Budowa dworca Łódź Fabryczna. Torpol ostrzega, że nie wykona kontraktu

Marcin BereszczyńskiZaktualizowano 
Postępy prac na placu budowy Dworca Fabrycznego widać gołym okiem, ale kłopoty przy realizacji tej inwestycji nadal istnieją
Postępy prac na placu budowy Dworca Fabrycznego widać gołym okiem, ale kłopoty przy realizacji tej inwestycji nadal istnieją Krzysztof Szymczak/archiwum Dziennika Łódzkiego
Wykonawca Fabrycznego ostrzega, że nie wykona kontraktu. Dworzec może nie dostać pozwolenia na użytkowanie

Torpol, czyli lider konsorcjum, budującego dworzec Łódź Fabryczna, wysłał pismo do Urzędu Miasta Łodzi, PKP PLK oraz PKP SA, w którym wzywa adresatów do negocjacji, dotyczących przesunięcia terminu zakończenia prac i dodatkowych płatności. Torpol informuje, że bez stosownego aneksu do umowy nie będzie możliwe wykonanie kontraktu, co spowoduje, że wykonawca nie dostanie wszystkich dokumentów, wymaganych do uzyskania pozwolenia na użytkowanie dworca.

Torpol wskazał sześć kwestii spornych, które muszą być rozwiązane, aby kontrakt na budowę dworca został zrealizowany. Pierwszy dotyczy braku zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dokument jest niezbędny, aby rozpocząć prace na terenie, należącym do firmy Enkev. Władze tej firmy nie wpuszczają wykonawcy na swój teren. Bez ZRID nie można wywłaszczyć firmy. O tym problemie pisaliśmy szczegółowo we wczorajszym "Dzienniku Łódzkim".

CZYTAJ: Termin budowy dworca Łódź Fabryczna jest zagrożony!

Drugi problem dotyczy torów bezstykowych, ale rzutuje na termin zakończenia inwestycji. Tory bezstykowe to takie, które mają po 180 metrów. Transport tak długich szyn na plac budowy miał odbywać się po terenie, na którym Trakcja PRKiI układa tory w ra-mach przebudowy peronów na dworcu Łódź Widzew. Jednak tory nie zostały tam ułożone, a zgodnie z harmonogramem miały tam być od września ubiegłego roku. W związku z tym Torpol proponuje ułożenie krótszych torów z przedłużeniem terminu zakończenia prac i zwiększeniem kwoty kontraktu. Drugi wariant zakłada pozostawienie tej samej technologii, ale przy przesunięciu terminu zakończenia prac o tyle dni, ile minie od 1 września ubiegłego roku do dnia udostępnienia trasy transportu szyn. Wybór tego wariantu oznacza, że nie ma szans na zakończenie budowy dworca w 2015 roku. Nawet jeśli Trakcja PRKiI udostępniłaby dziś swój teren budowy, to ukończenie Fabrycznego przesunie się o 4,5 miesiąca. A termin zapisany w umowie to 30 września. Jeśli pociągi nie dojadą na Fabryczny, Łódź straci 252 mln zł z UE.

Torpol zwraca też uwagę na sporne kwestie, dotyczące instalacji teletechnicznych i systemów IT. Kłopoty są też z oświetleniem peronów. W umowie jest zapis o natężeniu 100 luksów. Polskie normy nakazują 200 luksów. Wykonawca oczekuje za te prace większych pieniędzy. Chce też więcej za wykonanie repliki fasady starego Dworca Fabrycznego.

- Bez względu na przebieg współpracy PKP PLK i wykonawcy, zakładamy, że pierwsze pociągi na stację Łódź Fabryczna będą mogły wjechać pod koniec tego roku - wyraził nadzieję Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK.

- Toczą się negocjacje z Torpolem. Dla nas termin zakończenia prac, jakiego wymagamy, jest niezmienny, czyli przypada na 30 września - dodaje Wojciech Kubik, rzecznik ZDiT.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 31

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

D
Di

Żadna to nowość, wiadomo od dawna, że do września nie ma szans. GW pisze co jej każą władze miasta, a fakty mówią zupełnie co innego... Dobrze, że Dziennik chociaż czasami poda jakąś informację niepodrasowaną...

w
wujek Sam

:-)

i
inż. Mamoń

!

O
Optymista POinformowany

"Bez względu na przebieg dotychczasowej współpracy... pierwsze pociągi będą mogły wjechać..." ;-)
Mogę się założyć, że jak najbardziej w terminie wjedzie na dworzec pierwsze pendolino z uśmiechniętym min. Grabarczykiem w drzwiach. A czy dworzec będzie oddany, czy UE zażąda zwrotu środków unijnych, to już mało istotne. Dworzec będzie prze...jezdny.

z
zenek

Pewnie sprawa skończy się w sondzie jak autostrada A1. A roboty w polu to widać że nie mają szans dokończyć dworca w kilka miesięcy i szukają zaczepki

s
seryjny

Najwyższy czas...

K
Kaz

Niech nie podskakują, bo mało, że nie dostaną przedłużenia, to jeszcze będą musieli zapłacić drakońskie kary za przekroczenie terminu. Ja tylko przypomnę, że konsorcjum zobowiązało się do wywozy z dworca za pomocą kolei, jednak tory rozebrano i ziemie wywożono ciężarówkami niszcząc nasze drogi w centrum miasta, a teraz wymagają infrastruktury kolejowej, aby mogli układać swoje torowisko. i Jeszcze domagają się dodatkowych płatności? Z Torpolu robi się drugi Polimex, firma krzak.

Instalacji teletechniczna i systemów IT, to żadne problem i ktoś tutaj chce wyciągnąć na siłę pieniądze.

q
ququ

w prywatnej firmie każdy, kto tak zawaliłby terminy narażając firmę na milionowe straty z miejsca wyleciałby na pysk, i nie sądzę, że znalazłby w innym miejscu podobną posadę. Ale w magistracie dostaje się to 13. pensję... i

w
wert

Niestety zbliża się kolejne referendum!!! A kasa z uni przepadła cieszą się tylko ci co nachłapali się przy tym korycie dla tych ćwoków zbliża się eutanazja...Ha

d
dis

Miał parę lat na wywłaszczenie Enkewu i co zrobił? Nic. A to on zaplanował drogę po prywatnym terenie. Potem Torpol nie potrafił napisać wniosku o ZRID. To jest groźne dla Łodzi opóźnienie.

K
Kot789

wychodzi robienie wszystkiego na styk i bez zapasu czasowego na nieprzewidziane sytuacje

C
Chandlowiec

Miał być supermarket, to niech będzie...

E
Ew

Za karę się tu mieszka.

k
kz

I po co, skoro nie miało jej być? jest hala naziemna a dworca nie ma.

G
Gość

macki Partyjnej Ośmiornicy ciągną Łódź na dno !

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3