Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Auta używane. Jak kolor wpływa na sprzedaż aut używanych?

Stanisław Rochowicz
Według danych carVertical kolor samochodu wpływa na jego czas sprzedaży na rynku wtórnym. W najnowszych raportach ujęto ogólne dane statystyczne dotyczące najpopularniejszych 10 kolorów w Polsce oraz szczegółowe, także polskie zestawienie średnich czasów sprzedaży Volkswagenów Golfów różniących się kolorami. Okazuje się - czym większość Czytelników będzie mocno zaskoczona - że najszybciej sprzedają się samochody brązowe, a najwolniej – beżowe.
Według danych carVertical kolor samochodu wpływa na jego czas sprzedaży na rynku wtórnym. W najnowszych raportach ujęto ogólne dane statystyczne dotyczące najpopularniejszych 10 kolorów w Polsce oraz szczegółowe, także polskie zestawienie średnich czasów sprzedaży Volkswagenów Golfów różniących się kolorami. Okazuje się - czym większość Czytelników będzie mocno zaskoczona - że najszybciej sprzedają się samochody brązowe, a najwolniej – beżowe. 123RF
Według danych carVertical kolor samochodu wpływa na jego czas sprzedaży na rynku wtórnym. W najnowszych raportach ujęto ogólne dane statystyczne dotyczące najpopularniejszych 10 kolorów w Polsce oraz szczegółowe, także polskie zestawienie średnich czasów sprzedaży Volkswagenów Golfów różniących się kolorami. Okazuje się - czym większość Czytelników będzie mocno zaskoczona - że najszybciej sprzedają się samochody brązowe, a najwolniej – beżowe.

Kolor jest jedną z najważniejszych cech wizualnych samochodu. W zasadzie od wyboru koloru rozpoczyna się każda konfiguracja wyposażenia. Co więcej – tylko nielicznie kolory oferowane są w standardowej cenie. Zdecydowana większość wymaga dopłaty.

Producenci samochodów doskonale zdają sobie sprawę, jak dużą wagę przywiązujemy do koloru samochodu i wiedzą, że z tego powodu można na tym zarobić coś ekstra. Są takie kolory, które „pasują” tylko w niektórych segmentach, a w innych są raczej passé. Dla przykładu – mały, sportowy samochód może się świetnie prezentować w żółtym malowaniu. Równie pozytywnego wrażenia nie zrobi natomiast żółty Mercedes klasy S. Wiele kolorów jest zwyczajowo przypisanych do pewnych marek i modeli. Doskonałym przykładem są np. czerwone Ferrari i ciemnozielony Jaguar.

Na temat kolorów chętnie wypowiadają się także eksperci od bezpieczeństwa ruchu drogowego. Według statystyk jasne, wręcz jaskrawe kolory są bezpieczniejsze, ponieważ lepiej widać je w trudnych warunkach oświetleniowych.
Eksperci carVertical dostrzegli jeszcze jedno zjawisko. Okazuje się, że kolor samochodu wpływa na czas jego sprzedaży na rynku wtórnym.

Auta używane. Brązowe auta sprzedają się najszybciej

Badania przeprowadzone przez platformę carVertical wykazały, że kolor samochodu ma bezpośredni wpływ na czas, w którym pojazd jest sprzedawany. Większość kierowców jest dość konserwatywna i preferuje popularne kolory, takie jak biały, czarny, srebrny czy szary. Nie oznacza to jednak, że pojazdy w najpopularniejszych kolorach będą sprzedawać się w mgnieniu oka. Aut w takich kolorach jest na rynku najwięcej i „giną w tłumie”. Na tym tle w ogłoszeniach wyróżniają się zatem propozycje oryginalne i – według statystyk carVertical – to właśnie one najszybciej znajdują nowych właścicieli. Oczywiście nie chodzi tu o jakąś przesadną ekstrawagancję w stylu wspomnianego, żółtego Mercedesa klasy S, ale o coś interesującego, a jednocześnie w dobrym guście.

Oto zestawienie kolorów pojazdów i średni czas emisji ogłoszenia (dane z rynku polskiego):

Kolor

średni czas emisji ogłoszenia (w dniach)

Brązowy

14,8

Zielony

15,9

Żółty

16.1

Niebieski

17.2

Czerwony

17.3

Srebrny

17.4

Szary

18.2

Czarny

18.4

Biały

21.7

Beżowy

24.7

źródło: carVertical

O ile różnica pomiędzy kolorami z pierwszych ośmiu pozycji rośnie dość łagodnie, o tyle dwa ostatnie kolory – biały i beżowy – wyraźnie odstają od czołówki. Różnica czasu potrzebnego na sprzedaż pomiędzy „najlepszym” i „najgorszym” kolorem wynosi ok. 40%.

Specjaliści z carVertical podążyli za tą intuicją i przeanalizowali średni czas emisji ogłoszenia dla jednego z najpopularniejszych używanych modeli w Polsce – VW Golfa. Oczywiście z podziałem na kolory.

Kolor

średni czas emisji ogłoszenia (w dniach)

Brązowy

13.5

Żółty

13.8

Zielony

14.8

Srebrny

15.7

Szary

16.0

Niebieski

17.2

Czerwony

17.4

Czarny

17.5

Biały

18.9

Beżowy

29.4 

źródło: carVertical
W tym przypadku znów „wygrywa” brązowy, a biały i beżowy zajmują ostatnie pozycje.

Matas Buzelis, szef działu komunikacji w carVertical tłumaczy skąd bierze się takie zainteresowanie brązowym kolorem na rynku wtórnym:
„Brązowy jest rzadko spotykanym kolorem, jednak brązowe samochody często mają lepsze wyposażenie i dzięki temu dłużej zachowują swoją wartość. Na rynku samochodów używanych kierowcy szukają dobrze wyposażonych pojazdów, a samochody w kolorach premium mają zwykle więcej dodatków. Co więcej, właśnie z racji mniejszej liczby aut brązowych dostępnych na rynku, ktoś zdecydowany na taki kolor szybciej podejmie decyzje o zakupie. Po prostu kieruje nim obawa, że inny nabywca może go uprzedzić. Właśnie dlatego kolory takie jak brązowy sprzedają się szybciej niż inne”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Auta używane. Jak kolor wpływa na sprzedaż aut używanych? - Motofakty

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki