Bolid solarny Politechniki Łódzkiej w wyścigu na dawnym torze Formuły 1. Start odnowionego Eagle Two z PŁ w Belgii w sobotę (18 września)

Maciej Kałach
Maciej Kałach
Tak prezentował się Eagle Two w piątek (10 września 2021 r.)
Tak prezentował się Eagle Two w piątek (10 września 2021 r.) Grzegorz Gałasiński
W sobotę (18 września) Lodz Solar Team, drużyna z Politechniki Łódzkiej, wystartuje ze swoim odnowionym bolidem solarnym – Eagle Two – w wyścigu na dawnym torze Formuły1 w Belgii.

Celem zmagań w wyścigach bolidów solarnych jest pokonanie jak największej liczby okrążeń w czasie 24 godzin, dbając jednocześnie o jak najmniejsze zużycie energii. Zawody o nazwie iLumen European Solar Challenge 2021 na belgijskim torze Circuit Zolder mają rangę mistrzostw Europy. Drużyna z Politechniki Łódzkiej broni tytułu najlepszej na kontynencie. Zdobyła go (także w Belgii) w 2018 r. w klasie cruiser (jednej z dwóch na mistrzostwach, w której startowało wówczas siedem załóg).

Lodz Solar Team. Sześć lat solarnych wyścigów w Politechnice Łódzkiej

Zespół z PŁ wziął także udział m.in. w Mistrzostwach Świata Samochodów Solarnych w Australii w 2019 r., gdzie jego bolid był uznany – przez przedstawicieli firmy Tesla – za najbardziej stylowy. To właśnie podczas australijskiego „mundialu”, w jego edycji 2015, łódzki zespół zaliczył swój debiut. Przed nią pomysł na solarne ściganie, podpatrzony podczas pobytu na Erasmusie w Holandii, przywiózł do Łodzi Łukasz Gładysz, wówczas student PŁ.

Przed tygodniem Lodz Solar Team pokazał odnowioną wersję swojego obecnego bolidu – Eagle Two (czyli z ang. Orzeł Dwa) – podczas prezentacji w centrum biurowo-rozrywkowym Monopolis. Adam Kuzański, obecny koordynator drużyny, wśród nowych usprawnień w bolidzie w piątek (10 września) wymieniał materiał opracowany na bazie ptasich piór i wykorzystany do wygłuszenia wnętrza pojazdu oraz jego izolacji termicznej. Według Adama Kuzańskiego, ptasi puch jest odpadem, który w procesach produkcyjnych odkłada się na masową skalę, jego wykorzystanie jest zatem, z punktu widzenia ekologii, znaczącą innowacją.

Ogółem Lodz Solar Team to aktualnie 30 pasjonatów – z działów: elektronicznego, marketingu oraz mechanicznego.

Obecna wersja Eagle Two jest wyposażona w pięć metrów kwadratowych paneli fotowoltaicznych, dzięki którym pojazd może poruszać się wykorzystując jedynie energię słoneczną. Bateria, przy pełnym naładowaniu, wystarczy na przejechanie ponad 1,4 tys. km. Dwa silniki potrafią rozpędzić solarnego Orła z Łodzi do 140 km na godzinę.

Rektor PŁ życzy swoim studentom obrony mistrzostwa Europy

– Mamy nadzieję, że zespół obroni tytuł mistrza zdobyty w 2018 roku, ale nie wywierajmy presji – powiedział 10 września prof. Krzysztof Jóźwik, rektor PŁ.

Z informacji udostępnianych przez organizatorów iLumen European Solar Challenge 2021 wynika, że w klasie cruiser tym razem wystartuje sześć załóg. Oprócz PŁ drużyny wystawiły uczelnie z Bochum (aż dwa pojazdy), Bolonii, Eindhoven – oraz Politechniki Poznańskiej.

Czy bycie kujonem to problem?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie