Analiza danych w trosce o klientów. Te informacje są kluczowe dla przedsiębiorstw

Materiał informacyjny CCC
Udostępnij:
We współczesnym świecie właściwa analiza danych jest kluczem do podejmowania dobrych decyzji w biznesie. Które dane są kluczowe, by oferować klientom lepszą obsługę i doświadczenie zakupowe? I jakie są w tym względzie oczekiwania konsumentów? Na te i inne pytania odpowiedzieli Wiceprezesi Grupy CCC – Adam Marciniak, odpowiadający za technologię i digitalizację oraz Igor Matus, zarządzający łańcuchem dostaw i logistyką.

Analiza danych a oczekiwania klientów

Wysoka jakość obsługi klienta to priorytet dla każdego przedsiębiorstwa w branżach usługowych czy sprzedaży. Standardy właściwego serwisu na przestrzeni lat przybierały różne formy, ale do dziś zadowolenie i spełnienie potrzeb kupującego pozostaje na pierwszym miejscu. A jak tego dokonać? Odpowiednia opieka nad klientem czy smaczki w postaci spersonalizowanych ofert kierowanych do precyzyjnej grupy docelowej są możliwe m.in. dzięki sprawnej analizie danych w przedsiębiorstwach. To nasze przyzwyczajenia i wybory dają firmom pogląd na to, jak o nas zadbać. Czynniki takie jak pora, czas i miejsce zakupów to już solidna podstawa do analizy zachowań i wyborów klientów. Zbiór małych informacji nadaje całościowy obraz oczekiwań konsumentów. Jeśli na ich podstawie firma wyciągnie właściwe wnioski i podejmie optymalne działania, jest na najlepszej drodze do zyskania sympatii odbiorców. Jak wskazuje Adam Marciniak, Wiceprezes zarządu ds. technologii i digitalizacji Grupy CCC – branża retail może na podstawie tych danych przeanalizować nastroje i zachowanie klientów, a tym samym zaprojektować właściwe działania.

Wiemy, że klienci zachowują się różnie w zależności od pogody czy sezonu. Jeżeli odnotowujemy spadek ruchu na naszych kanałach, zaczynamy badać dane, patrzeć jaki jest tego powód. Jeżeli okazuje się, że taki spadek dotyczy tylko nas, nie całego rynku, wiemy, że musimy podjąć konkretne działanie, zmienić coś, przeformatować.– wyjaśnia Marciniak.

Nie inaczej jest w przypadku zakupów internetowych - sygnał w postaci porzuconego koszyka, rodzaje wyszukiwanych produktów czy łączenie zakupów dla dorosłego i dziecka. Firmy zwracają uwagę na to kiedy i z jakiego źródła trafiliśmy na ich stronę oraz jak przechodziliśmy przez poszczególne kategorie, do samego koszyka. Na tej podstawie marki ustalają, gdzie tracą klientów.

To powoduje, że jesteśmy w stanie zatrzymać naszego klienta. Jeżeli zareagujemy w odpowiedzi na problem na danym etapie procesu zakupowego, wówczas klient doceni fakt, że się nim zaopiekowaliśmy. Konsumenci oczekują że przy wystąpieniu przeszkody podczas zakupów, pojawi się interakcja, odzew ze strony markiujawnia Adam Marciniak.

Nie tylko świetna obsługa. Liczy się sprawna logistyka

Sprawna logistyka i dostępność produktów we wszystkich kanałach sprzedaży są obok obsługi kluczowymi czynnikami wpływającymi na zdobycie i lojalizację klientów. Grupa CCC wyznaczyła trzy główne filary w zakresie logistyki: cyfryzację, efektywność kosztową i tzw. doskonałość operacyjną. Nadal najistotniejszą kwestią w zakresie obsługi klienta pozostaje dostępność towarów.

Musimy zaproponować ofertę, jakiej szuka nasz klient. Niezależnie od tego, czy dokonuje zakupu na platformie e-commercowej czy w sklepie stacjonarnym – dostępność modeli i rozmiarów jest priorytetowa. Trzeba odpowiadać na potrzebę popytową, czyli określonego klienta zaopatrzyć w określony produkt. Sprawny łańcuch dostaw i fachowa logistyka to zwieńczenie spełnienia potrzeb klienta. Żeby zwiększyć dostępność towaru wprowadzamy zmiany w całym łańcuchu dostaw – w tym m.in. rozwijamy technologię wykorzystującą AI, czyli sztuczną inteligencjęprzekonuje Wiceprezes w Grupie CCC, Igor Matus. - Dążymy do tego, aby 100% naszych sklepów realizowało natychmiastowe dostawy w ciągu jednego dnia. Już teraz tego rodzaju dostawy stanowią 40% operacji w Europie, a do 2025 roku będą stanowić 75% wszystkich dostaw na terenie Polskidodaje.

Ochrona środowiska ważna w całym łańcuchu dostaw

W działaniach firm coraz ważniejsze stają się także kwestie ochrony środowiska - takie są dziś również oczekiwania klientów. Dlatego w Grupie CCC wdrożono strategię zrównoważonego rozwoju w ramach GO.25. Zgodnie z jej założeniami firma aktywnie działa na rzecz budowania świadomości ekologicznej wśród pracowników i społeczności. Priorytetowe działania w tym zakresie to minimalizacja wpływu prowadzonej działalności przez Grupę CCC na środowisko, tj. redukcja emisji gazów cieplarnianych, zużywanej energii i ilości wytwarzanych odpadów. Grupa stale rozwija swoje kolekcje i dąży do tego, aby ponad połowa przychodów ze sprzedaży pochodziła z produktów zrównoważonych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Analiza danych w trosce o klientów. Te informacje są kluczowe dla przedsiębiorstw - Strefa Biznesu

Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Łódzki