Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa A1 Stryków - Tuszyn. ViaTOLL zamiast bramek

Piotr Brzózka
Z systemu viaTOLL będą obowiązkowo korzystać wszyscy, także kierowcy aut osobowych
Z systemu viaTOLL będą obowiązkowo korzystać wszyscy, także kierowcy aut osobowych Małgorzata Gleń/Polskapresse
Opóźnia się przetarg na budowę A1 Stryków - Tuszyn. Powód? Resort infrastruktury chce zastąpienia bramek elektronicznym poborem opłat.

Na autostradzie A1 Stryków - Tuszyn nie będzie tradycyjnych bramek. Nie oznacza to jednak, że kiedy droga w końcu powstanie, będziemy nią jeździć za darmo. Łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otrzymał wytyczne z Ministerstwa Infrastruktury, z których wynika, że w całym kraju manualny pobór opłat ma w przyszłości zostać zastąpiony przez pobór elektroniczny za pomocą systemu viaTOLL. Zatem już na etapie projektowania A1 powinno się zrezygnować z budowy bramek. Niestety, zmiana ta przy okazji oznacza, że przynajmniej o kolejne trzy tygodnie wydłuży się postępowanie przetargowe, które ma wyłonić wykonawców autostrady...

GDDKiA po raz czwarty przesunęła termin składania ofert i otwarcia kopert. Nazwy firm zainteresowanych budową autostrady oraz zaoferowane przez nie ceny mieliśmy poznać 16 maja. Dyrekcja poinformowała jednak o zmianie terminu na 6 czerwca. Przypomnijmy: pierwotnie termin składania ofert został ustalony na 19 marca. Dotąd GDDKiA tłumaczyła kolejne zmiany nawałem zapytań, przesyłanych przez oferentów. Z tym urzędnicy już się uporali i prawdopodobnie 16 maja doszłoby do otwarcia kopert, gdyby nie informacja z resortu infrastruktury, która sprawia, że znów trzeba dokonać zmian w dokumentach przetargowych. Pierwotnie punkty poboru miały stanąć na czterech węzłach. Ministerstwo chce jednak, by płatności dokonywano jedynie w formie elektronicznej, co czyni takie bramki zbędnymi, a na przyszłych wykonawców nakłada obowiązek dokonania zmian w projekcie drogi. Przypomnijmy w tym miejscu, że nie jest to inwestycja, którą trzeba zaczynać od początku - toczące się przetargi mają wyłonić firmy, które dokończą robotę, pr
zerwaną przez konsorcjum Polimex--Mostostal na poziomie zaawansowania 9 procent.

Na odcinku Stryków - Tuszyn z systemu viaTOLL będą obowiązkowo korzystać wszyscy, także kierowcy aut osobowych. Dziś właściciele osobówek mogą płacić elektronicznie za przejazd autostradami A2 Stryków - Konin i A4 Wrocław - Sośnica, ale rozwiązanie to stosowane tam jest alternatywnie, obok tradycyjnego poboru. W założeniach viaTOLL ma być rozszerzony na wszystkie drogi, zarządzane przez GDDKiA. Nie wiadomo jednak, kiedy to się stanie. Nie wiadomo też, od kiedy opłaty zaczną obowiązywać na A1. Aby korzystać z systemu, należy zamontować urządzenie o nazwie ViaAUTO, które wysyła sygnał do przekaźników, zamontowanych na drogach. Niestety, kosztuje ono 135 zł. Za przejazd kilometra państwowej autostrady trzeba zapłacić 10 groszy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki