewanie webasto suche lub mokre,przetwornice,media(kamery cofania z wyswietlaczem,kilka nawigacji,lodowka dzialająca non stop,laptop,telematyka,system monitoringu autaGPS ukryty pod kokpitem,niezaleźny alarm ladowany przez prad z aku glownego ale mający teź osobne zasilanie(baterię),winda zaladowcza na aucie,dodatkowe oświetlenie na aucie ,itp,itd.Na chłodni nieraz trzeba jednocześnie chlodzic i grzać przestrzeń ładunkową a aku to max 105Ah.Nic tego nie wytrzyma bez agregatu jak w damolotach i autobusach rejsowych kursujacych na trasach międzynarodowych.Stąd takie teź zuźycie prądu w autobusach miejskich
.
Jaki geniusz zlecił zakup większych akumulatorów? Szkoda na to pieniędzy, bo zupełnie nic to nie da.
Powodem tak szybkich awarii nie jest za niska pojemność akumulatorów, ale chroniczne niedoładowanie. Bilans prądowy jest ujemny, a zakup większych akumulatorów nie naprawia przyczyn takiego stanu.
P
Pisarz
> Dlaczego żadna firma nie stanęła do przetargu? Może MPK chciało zakupić i
> zainstalować nowoczesny sprzęt za śmieszne pieniądze?
Na pewno NIE z tego powodu. Ceny w ofercie podaje oferent, więc są one niezależne od chciejstwa MPK.

A co odstręcza od przetargu? Rygor UZP, tysiące formalizmów, zaświadczeń o niezaleganiu z ZUS, karty szczepień żony prezesa, itd, itp.
Po drugie - mała wartość zamówienia przy jednoczesnym "popieprzeniu" - np. przetarg na prostowniki obejmuje takie rzeczy i zobowiązania, które z sednem prac nie mają nic wspólnego.

Po trzecie - zobowiązania. Być może zamawiający oczekuje takich zobowiązań, których spełnienie bardziej zależy od losu, niż od możliwości dostawcy - np. że wszystkie akumulatory pożyją przynajmniej rok dłużej.

W tym wypadku modernizacja akumulatorni to naprawdę prosty projekt, który powinien zostać zrealizowany siłami wewnętrznymi firmy, nie licząc oczywiście zakupu sprzętu i materiałów. Nie znając firmy podjąłbym się opracowania zakresu i planu prac w tydzień. Będąc jej pracownikiem i znając realia - myślę, że dwa dni by wystarczyły.
h
hal
ee a od kiedy to klima chodzi na akumulatorze?
c
czytelnik
I jednocześnie włączyć kamerę albo dyktafon w komórce. Jak by facet miał jakieś wąty to zadzwonić do dyspozytora - numer jest podany nad kabiną.
Umiecie ludzie tylko narzekać, ale boicie się nawet pisnąć. Bo co, pobije was ten kierowca? nauczcie się do cholery walczyć o swoje a nie tylko biadolić.
"Pasażer" - jak sie domyslam mężczyzna, a mentalność baby
P
Pasażer
Godzina 5:33 , autobus linii 81 jedzie w kierunku ul.Szczecińskiej. Kierowca okno uchylone bo daje do pieca, a w części pasażerskiej +1'C. Przy zapełnionym autobusie. Super MPK jak zwykle robi sr.nie w banie
d
doktor medycyny
Ja mam dobra rade dla pana ze zdjecia.Niech pan szybko zmieni prace.Pracujac przy ladowaniu akumulatorow i wdychajac te opary kwasow ma pan male szanse na osiagniecie 67 lat czyli wieku emerytalnego.
h
his.
Mówił mi znajomy policjant ,że w radiowozach jest podobnie ....Potem się "niezorentowani" denerwują ,że sie silnika nie wyłącza....a w samochodzie jak na dyskotece.
l
lukas
jak może być krytyczny jeśli dotyczy to nowych autobusów ,pewnie jeszcze na gwarancji.(klimatyzacja i monitoring tylko w nowych autobusach)
G
Gość
Pytasz jak będziemy podróżować ? Odpowiadam: KRÓTKO...BARDZO KRÓTKO...wszystko zależy od długości lontu.
j
jest pewno krytyczny
zwiększenie poj. akumulatora nic tu nie pomoże
x
xxx
podczas ogrzewania
t
tadek
Same się napędzą ?
t
terra
akumulatory wytrzymuja tylko 1 rok. I co ciekawsze mozn to wyjasnic uzywajac argumentow wyciagnietych z rekawa, ktore obrazaja inteligencje przecietnego czytelnika.

Pytanie powinno byc: kto na tym zarobi i ile? Bo kto straci to wszyscy chyba wiedza.
j
jojo
..do podwyżki cen biletów. Już SLD popuściło w koalicji? Stołki obsadzone?
Dodaj ogłoszenie