Sytuacja w Egipcie pogorszyła się w ubiegłym tygodniu, gdy zaczęło regularnie dochodzić do starć między zwolennikami obalonego prezydenta Muhammada Mursiego a wojskiem. Tylko w ubiegłym tygodniu w zamieszkach na terenie całego kraju zginęło ponad 600 osób. Polski MSZ zaczął wówczas ostrzegać turystów, by pozostali na terenie kurortów. Biuro podróży TUI zawiesiło wyjazdy do Egiptu i zaproponowało klientom albo zmianę miejsca wypoczynku albo zwrot pieniędzy.
W tym tygodniu jednak z Egiptu napłynęły bardziej niepokojące wieści, zamieszki wystąpiły także w Hurgadzie, jednym z kurortów nad Morzem Czerwonym. MSZ stanowczo zaapelował do turystów, by nie wyjeżdżali do Egiptu i podniósł stopień zagrożenia do trzeciego, czyli przedostatniego na skali.
Reakcja biur była następująca: Itaka, Rainbow Tours, Neckermann Polska, Wezyr Holidays zawiesiły wycieczki do tamtego regionu. Wiadomo już także, że częśc podróżnych będzie miała skrócony pobyt.
- W Egipcie przebywa obecnie około tysiąc osób, które wyjechały z naszym biurem - mówi Radomir Świderski, rzecznik Rainbo Tours. - Część będzie miała skrócony pobyt, dotyczy to osób przebywających w Hurgadzie. Wrócą do kraju w możliwie najszybszym terminie.
Będziemy z nimi indywidualnie rozmawiać o częściowym zwrocie kosztów. Wyjazdy zostały zawieszone do 15 września, dalsze decyzje zostaną podjęte w zależności od rozwoju sytuacji w Egipcie. Turyści w zamian wybierają przeważnie wyjazdy do Turcji, Bułgarii, Tunezji, część osób zrezygnowała z wyjazdu i otrzyma zwrot pieniędzy.
Klienci biura TUI Poland, które jako pierwsze zrezygnowało z wysyłania turystów w tamten region i zaproponowało zmianę kierunku lub zwrot pieniędzy, najczęściej wybierają wyjazdy do Turcji, Tunezji i Grecji.
- Zawiesiliśmy te wyjazdy do końca sezonu letniego, czyli do końca października - mówi Justyna Krzyżanowska, kierownik komunikacji marketingowej TUI Poland. - Jeżeli sytuacja w Egipcie zostanie opanowana, wznowimy wyjazdy od listopada.
Jeszcze w czwartek w południe biuro Sun & Fun, które specjalizuje się w wysyłaniu turystów do Egiptu, deklarowało że wycieczki odbywają się zgodnie z planem, gdyż w egipskich kurortach jest bezpiecznie. Klienci mogli jednak zrezygnować z wylotu w ten region i zmienić miejsce wypoczynku bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów. Po południu jednak zarząd biura zmienił zdanie i zawiesił wycieczki do Egiptu - do 28 sierpnia.
- Jednocześnie pragniemy podkreślić, że do tej pory wszyscy nasi klienci przebywający na miejscu wypoczywają bezpiecznie a ich powroty odbędą się zgodnie z planowanym wcześniej rozkładem - głosi komunikat zarządu. - Bardzo przepraszamy wszystkich klientów, których imprezy zostały odwołane a wymagali od nas realizacji zawartych umów, jednakże w świetle informacji Ministerstwa Spraw Zagranicznych nie można wykluczyć pogorszenia się stanu bezpieczeństwa w kurortach. Klientom proponujemy zmianę kierunku z dostępnej oferty bądź 100-procentowy zwrot wpłaconych środków.
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?