W trzy tygodnie podbudowa bitumiczna ma być położona na 750 metrach zachodniej obwodnicy Łodzi. W kolejnym etapie powstanie warstwa wiążąca, a w końcu ścieralna – ale to plan już na przyszły rok.
Dalsze prace zależą w dużej mierze od warunków atmosferycznych – podkreśla Wojciech Karmasz, wicedyrektor Stecol Corporation Europe.
Podbudowa bitumiczna i warstwa wiążąca mogą być układane, jeśli średnia dobowa temperatura przekracza 5 stopni Celsjusza.
Odcinek, od którego zaczęto układanie asfaltu, jest realizowany w oparciu o stare Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). Nowe wojewoda łódzki Tobiasz Bocheński ma wydać na początku grudnia. Wcześniej firma Stecol przekazała nam, że będzie to 4 grudnia.
- Pozostałą część [drogi - red.] przeprojektowaliśmy, co dopuszczał kontrakt podpisany z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad - mówi wicedyrektor Karmasz. - Zamiast budować na nasypach, obniżyliśmy znacznie poziom drogi i w efekcie jej część powstaje w wykopie. To zmniejszy hałas i zwiększy komfort osób mieszkających w sąsiedztwie.
Na pozostałych fragmentach drugiego odcinka S14 na ukończeniu są prace przygotowawcze, np. na kilku obiektach rozpoczęło się już palowanie, ustawianie podpór i wylewanie fundamentów. Wykonawca finiszuje także z pracami projektowymi, przy których zatrudnionych jest ponad 60 osób. Projektanci, ze względu na wymóg znajomości polskich norm, to Polacy.
W okresie największego natężenia prac zatrudnionych będzie nawet kilkaset osób. Już teraz na placu budowy pracuje 80 osób, a w biurze budowy w Zgierzu ponad 50 osób. Czy chińska firma planuje zatrudnić Chińczyków?
– Nie – odpowiedział nam już wcześniej Karmasz, ale dodał: – Zawsze istnieje możliwość skorzystania z pracowników z Chin lub innego kraju, bo jako firma budujemy w wielu regionach świata, ale na dziś takiej potrzeby nie widzimy.
Ale przy budowie zachodniej obwodnicy Łodzi już pracuje dziesięciu Chińczyków. To menedżerowie i osoby nadzorujące projekt.
Droga ekspresowa S14 – zachodnia obwodnica Łodzi – co to za droga?
Budowę S14 (28,8 km) podzielono na dwie części. Pierwszą (12,1 km) od węzła Łódź Lublinek pod Pabianicami do Teofilowa budują (zdjęcia w galerii) Budimex i Strabag. Wartość kontraktu to ponad 561 mln zł. Drugi odcinek (16,7 km) od Teofilowa do Słowika za 724 mln zł buduje Stecol Corporation. Budimex umowę zawarł w październiku 2018 r., Stecol w sierpniu 2019 r.
Na pierwszym odcinku mają być cztery węzły: Łódź Lublinek, Łódź Retkinia, Konstantynów Łódzki, Łódź Teofilów (nie jest on częścią obecnego kontraktu). Na „chińskim odcinku” mają być węzły Emilia i Aleksandrów Łódzki.
Prace na pierwszym odcinku powinny się zakończyć na początku 2022 r. (zaawansowanie robót wynosi 52 proc.). „Chińską częścią” drogi powinniśmy pojechać rok później, czyli z początkiem 2023 r. (zaawansowanie 11 proc.)
Zachodnia obwodnica Łodzi domknie tzw. ring dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi.
echodnia.eu Adam Michcik jak oddać ważny głos - na region
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?