Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa trasy S14. Zachodnia obwodnica Łodzi z obciętymi węzłami

Marcin Darda
Marcin Darda
Paradoks: choć w przetargu na trasę S14 jest sformułowanie „węzeł Teofilów”, to ten węzeł wybudowany nie zostanie. Chyba, że coś się zmieni...

Znamy wreszcie szczegóły ogłoszonego w piątek przetargu na budowę trasy ekspresowej S14, czyli zachodniej obwodnicy Łodzi, która dopnie ring autostradowy wokół miasta.

Wcześniej wiadomo było tyle, że prawdopodobnie projekt zostanie obcięty o kilka węzłów i innych obiektów inżynieryjnych, a także, że tym razem przetarg będzie jednoetapowy, a budowa podzielona na dwa odcinki: pierwszy to węzeł Lublinek – węzeł Teofilów, a drugi od węzła Teofilów do drogi krajowej nr 91 w Słowiku po północnej stronie autostrady A2.

Logika nakazywałaby sądzić, że w związku z tym budowa węzła Teofilów jest przesądzona.

Ale nic z tego. W przetargu czytamy, że jego zwycięzcę czeka: „wykonanie ciągu głównego S14 z pasami wyłączania i włączania, niezbędnych elementów inżynierskich i pozostałej infrastruktury pozwalającym na późniejsze wykonanie węzła jako całości”. Co może oznaczać słowo „późniejsze” i czy w ogóle węzeł Teofilów powstanie?

Wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit (PiS) stwierdził w Radiu Łódź, że węzeł powstanie „tylko w przypadku, kiedy budowę będą współfinansować samorządy”. Wiceminister dodał, że identycznie będzie z węzłem Lućmierz.

Ale to nie wszystko. Węzeł Konstantynów Łódzki (ten, który minister, krytykując poprzedni projekt trasy S14, określił jako połączenie „pola z lasem”) powstanie w tzw. wersji karo, czyli o niższej przepustowości.

Z kolei węzeł Aleksandrów Łódzki ma zostać wybudowany „z wyłączeniem odcinka łącznic z al. Włókniarzy w Łodzi”.
Z kolei węzeł Emilia powstać ma „w zakresie pozwalającym na pełną obsługę autostrady A2, S14 i drogi krajowej nr 91”.

Bez ograniczeń zbudowany ma być też węzeł Retkinia. Tyle tylko, że to wszystko oznacza, że w Łodzi ruch tranzytowy skanalizuje się właśnie na tym ostatnim węźle.

„Teraz wiadomo, jaką S14 przygotował dla Łodzi PiS” – komentuje w mediach społecznościowych łódzki radny PO Mateusz Walasek. – „Węzeł Aleksandrów bez połączenia z Łodzią (...), węzły Teofilów i Lućmierz w postaci szczątkowej, do rozbudowy, póki co bez możliwości zjazdu gdziekolwiek, czyli praktycznie brak węzłów. Węzeł Konstantynów o niższej przepustowości (…). Tylko żeby nikt nie mówił – rząd wspiera Łódź i zabiega o EXPO, na które nie będzie można dotrzeć” – podsumował radny PO.

Tymczasem wiceminister Szmit stwierdził w Radiu Łódź, że „S14 ma być obwodnicą miasta, a nie łączyć poszczególne osiedla w Łodzi”.

– Padają takie sformułowania, że skoro nie będzie wszystkich węzłów, to po co w ogóle S14 budować? Na takie myślenie też się nie zgadzamy, bo jeśli stwierdzić, że wszystkie węzły są konieczne do budowy tej trasy, to potwierdza to tylko tezę, że ta droga nie ma służyć tranzytowi i wyprowadzać ruchu z miasta, tylko wręcz przeciwnie, ma go do miasta wprowadzać – stwierdził minister Szmit.
„Cięcia” węzłów i propozycja partycypowania w kosztach budowy S14 przez samorządy Łodzi, Aleksandrowa Łódzkiego i Konstantynowa Łódzkiego zbulwersowały łódzkich radnych PO.

– Będziemy mieli ograniczoną możliwość korzystania z drogi ekspresowej S14, jeśli zostanie zrealizowana w kształcie zapowiadanym przez wiceministra – mówi szef regionu PO Paweł Bliźniuk. – Prawo mówi o tym, że rolą rządu jest budowa autostrad i dróg ekspresowych. Nie znamy takiego przykładu w Polsce, kiedy to samorząd buduje taką właśnie drogę.

Co ciekawe jednak, wiceminister Szmit stwierdził, że ma na piśmie wstępną deklarację marszałka Witolda Stępnia (PO), iż samorząd województwa gotów jest włączyć się we współfinansowanie S14.

Jeśli nie będzie odwołań, to umowa z wykonawcą będzie mogła być podpisana na przełomie roku, budowa ma zająć nie więcej niż 38 miesięcy bez okresów zimowych. Termin składania ofert mija 28 sierpnia.

ZOBACZ |Wydarzenia minionego tygodnia w Łódzkiem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Budowa trasy S14. Zachodnia obwodnica Łodzi z obciętymi węzłami - Dziennik Łódzki

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki