„Duszyczka” to bogata i plastyczna animacja. Opowieść rozpoczyna się przy brzegu rzeki: tam ugrzęzło martwe ciało. Jego ogarnięte rozkładem wnętrze wciąż skrywa duszę - miniaturę ciała zmarłego. Gnijące narządy rozstępują się i maleńka postać przedziera się na zewnątrz. Stojąc nad brzegiem, żegna się ze swym ciałem i wyrusza w podróż po pośmiertnej krainie.
Film trwa dziewięć minut. Jego autorka (reżyseria, scenariusz, montaż, dźwięk), Barbara Rupik, ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach. Obecnie studiuje animację i efekty specjalne w PWSFTviT w Łodzi. Cinéfondation to sekcja, w której prezentowane są filmy ze szkół filmowych z całego świata. W tym roku do selekcji zgłoszono ponad 2 tys. filmów, z czego wybrano tylko 17 (14 fabularnych i trzy animacje). „Duszyczka” została nagrodzona ex-aequo z filmem „Ambience” Wisama Al Jafariego (Dar al-Kalima University College of Arts and Culture w Palestynie). Zwycięzcą tej sekcji został „Mano A Mano” Louise Courvoisier (CineFabrique, Francja), a na drugim miejscu uplasował się „Hieu” w reż. Richarda Vana (CalArts, USA).
Główną nagrodę zakończonego w sobotę 72. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes - Złotą Palmę, o którą walczyło 21 filmów - jury pod przewodnictwem Alejandro Gonzáleza Iñárritu przyznało obrazowi „Parasite”, który wyreżyserował Bong Joon-ho. Uznawany za jednego z faworytów festiwalu film pokonał m.in. „Ból i blask” Pedro Almodóvara oraz „Pewnego razu... w Hollywood” Quentina Tarantino.
Grand Prix uhonorowano „Atlantique” Mati Diop, która jest pierwszą w historii czarnoskórą reżyserką nagrodzoną w konkursie głównym canneńskiego festiwalu. Nagroda jury przypadła ex-aequo „Bacurau”, reż. Juliano Dornelles i Kleber Mendonça Filho oraz „Les Misérables”, reż. Ladj Ly. Nagrodę za najlepszą reżyserię otrzymali bracia Jean-Pierre i Luc Dardenne za „Młodego Ahmeda”. Za najlepszą rolę kobiecą uznano występ Emily Beecham w filmie „Little Joe” Jessiki Hausner, która wcieliła się w Alice, samotną matkę wychowującą nastoletniego syna. Nagrodę za najlepszą rolę męską odebrał Antonio Banderas, który w filmie „Ból i blask” Almodóvara zagrał starzejącego się reżysera Salvadora Mallo. Złota Kamera (nagroda za debiut) przypadła „Nuestras Madres”, reż. César Díaz. Po raz kolejny przyznano „specjalną” Złotą Palmę - otrzymał ją reżyser Elia Suleiman.
CZYTAJ INNE ARTYKUŁY
- Pływała na różowym flamingu po kałuży na Nawrot
- Noc Muzeów w Łodzi. Jak wykorzystali ją łodzianie? [ZDJĘCIA]
- Wielki remont Grand Hotelu. Tych wnętrz już nie zobaczycie!
- Moto Weteran Bazar na Starcie [ZDJĘCIA]
- Opera "Człowiek z Manufaktury" dobrze zabrzniała na Rynku
- Rozbiór województwa łódzkiego? Częstochowa nie odpuszcza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?