Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

"Brave New Łódź" - rewitalizacja łódzkich kamienic to prawdziwe wyzwanie [ZDJĘCIA]

Agnieszka Magnuszewska
Wólczańska 168 jeszcze czeka na remont
Wólczańska 168 jeszcze czeka na remont Wizualizacja RWSL
Najpierw poszukiwania w archiwum, potem długie rozmowy z konserwatorem zabytków i w końcu przystąpienie do misji, jaką jest przywrócenie dawnej świetności kamienicy. Rewitalizacja to dla projektanta prawdziwe wyzwanie, a Pracownia Architektoniczna RWSL podjęła je już ponad 20 razy. Właśnie dla tylu łódzkich kamienic wykonała projekty.

Część z projektów zaprezentowała na oryginalny wizualizacjach. Można je oglądać do końca miesiąca na wystawie w "6. dzielnicy".

- Chcemy pokazać inne podejście do samych wizualizacji. Nasze prace są odważne i kontrowersyjne, zgodnie z tytułem wystawy "Brave New Łódź". Zresztą nawiązuje on do głównego tematu Festiwalu Designu - podkreśla Katarzyna Stańczak, członek zarządu Pracowni Architektonicznej RWSL. - Pokazujemy też, że w każdej, nawet mało ciekawej kamienicy, ukryta jest jakaś historia.

Bo właśnie odnalezienie tej historii w pracy projektanta jest najważniejsze.

- Tworzenie projektu zaczyna się od studiowania archiwum pod kątem tego, jak kamienica kiedyś wyglądała, bo powinien zostać przywrócony jej pierwotny wygląd - mówi Stańczak.

Dlatego remont kamienicy wiąże się często z odtworzeniem balkonów i wszelkich detali architektonicznych.

- Zdarza się, że patrząc na kamienicę trudno nam rozpoznać styl, w którym ją wybudowano. Choć zakwalifikowalibyśmy ją do stylu klasycystycznego, to okazuje się, że jest to kamienica secesyjna - przyznaje Stańczak. - To skutek pozbawienia kamienicy detalu, który ze względu na brak konserwacji odpadł albo został skuty.

Zupełnie "ogołocona" została kamienica przy ul. Piotrkowskiej 3, w której działał pierwszy łódzki hotel. RWSL tworząc projekt bazował tylko na zdjęciach.

- Gdy kamienica zostanie oddana do użytku, będzie można zobaczyć, jak z płaskiej elewacji powstał bardzo mocno zdobiony front. Poza tym nawiązaliśmy współpracę z Joanną Rajkowską (autorka sztucznej palmy na rondzie Charles'a de Gaulle'a w Warszawie - red.) Zgodnie z jej koncepcją ściany od strony podwórka przy Piotrkowskiej 3 zostały wyłożone lusterkami. Była jeszcze debata między artystką a konserwatorem czy nie wyłożyć lustrami również prześwitu bramowego, ale konserwator się na to nie zgodził - wspomina Katarzyna Stańczak.

Wyzwaniem było też przywrócenie pierwotnego wyglądu kamienicy przy ul. Piotrkowskiej 243, która jest najstarszym piętrowym budynkiem przy Piotrkowskiej. Długo była pustostanem, a jej poddasze się spaliło. W tym akurat budynku odtworzono balkony, które zostały dawniej skute. Z kolei przy ul. Więckowskiego 9 zdecydowano się na przywrócenie takiego detalu, jak małe latarnie przy wejściach. Odkryto je na archiwalnych zdjęciach. Jednak najwięcej "niespodzianek" robią te kamienice, które podczas inwentaryzacji są jeszcze zamieszkiwane.

- Wówczas nie wszędzie można robić odkrywki i projektant nie ma szans zauważyć wszystkich historycznych walorów. A podczas pierwszych prac demontażowych odsłaniane są polichromie czy sztukaterie - zaznacza Stańczak. - Tak było przy Piotrkowskiej 171 (dom Adolfa Daubego z 1892 r.). W pierwotnym projekcie nie było uwzględnionych polichromii, które później odkryto na klatce schodowej.

Również w kamienicy na rogu Północnej i Nowomiejskiej, której projektu RWSL akurat nie robiła, niedawno odkryto polichromie. Znajdowały się pod podwieszanym sufitem w lokalu zajmowanym wcześniej przez sklep mięsny. A po zlikwidowaniu ścianek działowych w piwnicy tej kamienicy "ujawniły" się jej gotyckie sklepienia.

- Dość bogaty detal ma też kamienica przy ulicy Sienkiewicza 20 (wybudowana w 1897 r. z przeznaczeniem na wynajem mieszkań - red.) i przy Zielonej 6, której remont właśnie się zaczyna. Wewnątrz tej drugiej kamienicy znajduje się sporo sztukaterii - mówi Stańczak.

Znacznie łatwiej niż detale można odkryć pierwotny kolor kamienicy, choć to również wymaga bardzo sumiennej pracy. Najpierw konserwator wykonuje badania stratygraficzne. Bada wiek cegieł i odkrywa warstwy tynków, które były kładzione. Oddaje materiały do laboratorium i na tej podstawie określany jest kolor.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki