Budowa trasy W-Z. Jest doniesienie do prokuratury na ZDiT

Agnieszka MagnuszewskaZaktualizowano 
Firma z Zabrza twierdzi, że ZDiTdopuścił się nieuczciwej konkurencji i zmarnował publiczne pieniądze
Firma z Zabrza twierdzi, że ZDiTdopuścił się nieuczciwej konkurencji i zmarnował publiczne pieniądze Paweł Łacheta
Komisja Europejska jeszcze nie potwierdziła unijnego wkładu finansowego w modernizację i rozbudowę trasy W-Z. Niektórzy są jednak przekonani, że Łódź powinna stracić część tej kwoty. Należy do nich spółka WBP Zabrze należąca do Grupy Polimex - Mostostal, która złożyła do Prokuratury Rejonowej Łódź-Śródmieście zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa przez pracowników Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.

WBP Zabrze w swoim piśmie zawiadamia, że pracownicy ZDiT naruszyli zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców oraz wyrządzili pracodawcy szkodę majątkową. Wynika ona z dwukrotnego zamówienia projektu koncepcyjnego trasy W-Z.

- Zawiadomienie wpłynęło do nas 4 listopada, więc prokurator jeszcze zapoznaje się ze sprawą. W ciągu 2-3 tygodni podejmie decyzję czy wszcząć postępowanie - mówi prokurator Jacek Pakuła z Prokuratury Okręgowej w Łodzi.

Spółka z Zabrza, która świadczy usługi projektowania i nadzoru inwestycji budowlanych, twierdzi w zawiadomieniu, że pierwszy raz ZDiT zamówił projekt koncepcyjny trasy W-Z w 2011 r. Miał on być częścią zamówienia na aktualizację studium wykonalności oraz programu funkcjonalno-użytkowego trasy W-Z. Wykonano to zlecenie za 1,2 mln zł.

WBP uważa, że w oparciu o część dokumentacji z 2011 r. na przełomie 2012 i 2013 r. ogłoszono przetarg na rozbudowę i modernizację trasy W-Z w konwencji zaprojektuj-wybuduj. Zamówienie obejmowało też wykonanie projektu koncepcyjnego, ale zaledwie w 45 dni. Jak podkreśla spółka należąca do Grupy Polimex-Mostostal, taki termin realizacji był nierealny biorąc pod uwagę zakres opracowania.

Natomiast z informacji, jakie WBP Zabrze "zaczerpnęło z rynku usług projektowych" wynika, że firma, która wykonała projekt na podstawie przetargu z 2011 r., oferowała jego sprzedaż potencjalnym wykonawcom nowego zlecenia. A to według zawiadamiającego doprowadziło do dwukrotnej zapłaty za projekt koncepcyjny, wykazując rażącą niegospodarność pieniędzmi publicznymi. Poza tym przetarg zaprojektuj-wybuduj na trasę W-Z był prowadzony z naruszeniem zasad uczciwej konkurencji. I według WBP Zabrze powinno to skutkować utratą części unijnego dofinansowania.

Dlaczego dopiero w ubiegłym tygodniu złożono zawiadomienie do prokuratury?

- Nie komentujemy sprawy - mówi Eliza Więcław, dyrektor Biura Komunikacji i PR w Grupie Polimex-Mostostal.

Natomiast ZDiT zapewnia, że zarzuty WBP Zabrze nie znajdują potwierdzenia w dokumentacji dotyczącej przebudowy trasy W-Z.

- W żadnym wcześniejszym postępowaniu przed 2012 r. nie zamawialiśmy opracowania projektu koncepcyjnego całości ani żadnej części trasy W-Z. Opracowanie koncepcji dla całej trasy pojawiło się tylko i wyłącznie w postępowaniu w lipcu 2012 r. w systemie zaprojektuj i wybuduj, które zostało unieważnione i w kolejnym z października 2012 r. też zaprojektuj i wybuduj - zapewnia Wojciech Kubik, rzecznik ZDiT. - Postępowania dotyczące trasy W-Z były objęte kontrolą Urzędu Zamówień Publicznych i Centrum Unijnych Projektów Transportowych i wszystkie wyniki były pozytywne. Nie ma więc mowy o żadnym podwójnym zleceniu jakichkolwiek prac. Dodatkowo nadmieniam, iż zarzuty te pojawiły się dwa lata od wszczęcia postępowania przetargowego i ponad półtora roku po jego rozstrzygnięciu. Jeśli firma składająca zawiadomienie miała jakiekolwiek wątpliwości co do prawidłowości postępowania to istnieją odpowiednie formuły prawne, środki odwoławcze i instytucje rozstrzygające takie kwestie w trakcie postępowania i po jego rozstrzygnięciu a przed podpisaniem umowy.

Jaką część dofinansowania do trasy W-Z mogłaby stracić Łódź gdyby prokurator potwierdził zarzuty? Określają to wytyczne: "Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE". Z powodu kryteriów oceny ofert w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję byłoby to 25 proc. A z powodu wykonania przez innego wykonawcę części robót przewidzianych w umowie też 25 proc. Dofinansowanie, które Łódź ma dostać wynosi 450 mln zł.

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 62

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tyle w temacie

Jesteś debilem i tyle. Edukacja powszechna, a analfabetyzm panuje.

G
Gość

Ależ one przecież po to są, żeby wszyscy Polacy zarazili się ebolą i umarli w męczarniach za te wszystkie stresy które dostarczamy na co dzień naszym politykom.

k
k

samochodem w sytuacji kiedy samochodu nie mieli.
Poczekajmy.
Nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło.

p
po co sejm uchwala .......

postępowanie o wydanie decyzji pozwolenia na budowę "układu drogowego...." dla dewelopera (bez prawomocnych warunków zabudowy). Nie powiadamia się sąsiadów, aby nie mogli uczestniczyć w tym postępowaniu, choć wcześniej uczestniczyli czynnie przy wydawaniu warunków zabudowy, które zostały zaskarżone do WSA w Łodzi. Na ww. zawiadomieniu z dn. 08.05.2014r. (czwartek) jest wpis w dn. 09.05.2014r.(piątek) "otrzymałem/nie wnoszę sprzeciwu" podpis ukryty przez UMŁodzi. Po 2 dniach wolnych w dn. 13.05.2014r. (wtorek) UMŁodzi wydaje się decyzję "zatwierdzająca projekt budowlany i udzielam pozwolenia na budowę układu drogowego.....". Wydana decyzja jest z naruszeniem prawa, ale ŁUW nie chce ich zauważyć, a zobaczymy jaka decyzja będzie Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego?

G
Gość

I jak tu głosować na partie jak wszystko niszczą! Stop dla partii i partyjniakow! Oddaj swój cenny głos na Łodzian Bez Partii

G
Gość

u nas nikt nie kradnie powiedział by HUJFMAN

....

jeszcze więcej przed nami...

H
Hania POtargania

Tak wygląda polityka ostatnich lat - w kraju i w Łodzi. "Ciemny lud wszystko kupi" jak powiedział klasyk. Więc będziemy dreptać w miejscu i dalej słuchać od Naszej Cesarzowej, że Łódź się zmienia w nowoczesne, europejskie miasto. Że kreuje. Że żyje się lepiej (klice - tak!). Wreszcie, że ten nasz taniec to najpiękniejszy na świecie jest - nawet jeśli bliżej mu będzie do pijackiego zataczania się. Wiwat Zdanowska, wiwat!

G
Gość

Ile kasy wyprowadzono nielegalnie i bezkarnie za czasow Zdanowskiej z kasy miasta?

W samym SSS sa dziesiatki mln, i setki straconych milionow dotacji a teraz WZ, a Brama Miasta, a stadiony.

Czas by Zdanowska odeszla.

Https://vimeo.com/110486460

k
karateka

Pisano wcześniej w tej gazecie , że Prezydent Łodzi pani H. Zdanowska nie prowadzi rzetelnej dokumentacji. Opisana sytuacja to potwierdza, oraz potwierdza też sposób w jaki pani Prezydent wyprowadza pieniądze z kasy miasta. Pani Prezydent nie obawia się prokuratora, ani sędziego oni też mają swoje potrzeby działkowe , lokalowe itp. PO tylko umacnia kliki i okradanie obywateli, a płacić za brak odpowiedzialności Pani Prezydent będziemy my i to zaraz po wyborach.

E
Ehe

Mnie wyszedł ...Wenancjusz :-)))

Podstawowa wada takiego latarnika: twoje odpowiedzi są porównywane do DEKLARACJI kandydatów, a ja głęboko wierzę, że KAŻDY z nich KŁAMIE. Każdy. Robi to pod publiczkę.
A nawet jeśli przypadkiem naprawdę ma zamiar zrobić coś co zapowiada, to pozostaje pytanie JAK.

w
wyborca

Jak działa "latarnik wyborczy" ? Ponieważ nie ma możliwości komentowania pod wynikiem "latarnik wyborczy", chcę zapytać jak działa ten "quiz". Po udzieleniu odpowiedzi -wynik Hanna Zdanowska.
Następnie odpowiedzi udziela druga osoba, zupełnie inne odpowiedzi ( w większości celowo:nie mam zdania) ,wynik -Hanna Zdanowska. Szanowni dziennikarze, opamiętajcie się.

p
panna lodzia

.

H
Hana

jw

G
Gość

To komornik powinien zająć majątki tych którzy podpisywali umowy na wykonanie tej trasy i tych którzy lobbowali. Trasa ta już istniała spełniała swoje funkcje dobrze i nie wymagała nagłego remontu za 750 mln. Można było za te pieniądze wyremontować drogi , usprawnić sygnalizację świetną w wielu miejscach Łodzi , wprowadzić zegary z czasem ile zostało sekund do zmiany świateł z czego mieszkańcy by byli bardziej zadowoleni.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3