Łodzianie zarejestrowali już kilkadziesiąt aut z kierownicą po prawej stronie. Półtora miesiąca temu w życie weszły przepisy, które im to umożliwiają. Policja uważnie obserwuje kierujących anglikami na drodze.
- Apelujemy do kierowców samochodów z kierownicą po prawej stronie o ostrożność. Największe problemy są podczas wyprzedzania. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy możemy wykonać manewr, warto poprosić o pomoc pasażera albo zamontować kamerę. Pamiętajmy jednak, że ocena pasażera nie jest oceną kierowcy. Powinna więc obowiązywać nas zasada ograniczonego zaufania - mówi asp. Marzanna Boratyńska z wydziału ruchu drogowego Komendy Miejskiej Policji w Łodzi. - Przed wprowadzeniem nowego prawa było wiele wątpliwości dotyczących bezpieczeństwa. Nie jest jednak tak źle, jak przewidywano. Od kiedy weszły w życie przepisy, w Łodzi doszło tylko do dwóch kolizji z anglikami.
Jednak asp. Boratyńska przypomina wypadek sprzed roku.
- Doszło do niego między Głownem a Strykowem. Bmw z kierownicą po prawej stronie podczas wyprzedzania zderzyło się z ciężarówką. Auto wypadło z drogi i rozbiło się na drzewie. 25-letni kierowca i 19-letnia pasażerka bmw zginęli na miejscu - opowiada asp. Boratyńska.- Ale nie tylko wyprzedzanie anglikiem jest niebezpieczne. Trudne jest też wyjeżdżanie z parkingu. Warto poprosić kogoś o pomoc.
Asp. Boratyńska podkreśla, że samochód z kierownicą po prawej stronie wymaga od kierowcy nauczenia się jazdy od nowa.
- W takim aucie mamy również skrzynie biegów po innej stronie, niż jesteśmy przyzwyczajeni - mówi Boartyńska. - Jeśli ja miałabym wybierać samochód, nie wybrałabym anglika. Nawet jeśli jest tańszy, to nie wolno oszczędzać na bezpieczeństwie swoim i pasażerów.
Koszt rejestracji anglika to 256 zł.
- Przy rejestracji różnica pomiędzy autem z kierownicą po prawej stronie sprowadzonym z Anglii a autem z kierownicą po lewej stronie, na przykład z Niemiec, jest w badaniu technicznym - mówi Jarosław Chwiałkowski, dyrektor wydziału praw jazdy i rejestracji pojazdów łódzkiego UMŁ. - Jeśli pojazd przeszedł w Niemczech badanie techniczne i jest ono ważne, to przepisujemy je do dowodu rejestracyjnego. W przypadku auta z Anglii wymagane jest badanie techniczne zrobione w Polsce.
Fakty |
Starania o możliwość rejestracji w Polsce aut z kierownicą po prawej stronie trwały siedem lat. Wyrok w tej sprawie wydał Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Wcześniej w Polsce po sprowadzeniu samochodu z Wielkiej Brytanii należało zrobić tzw. przekładkę. Trzeba było przerobić deskę rozdzielczą i układ kierowniczy. To dość drogie prace. Przeróbka kosztowała nawet kilka tysięcy złotych. Resort transportu bronił się przed wypuszczeniem samochodów z kierownicą po prawej stronie na polskie ulice. Trybunał Sprawiedliwości uznał, że Polska, zabraniając rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie, łamie fundament prawa UE, czyli zasadę swobodnego przepływu towarów. Oprócz Wielkiej Brytanii ruch lewostronny obowiązuje w Europie także w Irlandii, na Malcie i Cyprze. JAS |
Źródło: Agencja TVN/X-news
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?