Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bliski finał modernizacji lotniska 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku [zdjęcia]

Wit Lesniewicz
Wit Lesniewicz
Dobiega końca trwająca 2 lata rozbudowa i modernizacja drogi startowej i innych elementów lotniska 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Na pasie startowym i drodze kołowania trwają już w zasadzie prace kosmetyczne, a na przyległych do nich terenach ostatnie roboty wykonują maszyny budowlane.

- Jesteśmy na finalnym etapie prac - wskazuje dowódca 32. bazy Lotnictwa Taktycznego płk pil. Tomasz Jatczak. - Zakończenie robót budowlanych zaplanowane jest na 31 maja. Wchodzimy teraz w okres, kiedy większość zadań będzie już po stronie bazy, a mniej po stronie inwestorów i wykonawców. Mam tu na myśli przeglądy techniczne, odbiory, pomiary geodezyjne, budowanie procedur, obloty.

Wykonawcy planują zakończyć działalność stricte budowlaną na przełomie maja i czerwca. Może być oczywiście kilka dni opóźnienia, ze względu na pogodę. Po zakończeniu inwestycji zacznie się etap odbiorów i przygotowania lotniska do działalności operacyjnej.

- W ramach modernizacji przede wszystkim została wyremontowana droga startowa, która ma nową nawierzchnię oraz zostało dobudowane 500 metrów nowej drogi startowej. Teraz będzie mieć długość trzech kilometrów. Poza tym wykonano wszelkiego rodzaju elementy pomocnicze, jak na przykład odwodnienia, węzły energetyczne. Jest też kilka elementów infrastrukturalnych, które poprawią zdolności tego lotniska pod względem operacyjnym. Powstały specjalne nacięcia na drodze startowej, które poprawiają jakość hamowania. Poza tym są czujniki ice alert, które będą informowały o oblodzeniu na pasie. Są też nowe, lepsze urządzenia BAK 14 zamiast BAK 12, które wbudowane są w drogę startową i już nie wystają ponad nią - wylicza płk pil. Tomasz Jatczak.

W zawiązku z tym, że przybyło 500 metrów drogi startowej, na lotnisku 32. BLT mogą bezpieczniej lądować cięższe maszyny, a także samoloty F-16 nie mające na swoim wyposażeniu spadochronu hamującego, jak np. samoloty amerykańskie.

- Chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo - podkreśla dowódca 32. BLT.

Na lotnisku pojawiły się też nowocześniejsze urządzenia oświetleniowe. Są wały ziemne, które zabezpieczą samoloty podczas sprawdzania uzbrojenia, ale jeśli chodzi o miejsca postojowe, to możliwości bazy w tym zakresie nie zwiększyły się.

Kiedy zatem można spodziewać się powrotu na macierzyste lotnisko samolotów F-16? Powinno to nastąpić w wakacje.

- Chciałbym, by na przełomie lipca i sierpnia latać już z Łasku. Termin ambitny, ale myślę, że realny - uważa płk pil. Tomasz Jatczak.

Ukoronowaniem trwającej 2 lata modernizacji będzie tegoroczne Święto Bazy. Za zaplanowano je na 21 września w formule dnia otwartych koszar.

- Chcemy otworzyć bramy, by publiczność mogła zmodernizowane lotnisko zobaczyć. W związku z tym planujemy zrobić pokazy lotnicze. Pokazać kilka statków powietrznych na ziemi i w powietrzu. Nie będzie to oczywiście taki rozmach jak w Radomiu, ale kilka już maszyn zaprosiliśmy i mamy potwierdzenia - zapowiada dowódca 32. BLT.

Rozbudowa i modernizacja lotniska 32. BLT to wspólna inwestycja polsko-amerykańska. Część jest finansowana przez stronę polską, a część przez amerykańską w ramach programu ERI (European Reassurance Initiative), którego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa państw członkowskich NATO i partnerów Stanów Zjednoczonych w Europie.

CZYTAJ INNE ARTYKUŁY

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki