Budowa S14. Położyli pierwszy asfalt na chińskiej części zachodniej obwodnicy Łodzi. Kiedy pojedziemy nową drogą ekspresową?

Arkadiusz Krystek
Arkadiusz Krystek
Drugi odcinek S14 od Teofilowa do Słowika buduje chińska firma Stecol Corporation Stecol Corporation
Chiński wykonawca drugiego odcinka S14 – firma Stecol Corporation – zaczęła układać asfalt na odcinku od węzła Emilia do Lućmierza. Potwierdziły się nasze informacje z 12 listopada. Wkrótce decyzja wojewody o udzieleniu spółce nowego Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID).

W trzy tygodnie podbudowa bitumiczna ma być położona na 750 metrach zachodniej obwodnicy Łodzi. W kolejnym etapie powstanie warstwa wiążąca, a w końcu ścieralna – ale to plan już na przyszły rok.

Dalsze prace zależą w dużej mierze od warunków atmosferycznych – podkreśla Wojciech Karmasz, wicedyrektor Stecol Corporation Europe.

Podbudowa bitumiczna i warstwa wiążąca mogą być układane, jeśli średnia dobowa temperatura przekracza 5 stopni Celsjusza.

Odcinek, od którego zaczęto układanie asfaltu, jest realizowany w oparciu o stare Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). Nowe wojewoda łódzki Tobiasz Bocheński ma wydać na początku grudnia. Wcześniej firma Stecol przekazała nam, że będzie to 4 grudnia.

- Pozostałą część [drogi - red.] przeprojektowaliśmy, co dopuszczał kontrakt podpisany z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad - mówi wicedyrektor Karmasz. - Zamiast budować na nasypach, obniżyliśmy znacznie poziom drogi i w efekcie jej część powstaje w wykopie. To zmniejszy hałas i zwiększy komfort osób mieszkających w sąsiedztwie.

Na pozostałych fragmentach drugiego odcinka S14 na ukończeniu są prace przygotowawcze, np. na kilku obiektach rozpoczęło się już palowanie, ustawianie podpór i wylewanie fundamentów. Wykonawca finiszuje także z pracami projektowymi, przy których zatrudnionych jest ponad 60 osób. Projektanci, ze względu na wymóg znajomości polskich norm, to Polacy.

W okresie największego natężenia prac zatrudnionych będzie nawet kilkaset osób. Już teraz na placu budowy pracuje 80 osób, a w biurze budowy w Zgierzu ponad 50 osób. Czy chińska firma planuje zatrudnić Chińczyków?

– Nie – odpowiedział nam już wcześniej Karmasz, ale dodał: – Zawsze istnieje możliwość skorzystania z pracowników z Chin lub innego kraju, bo jako firma budujemy w wielu regionach świata, ale na dziś takiej potrzeby nie widzimy.

Ale przy budowie zachodniej obwodnicy Łodzi już pracuje dziesięciu Chińczyków. To menedżerowie i osoby nadzorujące projekt.

Droga ekspresowa S14 – zachodnia obwodnica Łodzi – co to za droga?

Budowę S14 (28,8 km) podzielono na dwie części. Pierwszą (12,1 km) od węzła Łódź Lublinek pod Pabianicami do Teofilowa budują (zdjęcia w galerii) Budimex i Strabag. Wartość kontraktu to ponad 561 mln zł. Drugi odcinek (16,7 km) od Teofilowa do Słowika za 724 mln zł buduje Stecol Corporation. Budimex umowę zawarł w październiku 2018 r., Stecol w sierpniu 2019 r.

Na pierwszym odcinku mają być cztery węzły: Łódź Lublinek, Łódź Retkinia, Konstantynów Łódzki, Łódź Teofilów (nie jest on częścią obecnego kontraktu). Na „chińskim odcinku” mają być węzły Emilia i Aleksandrów Łódzki.

Prace na pierwszym odcinku powinny się zakończyć na początku 2022 r. (zaawansowanie robót wynosi 52 proc.). „Chińską częścią” drogi powinniśmy pojechać rok później, czyli z początkiem 2023 r. (zaawansowanie 11 proc.)

Zachodnia obwodnica Łodzi domknie tzw. ring dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi.

500+. Będzie zmiana okresu rozliczeniowego

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

x
xxx

A czy to chiński czy polski asfalt?

Dodaj ogłoszenie