BSH -- firma, która wyznacza dziś trendy [VIDEO]

Materiał powstał we współpracy z BSH
Wideo
od 16 lat
Jesteśmy nowoczesną firmą, wdrażającą najnowsze technologie w zakresie internetu rzeczy. Jesteśmy firmą, która słucha potrzeb naszych konsumentów i w odpowiedzi na nie dostarczamy najlepsze rozwiązania i produkty - mówi Konrad Pokutycki, Prezes Zarządu BSH w Polsce.

W 2019 roku minęło 25 lat, odkąd BSH działa w Łodzi. Jak przez ten czas zmieniły się warunki, w jakich funkcjonuje Państwa firma i jak zmieniła się ona sama?

Początki BSH w Polsce sięgają lat 90. Był to trudny okres, biorąc pod uwagę czas transformacji gospodarczej oraz napływu pierwszych inwestycji do naszego kraju. W tamtych czasach nie była rozwinięta sieć dostawców komponentów, czy niektórych specjalistycznych usług. Firmy zagraniczne bardzo ostrożnie podejmowały decyzję o realizacji inwestycji w naszym kraju. Z perspektywy czasu przyznaję, że decyzja o podjęciu dużej inwestycji w Polsce wymagała odwagi. Taką właśnie odwagą wykazał się zarząd Grupy BSH w tamtych czasach.

Spółka BSH w Polsce powstała w roku 1993, a produkcję w Łodzi rozpoczęliśmy od pralek już rok później. Nasz pierwszy zakład mieścił się w starej, łódzkiej fabryce pończoch. Była to prosta produkcja na bazie gotowych komponentów, a wyprodukowane urządzenia były sprzedawane niemal w całości na zachodzie Europy. Ale już cztery lata później, po osiągnięciu pierwszych sukcesów, wybudowaliśmy od podstaw i uruchomiliśmy w Łodzi nowoczesną fabrykę pralek, która z powodzeniem produkuje do dzisiaj. Z biegiem lat zwiększaliśmy nasze moce produkcyjne, pokazując nasze możliwości i udowadniając tym samym, że Łódź to miasto z dużym potencjałem i możliwościami dalszego rozwoju. W roku 2002 otworzyliśmy nasz drugi zakład, tym razem fabrykę zmywarek, a zaledwie trzy lata później fabrykę suszarek do ubrań. Ta ostatnia jest jedyną tego typu fabryką w Grupie BSH na świecie.

W ślad za rozwojem BSH oraz zwiększaniem mocy produkcyjnych fabryk kolejną strategiczną decyzją było rozszerzenie współpracy z dostawcami narzędzi i komponentów do produkcji. Miało to istotny wpływ nie tylko na rozwój produkcji BSH w Łodzi, ale także umożliwiło tworzenie nowych miejsc pracy w całym regionie dzięki inwestycjom i lokowaniu produkcji przez dostawców BSH.

Jednak produkcja to nie wszystko. Od roku 2008 bardzo mocno inwestujemy w potencjał intelektualny, a mianowicie w centra kompetencyjne oraz usług wspólnych. Potężne działy zlokalizowane właśnie w Łodzi świadczą usługi dla pozostałych spółek Grupy BSH na całym świecie. Jesteśmy z tego faktu bardzo dumni, ponieważ funkcjonowanie centrów usług wspólnych potwierdza nasze wysokie kompetencje, kwalifikacje oraz motywacje do dalszego dynamicznego rozwoju.

Dzisiaj BSH w Polsce to kilka tysięcy zgranych, zmotywowanych pracowników. To centrala w Warszawie, produkcja pralek, zmywarek i suszarek w Łodzi, lodówek i piekarników we Wrocławiu oraz drobnego AGD w podrzeszowskiej Rogoźnicy. To także kilkuset wysokiej klasy specjalistów zatrudnionych we wspomnianych centrach kompetencyjnych. Jesteśmy nowoczesną firmą, wdrażającą najnowsze technologie w zakresie internetu rzeczy (IoT). Jesteśmy firmą, która słucha potrzeb naszych konsumentów i w odpowiedzi na nie dostarczamy najlepsze rozwiązania i produkty.

Biorąc pod uwagę nasze liczne sukcesy, niesamowicie dynamiczny rozwój w ostatnich latach, z całą stanowczością stwierdzam, że odwaga do inwestycji pozostała z nami do dzisiaj.

W październiku w Łodzi otwarte zostało Centrum Badań i Rozwoju BSH. Czym się charakteryzuje i jakie są jego zadania?

Centrum Badań i Rozwoju (R&D) powstało z myślą o rozwoju pralek i suszarek produkowanych w fabrykach BSH na całym świecie. Jest to największy tego typu ośrodek badawczy w branży AGD w Polsce. Nieprzypadkowa jest lokalizacja. Budynek powstał w Łodzi, w bezpośrednim sąsiedztwie z fabryką suszarek do ubrań.

Nasze Centrum to niemal 10 tysięcy metrów kwadratowych, na których znajdują się nowoczesne laboratoria, prototypownia, ponad 5 tysięcy metrów kwadratowych przestrzeni testowej. W R&D są opracowywane, testowane, a następnie przygotowywane do wdrożenia do produkcji innowacyjne rozwiązania dla suszarek do ubrań i pralek. Na uwagę zasługuje również sam budynek, do którego konstrukcji użyto najwyższej jakości materiałów, pozwalających zminimalizować utratę ciepła, przy jednoczesnej minimalizacji hałasu. Szklana konstrukcja zapewnia dużą ilość naturalnego światła, które wpływa na dobre samopoczucie i pobudza kreatywność naszych konstruktorów.

Rozwój obszaru badań jest dla nas niezwykle istotny, a wręcz strategiczny. Jest bowiem znakomitym potwierdzeniem naszych wysokich kwalifikacji i szerokich kompetencji. Ponadto dowodzi, że w Polsce odchodzi się od prostej produkcji na rzecz kreowania, projektowania i wdrażania do produkcji najnowszych rozwiązań opracowanych przez naszych rodzimych inżynierów i konstruktorów. Inwestycja ta umacnia globalną pozycję BSH w Polsce oraz przyczynia się do technologicznego i przemysłowego rozwoju Łodzi. Jest także dowodem na to, że Polska stanowi doskonałe miejsce dla międzynarodowych inwestycji. Jesteśmy z tego bardzo dumni!

Nowe centrum to niejedyna Państwa inwestycja w naszym regionie. W tym roku w Łodzi otwarta została nowa fabryka zmywarek, o której mówi się, że jest unikatowa na skalę Europy. Na czym polega jej wyjątkowość?

10 września otworzyliśmy nową fabrykę zmywarek w Łodzi. Zaznaczę jedynie, że w tym mieście produkujemy zmywarki już od 17 lat. Jednak w przypadku tej inwestycji mówimy już o supernowoczesnym zakładzie. Jego wyjątkowość polega na tym, że jest to największa fabryka w Europie, w całej branży AGD. Kolejna istotna kwestia to fakt, iż jest to najnowocześniejszy zakład w portfolio firmy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w portfolio całej Grupy BSH na świecie. Fabryka przy ulicy Jędrzejowskiej została zaprojektowana z uwzględnieniem najnowocześniejszych rozwiązań informatycznych, ekologicznych oraz przemysłowych. Zintegrowana cyfrowo produkcja pozwala na osiąganie bardzo wysokich mocy produkcyjnych. Docelowo planujemy bowiem produkcję na poziomie 3 milionów urządzeń rocznie. Tak spektakularny wynik może być osiągnięty dzięki rozwiązaniom i technologiom z zakresu Przemysłu 4.0, które coraz mocniej wkraczają do polskich zakładów. Zwiększone moce produkcyjne wymagają również zwiększenia załogi. Chcemy, by w nowej fabryce docelowo zatrudnienie znalazło 1500 osób.

Wyjątkowość fabryki polega także na nowoczesnych produktach. W naszym zakładzie po raz pierwszy będziemy produkować zmywarki o szerokości 45 cm. W zakładzie ruszy również produkcja urządzeń wyposażonych w system Home Connect, otwartą cyfrową platformę BSH opartą na Internecie Rzeczy. Home Connect pozwala użytkownikom na poszerzenie funkcjonalności urządzeń poprzez aplikację na smartfony i tablety. Mówimy tutaj o artykułach gospodarstwa domowego wyposażonych w rozwiązania przyszłości. Home Connect wyznacza trendy w branży AGD, a jednocześnie ma realny wpływ na tworzenie zupełnie nowych produktów, które ułatwiają nam codzienne życie. Te najnowocześniejsze urządzenia będą produkowane w naszej łódzkiej fabryce.

Na uwagę zasługuje również fakt, iż fabryka jest połączona specjalnymi śluzami, którymi transportowane są zmywarki z produkcji bezpośrednio do Centrum Logistycznego BSH, które uruchomiliśmy w roku 2018. Centrum Logistyczne to jeden z największych tego typu obiektów w Polsce. Pełni rolę HUB-a obszaru logistyki naszej firmy. Jest wyposażone w linię kolejową oraz rampę o długości niemal 600 metrów, co oznacza, że do wnętrza budynku wjeżdża najdłuższy skład kolejowy, dopuszczalny w polskim prawie. Zarówno nowa fabryka zmywarek, jak i Centrum Logistyczne stanowią swoisty supernowoczesny kompleks, znajdujący się w sercu województwa łódzkiego.

Łódź to nie tylko produkcja i badania. Mówił Pan o działających również u nas centrach usług wspólnych. Tego typu ośrodki ważne są w każdym biznesie działającym na globalną skalę. Jak wygląda ich funkcjonowanie w Państwa firmie i jakie plany mają Państwo w związku z ich działaniem?

Jak już wspomniałem, od roku 2008 mocno inwestujemy w centra usług wspólnych. Działy GBS (Global Business Services) znajdują się w Łodzi i realizują zadania na poziomie globalnym dla Grupy BSH niemal na całym świecie. Lokalizacja w Łodzi niniejszych działów jest wyrazem wysokiego zaufania zarządu Grupy BSH do kwalifikacji i kompetencji polskich pracowników. Wspomniane już Centrum Badań i Rozwoju (R&D) również zaliczamy do obszarów, które umożliwiają polskim inżynierom nie tylko rozwój kompetencji w zakresie projektowania i produkcji zaawansowanych technologicznie urządzeń eksportowanych na cały świat. Do największych Centrów w Łodzi należą: ośrodek Badań i Rozwoju Suszarek, centra Usług Informatycznych, Usług Księgowych, Centrum realizujące Zakupy Centralne. W Warszawie są to Centrum Kompetencyjne Digital & E-Commerce, Centrum Usługowe Handlu Zagranicznego oraz IT & Corporate Innovation. W obszarze usług wspólnych BSH w Polsce zatrudnia kilkaset osób. Jest to bardzo silny filar nie tylko spółki w Polsce, ale także całej Grupy BSH.

Trudno nie zauważyć, że BSH w coraz większym stopniu zacieśnia swoje związki z Łodzią. Jedną ze wskazywanych przez Państwa przyczyn takiego stanu rzeczy jest fakt, iż miasto stanowi silny ośrodek akademicki. Jak kształtuje się Państwa współpraca z łódzkimi uczelniami?

BSH jest firmą nowoczesną z wyraźnym „fokusem” na przyszłość. Rozwijamy się bardzo dynamicznie, ale także odpowiedzialnie. Jesteśmy świadomi faktu, iż długofalowe cele biznesowe oraz osiąganie sukcesów, które pozostają z nami na zawsze, są możliwe jedynie dzięki inwestycji w przyszłość. Uważam, że jedną z najistotniejszych inwestycji w przyszłość jest wspieranie rozwoju edukacji. Jak pokazują przykłady wielu rozwiniętych krajów europejskich, dobrze wykształcona kadra jest jednym z podstawowych czynników napędzających rozwój przemysłu, innowacji i całych krajowych gospodarek. Dlatego właśnie nasza firma już od dawna prowadzi współpracę z uczelniami wyższymi w województwie łódzkim. Doskonały przykład stanowi nasza współpraca z Politechniką Łódzką. Dzięki kooperacji z uczelnią możliwa stała się realizacja wielu wspólnych projektów, w tym także z obszaru R&D. Należy podkreślić, iż BSH jest miejscem praktyk i staży wielu roczników studentów, którzy po zakończeniu edukacji znaleźli zatrudnienie w naszej firmie w wielu obszarach. Na mocy podpisanej umowy pomiędzy BSH a Politechniką Łódzką możliwe jest także kształcenie w formule dualnej. W roku akademickim 2018/2019 BSH wspólnie z Wydziałem Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki Politechniki Łódzkiej uruchomiła pierwsze studia na kierunku mechatroniki w tej formule. Dostrzegam także niezwykle mocny potencjał współpracy z Uniwersytetem Łódzkim, w odniesieniu do pracy w centrach usług wspólnych.

Uważam, że rozwój talentów przynosi wspaniałe efekty, gdy ma miejsce już na początku edukacji. W związku z tym ważne jest stwarzanie możliwości dobrego kształcenia uczniom na poziomie szkolnym. Z myślą o rozwoju talentów już od pierwszych klas szkolnych objęliśmy patronatem klasy zawodowe i techniczne o profilu mechatronicznym w Zespole Szkół Politechnicznych i Zespole Szkół Elektroniczno-Informatycznych w Łodzi.

Rozmawialiśmy już o nowoczesnych rozwiązaniach stosowanych w produktach, ale także w samym procesie produkcji. BSH szczyci się tym, że staje się firmą Hardware+. Co oznacza ten termin i dlaczego w tym właśnie kierunku idzie Państwa działalność?

Hardware+ to nasza przyszłość, która dzieje się w BSH każdego dnia. Hardware+ to nowoczesność, to świat nowych możliwości, to ekosystem IoT, ale to także Przemysł 4.0. Jest to określenie, którego używamy w odniesieniu do naszej firmy i drogi naszego rozwoju. Wraz z kolejnymi śmiałymi inwestycjami, nie tylko w produkcję, ale przede wszystkim w obszar digital oraz innowacji, z tradycyjnego producenta AGD stajemy się firmą technologiczną. Firmą, która wyznacza trendy, tworzy innowacje, patenty, najnowsze rozwiązania, których oczekują nasi konsumenci. Produkowane przez nas urządzenia nie są już zwyczajnymi sprzętami gospodarstwa domowego. To zaawansowane technologicznie AGD, z którym się komunikujemy, które dzięki spektrum sensorów i czujników oszczędza energię elektryczną i wodę. To inteligentne AGD, które podpowiada nam, jakie mamy możliwości przyrządzania posiłków smacznych i zdrowych. Hardware+ to BSH oferujące usługi, rozwiązania i AGD, które ułatwiają życie nam konsumentom, którzy są dla nas w centrum działalności każdego obszaru naszej firmy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?