Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa obwodnicy Wielunia zmierza do końca

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
www.obwodnica-wielunia.pl
Budowa obwodnicy północnej Wielunia wkracza w końcową fazę. Czy trasa zostanie otwarta wcześniej niż to wynika z kontraktu?

Obwodnica Wielunia planowo ma zostać do użytku kierowców w kwietniu 2017 r. Postępy robót są widoczne gołym okiem i można sądzić, że trasa będzie gotowa szybciej niż wynika to z umowy. Potwierdzeniem tego, że prace są już mocno zaawansowane, jest informacja, która pojawiła się na początku sierpnia na oficjalnej stronie projektu. Wynika z niej, że pod względem finansowym kontrakt wart niespełna 178 mln zł jest już zrealizowany w ponad 96 proc.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem, przestrzega jednak przed wyciąganiem zbyt daleko idących wniosków. A to dlatego, że inwestycja będzie trochę droższa niż zakłada kontrakt.

- Istotnie, zaawansowanie finansowe wynosi 96 proc., ale według pierwotnych kalkulacji. Jednak w czasie budowy okazało się, że trzeba przeprowadzić dodatkowe prace związane z wymianą gruntów. W związku z tym ogólny koszt będzie nominalnie większy niż 100 proc. - wyjaśnia Maciej Zalewski, rzecznik GDDKiA w Łodzi.

Czytaj:Obwodnica Wielunia: budowa idzie szybciej niż planowano

Głównym celem inwestycji jest wyprowadzenie poza miasto ruchu tranzytowego na kierunku Warszawa-Wrocław. Po otwarciu S8 natężenie ruchu na drodze krajowej 74 (stara ósemka) w Wieluniu zmalało, wciąż jednak ciężarówki dają się we znaki mieszkańcom. Część tranzytu przeciska się przez miasto, by uniknąć opłat na ekspresówce. Obwodnicę buduje koncern Strabag. Należy pamiętać, że po zakończeniu robót trochę czasu zajmie uzyskiwanie pozwoleń na użytkowanie.

- Jeśli chodzi o termin wykonania obwodnicy, prace przebiegają zgodnie z harmonogramem - dodaje Maciej Zalewski.

Trasa na północ od Wielunia o długości ponad 13 km jest budowana w standardzie GP. Asfaltowa jezdnia ma trzy pasy ruchu po 3,5 metra szerokości każdy - dwa w jednym kierunku i jeden w przeciwnym (naprzemiennie). Na obwodnicę będzie można wjechać na węzłach Biała, Raczyn i Jodłowiec, w rejonie których występują obecnie utrudnienia w ruchu. Inwestycja obejmuje też budowę 20 obiektów mostowych, rond, zatok autobusowych i chodników przy węzłach i 11 km dróg dojazdowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki