Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Azja coraz atrakcyjniejsza i ważniejsza dla Polskich eksporterów

Janusz Władyczak
Janusz Władyczak, prezes zarządu KUKE S.A.
Janusz Władyczak, prezes zarządu KUKE S.A. KUKE
Azja to 48 krajów, zamieszkałych przez 4,5 mld ludności – co oznacza ogromny potencjał konsumpcyjny. Analitycy Międzynarodowego Funduszu Walutowego prognozują, że w ciągu kolejnych 5 lat produkt krajowy brutto na głowę obywatela wzrośnie o 34,7 proc. - z 6615 USD w 2017 roku do 8908 USD w 2022 roku. Potencjał Azji dostrzegają też polscy przedsiębiorcy – eksport w 2017 roku osiągnął 49.287,3 mln PLN. Jednak nadal import z tego kierunku przewyższa znacząco eksport, dlatego należy wykorzystać potencjał rynku i ożywić sprzedaż polskich produktów i usług do Azji. Kluczowe będzie zwiększenie świadomości rodzimych firm o możliwościach działania oraz instrumentach ułatwiających i zabezpieczających ekspansję zagraniczną.

Zdecydowanie potencjał Azji – wynikający z liczby ludności, struktury społecznej oraz szybkiego rozwoju gospodarczego – daje duże możliwości rozwoju na tym kontynencie. Polscy przedsiębiorcy już wiele lat temu dostrzegli jego potencjał i postanowili zagościć na tamtejszych rynkach. W 2017 r. – według wstępnych szacunków – udział państw azjatyckich w całości naszego eksportu sięgnął około 5,7 proc. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się to niewielką wartością to należy zauważyć, że w ciągu ostatnich 13 lat rodzima sprzedaż na tamtejsze rynki wzrosła aż o 341 proc. Dla skutecznej ekspansji – zwłaszcza na tak trudne kulturowo rynki– niezbędna jest wiedza i odpowiednie narzędzia. Dlatego właśnie wraz z BGŻ BNP i Bisnode postanowiliśmy zapewnić wsparcie polskim firmom bezpośrednio w miejscach ich działania – w regionach, gdzie prowadzimy spotkania edukacyjne w pierwszej edycji Programu Handlu Zagranicznego. Rzetelna wiedza na temat potencjału rynku, jego szans, jak i zagrożeń oraz instrumentów, które ułatwiają i zabezpieczają działalność eksportową – to klucz do zwiększenia eksportu do Azji, gdzie przestrzeń do rozwoju jest wręcz nieograniczona.

Ekspansja zagraniczna – zwłaszcza na wymagające rynki azjatyckie – to ogromne wyzwanie. Koalicja Partnerów: KUKE, Bank BGŻ BNP Paribas i Bisnode Polska uruchomili cykl konferencji edukacyjnych: Program Handlu Zagranicznego. Celem programu jest zaprezentowanie przedsiębiorcom w regionach możliwości ekspansji do Azji oraz instrumentów pozwalających na zwiększenie sukcesu eksportowego za pomocą efektywnego finansowania czy zabezpieczenia biznesu.

Rozpoczynająca się właśnie pierwsza odsłona programu skupia się na rynku azjatyckim, a uczestnictwo firm w spotkaniach jest bezpłatne. Wiosenna edycja programu obejmie konferencje w 10 miastach Polski. Rejestracja i pełny harmonogram edycji wiosennej dostępny jest pod adresem: https://www.kuke.com.pl/wydarzenia/

KUKE oferuje małym i średnim przedsiębiorstwom narzędzia zabezpieczające prowadzoną działalność, ale także edukuje przedsiębiorców podczas szeregu spotkań, seminariów i konferencji. Przykładem jest cykl: Program Handlu Zagranicznego i „Innowacyjna firma. Wsparcie dla przedsiębiorców z Funduszy Europejskich” organizowany przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Zaangażowanie w liczne prelekcje i debaty, pomaga informować polskich przedsiębiorców, że właściwie zaplanowana i zabezpieczona ekspansja zagraniczna, może być motorem wzrostu, a nie zagrożeniem dla prowadzonej działalności.

Wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw jest kluczowe dla umacniania polskiej gospodarki. Należy pamiętać, że takie podmioty mogą być skutecznymi eksporterami, dzięki czemu będą umacniać swoją pozycję na rynku. Potrzebne jest tylko odpowiednie dobranie narzędzi zabezpieczających i wspierających biznes. Ponad 60 proc. europejskich MŚP spotkała się z prośbą o wydłużenie terminu płatności, a około 23% zwiększyłoby zatrudnienie, gdyby płatności od kontrahentów były regulowane w terminie. Aż 33 proc.deklaruje, że zatory płatnicze stanowią poważną barierę w rozwoju biznesu.

Płynność finansową firmy oraz bezpieczeństwo wymiany handlowej może zapewnić faktoring. Rynek już zauważył tę możliwość – wartość obrotu w ramach faktoringu eksportowego pełnego wyniosła w 2017 roku  22,3 mld PLN wobec 18,8 mld PLN w roku 2016, co oznacza wzrost o 18,65 proc. Korzyści wynikające z wykorzystania faktoringu w eksporcie są widoczne na wielu płaszczyznach prowadzonej działalności. Faktoring to wykup nieprzeterminowanych należności w obrocie handlowym udokumentowany fakturą VAT. Zastosowanie tego narzędzia znacznie przyspiesza obrót gotówki w przedsiębiorstwie uwalniając środki na dalsze transakcje i zwiększając płynność finansową, której utrata jest jedną z głównych przyczyn ogłaszania przez spółki upadłości. Daje to także możliwość lepszego konkurowania na rynku przez oferowanie kontrahentom dłuższych terminów płatności. Dzięki natychmiastowemu odzyskaniu należności eksporter unika także ryzyka związanego z wahaniami kursu walut

Obejrzyj wideo

Strefa Zaradnych

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Azja coraz atrakcyjniejsza i ważniejsza dla Polskich eksporterów - Strefa Biznesu

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki