Budowa S14. Jest zgoda ochrony środowiska na rozbudowę węzła Emilia zachodniej obwodnicy Łodzi. Kiedy otwarcie drogi?

Arkadiusz Krystek
Arkadiusz Krystek
Budowa drogi ekspresowej S14, odcinek II (zdjęcie ze stycznia 2022)
Budowa drogi ekspresowej S14, odcinek II (zdjęcie ze stycznia 2022) Materiały GDDKiA
Udostępnij:
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wydał decyzję środowiskową zezwalającą na rozbudowę węzła Emilia. Umożliwi to włączenie budowanej drogi ekspresowej S14 (zachodniej obwodnicy Łodzi) zarówno do autostrady A2, jak i do drogi krajowej nr 91 (DK91).

– Przed rokiem podpisaliśmy aneks do umowy, który zobowiązywał wykonawcę do przygotowania projektu i uzyskania decyzji środowiskowej – podaje w komunikacie łódzki oddział Generalnej dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Prace projektowe zostały wykonane w terminie.

Drogowcy wskazują, że najważniejszą zmianą, którą przewiduje nowe rozwiązanie jest „budowa ronda na istniejącej łącznicy węzła Emilia między DK91 i autostradą A2”.

WIADOMOŚCI Z ŁODZI

– Umożliwi to zjazd z drogi ekspresowej S14 zarówno na autostradę A2, jak i do drogi krajowej nr 91, którą można pojechać zarówno w kierunku Łodzi, jak i Gdańska – podkreśla GDDKiA. – Także jadący od północy „91” będą dzięki temu mogli wjechać na drogę ekspresową S14, omijając Zgierz.

Rozbudowy węzła dokona wykonawca drugiego odcinka S14 od Teofilowa (nazwę węzła zmieniono ostatnio na „Aleksandrów Łódzki”) do Słowika, czyli chińska firma Stecol.

Inwestycja przy węźle Emilia ma nie mieć wpływu na termin zakończenia robót na tym odcinku S14 – ma być oddany do użytku do połowy 2023 roku (odcinek między węzłami Lublinek i Aleksandrów Łódzki ma być gotowy za pięć miesięcy).

WIADOMOŚCI Z ŁODZI

Postęp prac na odcinku z węzłem Emilia

Prace przy drugim odcinku S14 w pełnym zakresie ruszyły po 29 kwietnia 2021 roku, kiedy wojewoda łódzki wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Wcześniej, w oparciu o „stare” zezwolenie, możliwe było wykonanie tylko części robót.

– Miniony rok zakończyliśmy z zaawansowaniem całego kontraktu na poziomie 59,7 proc. – podała firma Stecol i wyliczyła: zaawansowanie czasowe – 64,3 proc., prace przy nasypach – 96,4 proc., wykopy – 84,1 proc., 90 proc. obiektów mostowych (mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt – łącznie ponad 20 obiektów) ma już wykonane konstrukcje nośne, a na większości z nich trwają już roboty wykończeniowe.

Do końca minionego roku ułożono 15,5 km pierwszej warstwy wiążącej asfaltu i 14 km drugiej warstwy wiążącej asfaltu.

Zima ograniczyła możliwości prowadzenia części prac, ale dla przykładu w grudniu minionego roku na budowie było ok. 650 osób, a ponad 100 osób pracowało w biurach, to osoby zajmujące się nadzorem, projektowaniem, dokumentację.

WIADOMOŚCI Z ŁODZI

Drogi szybkiego ruchu dookoła Łodzi

Budowę S14 (28 km) podzielono na dwie części. Pierwszą (12 km) od węzła Łódź Lublinek pod Pabianicami do Teofilowa budują Budimex i Strabag (umowę podpisano w październiku 2018 r.). Drugi odcinek (16 km) od Teofilowa do Słowika buduje Stecol Corporation (umowa zawarta w sierpniu 2019 r.). Cała droga będzie kosztować ponad 1,2 mld zł.

Pierwszy fragment S14 wybudowano równolegle z S8 – powstał odcinek od węzła Róża do węzła Lublinek, z którego zbudowano zjazd w kierunku ul. Pabianickiej. Dokończenie S14 ma wyprowadzić znaczną część ciężkiego ruchu z Łodzi, Pabianic, Zgierza, Aleksandrowa Łódzkiego, Konstantynowa Łódzkiego. Zachodnia obwodnica Łodzi połączy ekspresową S8 z autostradą A2 i domknie tzw. ring drogowy wokół Łodzi – będzie ją można objechać autostradami i drogami ekspresowymi (A1 od wschodu Łodzi, A2 od północy, S8 od południa, S14 od zachodu).

WIADOMOŚCI Z ŁODZI

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

Jak żołnierz dawca ratuje ludzkie życie

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
T.
4 lutego, 23:59, Fry Deryk:

Taaa, tylko pamietajcie że z tego S14 wpadacie prosto na odcinek autostrady wymagający nowej opłaty SraToll która działa jak działa więc szansa na mandatcik będzie duuuuuza...

5 lutego, 05:13, Gość:

Nie masz racji doczytaj...

Przed wjazdem na A2 będzie rondo z którego będzie wyjazd w kierunku DK91

No i to jest właśnie patologia, która jest tylko w Polsce, by dwie trasy szybkiego ruchu łączyć z sobą poprzez rondo. Na Turów to lekką ręką 100 mln EUR wydamy, stać nas a robimy głupie oszczędności w budownictwie drogowym.

G
Gość
4 lutego, 23:59, Fry Deryk:

Taaa, tylko pamietajcie że z tego S14 wpadacie prosto na odcinek autostrady wymagający nowej opłaty SraToll która działa jak działa więc szansa na mandatcik będzie duuuuuza...

Nie masz racji doczytaj...

Przed wjazdem na A2 będzie rondo z którego będzie wyjazd w kierunku DK91

F
Fry Deryk
Taaa, tylko pamietajcie że z tego S14 wpadacie prosto na odcinek autostrady wymagający nowej opłaty SraToll która działa jak działa więc szansa na mandatcik będzie duuuuuza...
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie