Po kilku latach przerwy wróciła dyskusja o budowie Centralnego Portu Lotniczego umiejscowionego między Łodzią i Warszawą. Strona rządowa utrzymuje, że utworzenie takiego lotniska będzie korzystne dla rozwoju kraju. Jest też druga strona medalu. Utworzenie Centralnego Portu Lotniczego spowoduje, że samoloty przestaną latać z Okęcia, Modlina, Radomia i Łodzi.
Budowa Centralnego Portu Lotniczego znalazła się w programie wyborczym PiS. Zabiegał o to minister finansów Paweł Szałamacha, który jest wielkim orędownikiem CPL. Minister spraw zagranicznych Witold Waszczykowski informował niedawno, że budową superlotniska zainteresowani są Chińczycy. O potrzebie budowy CPL mówił na Forum Ekonomicznym w Krynicy Rafał Milczarski, prezes PLL LOT. Wyjaśnił, że stołeczne lotnisko im. Chopina jest już za ciasne, a rozbudować go nie można. Konieczna jest budowa nowego, które w przyszłości przejmie połączenia z Okęcia i Modlina, a także okolicznych lotnisk, takich jak łódzkie. Premier Beata Szydło w czwartek potwierdziła rządowe plany budowy CPL.
Nowe lotnisko między Łodzią i Warszawą? Witold Waszczykowski zapowiada budowę
- To na razie dyskusja koncepcyjna. Koncepcja takiej inwestycji byłaby niezwykle korzystna dla programu rozwoju, który realizujemy - powiedziała Beata Szydło. Premier zaznaczyła, że decyzja o budowie CPL będzie uzależniona od zainteresowania przewoźników i możliwości państwowego przewoźnika, czyli PLL LOT.
Przypomnijmy, że budowa superlotniska między Łodzią i Warszawą ma już długą historię. Pierwsze plany przedstawiał w 2005 roku Jerzy Polaczek, minister transportu i budownictwa w rządzie Kazimierza Marcinkiewicza. W 2010 roku szczegółowe analizy przeprowadził minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
- To były ostatnie poważne analizy, a przecież wtedy nie było jeszcze Modlina, bo o Radomiu nie ma co wspominać. Wtedy prognozy ruchu pasażerskiego były bardzo optymistyczne, ale to się załamało. Dlatego w mojej ocenie obecne plany budowy CPL są mało realne - mówi Mateusz Walasek, łódzki radny miejski z PO.
Ryzyko likwidacji łódzkiego lotniska w obliczu budowy superlotniska nie spędza snu z oczu Tomaszowi Szymczakowi, prezesowi Portu Lotniczego im. Reymonta w Łodzi. - Robimy swoje - skwitował prezes.
Prezes łódzkiego lotniska: Cudów nie obiecuję, ale cargo - tak
Radny Mateusz Walasek dostrzega trzy scenariusze. Pierwszy to kompleksowa budowa CPL umiejscowionego blisko autostrady A2 i Kolei Dużych Prędkości. W takim scenariuszu łodzianie mogą zyskać szybki dojazd do centralnego lotniska, co byłoby korzystne, ale według Walaska to mało realne. Drugi scenariusz to budowa Okęcia bis w odległości 20 km od Warszawy, co zadowoliłoby wyłącznie mieszkańców stolicy, ale Łódź by na tym nie skorzystała. Jest też trzeci wariant, w którym CPL przyciąga do siebie połączenia z Okęcia i Modlina, co spowoduje, że tanie linie lotnicze mogłyby wybrać lotniska w Łodzi, Radomiu czy Lublinie. A to ocaliłoby łódzki port lotniczy.
- Wszystko będzie zależało od tego, w jakiej postaci powstanie CPL - komentuje Mateusz Walasek. - O zamykaniu Lublinka nie może być mowy - podkreśla.
W 2015 roku polskie porty lotnicze obsłużyły 30 mln pasażerów. W 2030 roku ta liczba ma się podwoić. CPL miałby przyjmować nawet 50 mln podróżnych, a koszt budowy jest szacowany na 20 mld zł. Adrian Furgalski z Zepołu Doradców Gospodarczych TOR na łamach portalu money.pl podważa tę kwotę i mówi o prawie 40 mld zł i to bez infrastruktury kolejowej.
Lotnisko Lublinek: Łódzkie lotnisko zanotowało straty w lipcu. Pikuje ruch rejsowy i czarterowy
Lotnisko w liczbach |
W ubiegłym roku Port Lotniczy im. Reymonta w Łodzi obsłużył 287 628 pasażerów. Warszawskie Okęcie w tym czasie obsłużyło ponad 11,2 mln osób, katowickie Pyrzowice ponad 3 mln podróżnych. Łódzkie lotnisko wypada blado na tle wymienionych portów lotniczych, ale mogło poszczycić się wzrostem o 33 856 podróżnych w porównaniu z 2014 r. Obsługa ruchu pasażerskiego na łódzkim lotnisku w ostatnich latach:
Kilka lat temu pojawiło się zagrożenie utraty 55 mln zł z UE na rozbudowę lotniska, bo w unijnym projekcie zakładano osiągnięcie 940 tys. pasażerów. Do końca sierpnia łódzkie lotnisko obsłużyło 161 278 podróżnych. Jeśli miesięczna średnia pozostanie bez zmian, to w 2016 roku zanotowany będzie kolejny spadek liczby pasażerów.
|
Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 5 - 11 września 2016 roku
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?