Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

''Artifact'' Royal Ballet of Flanders w Teatrze Wielkim

Łukasz Kaczyński
Choreografię Williama Forsythe'a podziwiać będziemy w piątek i sobotę, 20 i 21 maja
Choreografię Williama Forsythe'a podziwiać będziemy w piątek i sobotę, 20 i 21 maja mat. prasowe
Artifact to pierwsze dzieło, jakie William Forsythe, światowej sławy choreograf, uczeń Nolana Dingmana i Christy Long, tancerzy Joffrey Ballet, zrealizował zaraz po objęciu stanowiska dyrektora artystycznego Ballett Frankfurt (1984 rok). Forsythe już od 35 lat realizuje projekty na skalę międzynarodową. Jego ostatnim pracom otwarcie przyznaje się status ''dzieł, które zmieniają oblicze baletu''. Ideą, jaka mu przyświeca, jest zmiana wizerunku baletu, kojarzonego z repertuarem klasycznym, w formę wyrazu artystycznego dużo bardziej dynamicznego, na miarę XXI wieku.

Tak dla wykonawców, jak i dla publiczności scena w spektaklu ''Artifact'' staje się miejscem nowego doświadczenia. Łączy on mowę, bogaty repertuar gestów i fragmenty skrajnie czystego tańca, stanowiąc momentami szaleńczą kompilację wszystkich tych składników.

Ujrzymy grupę tancerzy swobodnie przemierzających przestrzeń sceniczną, zatrzymujących się, tworzących ledwie widzialny tłum cieni. Strumienie słów zespalają się z muzyką fortepianu, tancerzami kieruje bliżej niezidentyfikowana siła zewnętrzna, jakby ręka kreatora.

Przy Chaconne d-moll J.S. Bacha pojawiają się duety tancerzy, co staje się początkiem scenicznego chaosu. Najwięcej elementów klasycznych ujrzymy w części czwartej. Tu balet skoncentrowany będzie wokół trzech postaci: Osoby w kostiumie z epoki, Osoby z megafonem i tajemniczej Innej osoby, która porusza się niczym zjawa ze snu.

Forsythe dekonstruuje klasyczny balet, by następnie poskładać go ponownie w całość, uzyskując całkiem nowy porządek. Tancerzy pcha w stronę nieznanego, poszerzając granice konwencji w balecie.
Dodać trzeba, że poprzez swoją realizację Forsythe pozwala odbierać taniec w całkowicie nowy sposób. Prezentuje choreografię dynamiczną i niekonwencjonalną, która w latach 80-tych została uznana za pionierską. Kontrowersje, jakie wzbudziła, uczyniły ze spektaklu ''Artifact'' dzieło oglądane tak chętnie, jak ''Jezioro łabędzie''.

Będąc już tancerzem Stuttgart Ballet, w 1976 roku Forsythe został choreografem-rezydentem. Tworzył również dla baletów w Monachium, Hadze, Londynie, Bazylei, Berlinie, Frankfurcie nad Menem, Paryżu, Nowym Jorku i San Francisco.

Jest założycielem The Forsythe Company, niezależnego zespołu artystycznego.
Choreografie Forsythe'a są obecne w repertuarze wszystkich najbardziej znanych zespołów baletowych świata: The Kirov Ballet, The New York City Ballet.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki