Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa S14. Czy zdążą przed Expo?

Marcin Bereszczyński
Marcin Bereszczyński
Znów przesunął się termin otwarcia ofert w przetargu na autostradę A1 i drogę ekspresową S14. Opóźnienia przetargowe wynikają z dużej liczby pytań oferentów. Wpłynęło ponad 5 tys. zapytań.

Zmienione zostały terminy otwarcia ofert na budowę autostrady A1 od Tuszyna od granicy z woj. śląskim i budowę zachodniej obwodnicy Łodzi, czyli drogi ekspresowej S14. W pierwszym przypadku oferty mają być otwarte 7 listopada, a w drugim 6 listopada. Pierwotne terminy były planowane na wrzesień. Czy opóźnienia przetargowe spowodują, że trasa S14 nie powstanie przed wystawą Expo 2022, o którą stara się Łódź?

**Zobacz też:

Budowa trasy S14. Zachodnia obwodnica Łodzi z obciętymi węzłami

**

- Jeśli nie wydarzy się żaden kataklizm i oferty będą mieściły się w puli przeznaczonej na tę inwestycję, to trasa S14 powstanie. Szacuję, że podpisanie umowy z wykonawcą będzie możliwe wiosną przyszłego roku - uspokaja Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Przyczyną przesunięcie termonów otwarcia ofert na obie inwestycje było złożenie ponad 5 tys. zapytań od firm, które chcą budować drogi. Blisko 900 pytań dotyczyło trasy S14, natomiast prawie 4,2 tys. pytań skierowano do GDDKiA w sprawie budowy A1.

- Pytania zazwyczaj dotyczą drobnych kwestii technologicznych. Przykładowo, z jakiej stali ma być drut stalowy. Były też pytania zasadne, które spowodowały, że trzeba było wprowadzić zmiany w specyfikacji istotnych warunków zamówienia - mówi Maciej Zalewski.

Przetarg na budowę autostrady A1 ogłoszono 30 czerwca, a pierwszy termin otwarcia ofert ustalono na 1 września. Później był on przesunięty na 3 października.

**Czytaj też:

Budowa S14 i A1. Ogłoszono przetarg

**

Z kolei otwarcie ofert na trasę S14 zaplanowano pierwotnie na 28 września, a następnie przesunięto je na 31 października. Listopadowy termin otwarcia ofert ma być ostateczny.

Przebudowa trasy od Tuszyna do Częstochowy jest podzielona na pięć odcinków. Cztery z nich realizuje łódzki oddział GDDKiA, a piąty jej śląski odpowiednik. Łódzki odcinek ma mieć 64 km i będzie miał po trzy pasy jezdni w każdą stronę. Cała trasa ma mieć 80 km. Inwestycja będzie realizowana w systemie projektuj i buduj. Rozbudowany zostanie m.in. węzeł Piotrków Trybunalski Zachód, gdzie autostrada A1 łączyć będzie się z drogą ekspresową S8.

Budowa drogi ekspresowej S14 jest podzielona na dwa odcinki: Lublinek - węzeł Teofilów i od węzła Teofilów do drogi krajowej nr 91 w Słowiku po północnej stronie autostrady A2.

Inwestycja została okrojona. Nie powstaną pełne węzły drogowe na tej trasie. A to za sprawą braku pieniędzy na inwestycję w pełnej wersji.

Pierwszy przetarg na S14
Pierwszy przetarg na budowę drogi ekspresowej S14 został unieważniony. Najniższa oferta przekraczała kwotę przeznaczoną na tę inwestycję. Dla obu odcinków najniższą ofertę złożył Budimex. Najniższa oferta dla pierwszego odcinka opiewała na kwotę 768,7 mln zł netto, najwyższa blisko 821,6 mln zł. W przypadku drugiego odcinka najtańsza oferta wyrażała się kwotą ok. 812 mln zł, najdroższa ponad 1,33 mld zł. Kosztorys inwestorski dla pierwszego odcinka to 672 mln zł, dla drugiego blisko 739,3 mln zł.

Pierwszy etap przetargu na S14 został rozpisany w październiku 2015 r. Polegał na weryfikacji potencjału firm, które wyraziły chęć zdobycia kontraktu. Do budowy pierwszego odcinka zgłosiło się wtedy 21 firm, a do drugiego 20.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki