Budowa Trasy W-Z rozpoczęta. Jak poruszać się po mieście?

Marcin Bereszczyński
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, modernizacja trasy W-Z zakończy się jesienią 2015 roku, a centrum Łodzi będzie wyglądać jak na powyższej wizualizacji.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, modernizacja trasy W-Z zakończy się jesienią 2015 roku, a centrum Łodzi będzie wyglądać jak na powyższej wizualizacji. UMŁ
Udostępnij:
Aż do września 2015 roku potrwa modernizacja trasy W-Z, która rozpoczyna się we wtorek (1 października). Najpierw utrudnienia odczują pasażerowie MPK, dla których uruchomiono dodatkowe cztery zetki. Do korzystania z komunikacji miejskiej powinni się też szybko przekonać kierowcy, którym drogowcy zafundują utrudnienia od 4 listopada. Wówczas ruch kołowy na alejach Mickiewicza i Piłsudskiego zostanie znacznie ograniczony.

Od wtorku po alejach w centrum Łodzi nie kursują tramwaje. Wkrótce torowisko między ulicami Wólczańską a Kilińskiego zostanie rozebrane. Jednak do listopada prace te nie będą prowadzone na skrzyżowaniach, żeby nie utrudniać ruchu kierowcom.

Dotychczasowe linie tramwajowe, które kursowały alejami Mickiewicza i Piłsudskiego, mają zastąpić pasażerom MPK cztery zetki. Te linie to: Z10 (centrum handlowe Tulipan - dworzec Łódź Kaliska), Z1 (dworzec Łódź Chojny - skrzyżowanie Kilińskiego i Tuwima), Z2 (Augustów - Radiostacja) oraz Z3 (Kilińskiego - skrzyżowanie Marszałków). Tylko pierwsza z nich to linia autobusowa.

SPRAWDŹ ROZKŁADY NOWYCH LINII

Wyłączenie z ruchu torowiska w centrum Łodzi wiąże się też ze zmianą tras linii tramwajowych 8 i 8A. Zamiast na Widzew, będą one kursowały z Retkini na Bałuty. Tramwaje linii 8 będą kursowały na trasie Chochoła - Wyszyńskiego, a linii 8A na trasie Żabieniec - Wyszyńskiego.

Bez zmian mają kursować składy po trasie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (północ - południe). Ruch ma zostać tam utrzymany nawet wtedy, gdy w pobliżu Centralu budowany będzie wykop i tunel. Ruch na odcinku ŁTR w centrum miasta zostanie wstrzymany tylko na dwa miesiące podczas przyszłorocznych wakacji (to krótko, biorąc pod uwagę, że cała inwestycja ma trwać ponad 20 miesięcy).

W ciągu wspomnianych dwóch miesięcy ma być podłączane do ŁTR m.in. nowe torowisko, które powstanie na ulicy Piotrkowskiej między Mickiewicza a Żwirki. Dzięki temu tramwaje na trasie północ - południe i wschód - zachód będą zatrzymywały się na jednym przystanku przy Centralu.

Część obecnych tras linii tramwajowych i autobusowych zmieni się od 4 listopada, kiedy rozpocznie się drugi etap modernizacji trasy W-Z. Część z nich zostanie skierowana na ulicę Kopernika, której modernizacja powinna się zakończyć do końca tego miesiąca.

ZOBACZ DOKŁADNE TRASY NOWYCH LINII I PLANOWANE MIEJSCA NOWYCH PRZYSTANKÓW NA AL. PIŁSUDSKIEGO [MAPY]

Jednak w listopadzie zaczną się utrudnienia dla kierowców, którzy w październiku będą się zmagać tylko z częściowymi zawężeniami jezdni na alejach Mickiewicza i Piłsudskiego.

CZYTAJ DALEJ NA DRUGIEJ STRONIE

Od listopada aleje będą właściwie nieprzejezdne, bo między Wólczańską a Kilińskiego dostępny będzie tylko jeden pas, na którym ma obowiązywać nakaz skrętu w pierwszą przecznicę w prawo.

Również od 4 listopada nie będą przejezdne skrzyżowania alei Mickiewicza z Wólczańską i Kościuszki. Z tego też powodu na alei Kościuszki między Zamenhofa a Radwańską powstaną dodatkowe miejsca parkingowe (płatne) dla tych kierowców, którzy będą chcieli przesiąść się do komunikacji miejskiej.

Kolejny parking - co ważne: bezpłatny - stworzono na ulicy Wróblewskiego w miejscu dawnego torowiska. Ma tam być sto miejsc parkingowych. Pozostałe parkingi w pobliżu punktów przesiadkowych znajdują się na obrzeżach centrum miasta.

Skrzyżowania z Kościuszki i Wólczańską mają pozostać nieprzejezdne do wiosny przyszłego roku. W tym czasie jednak ruch zostanie utrzymany na ulicach Sienkiewicza oraz Kilińskiego.

Zmieni się to wiosną, gdy zamknięte zostanie skrzyżowanie alei Piłsudskiego z ulicą Sienkiewicza, a ruch zostanie przywrócony na alei Kościuszki (tylko jeden kierunek z południa na północ) i ulicy Wólczańskiej. Ulice te będą przejezdne na wprost.

Taka organizacja ruchu pozostanie do wiosny 2015 roku. Potem rozpocznie się czwarty i ostatni etap modernizacji trasy W-Z, w którym zamknięte zostanie skrzyżowanie Piłsudskiego - Kilińskiego. Modernizacja trasy W-Z ma się zakończyć we wrześniu 2015 roku.

Podczas wszystkich etapów modernizacji trasy W-Z kierowcy powinni omijać ścisłe centrum miasta. Drogówka radzi, by z Retkini na Widzew kierować się ulicami: Wróblewskiego, Czerwoną, Milionową, Przybyszewskiego lub Broniewskiego i Dąbrowskiego.

ZOBACZ PROPOZYCJE OBJAZDÓW, MIEJSCA PARKINGOWE I PUNKTY PRZESIADKOWE DO KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ [MAPY]

W drugą stronę z objazdami też nie ma problemu, bo kierowcy mają do dyspozycji trasę: Przybyszewskiego - Milionowa, Czerwona - Wróblewskiego oraz Przybyszewskiego - Lodowa - Dąbrowskiego. Z Bałut na Widzew najlepiej objechać centrum przez Niciarnianą albo Brzezińską. Najtrudniej będzie się dostać z Chojen na Radogoszcz. Zwykle kierowcy przemieszczali się na tej trasie ulicami Kilińskiego i Franciszkańską, ale ze względu na ruch jednokierunkowy na tej pierwszej ulicy jest to niemożliwe. Dlatego drogówka proponuje, by kierowcy pojechali ulicami: Paderewskiego (przez rondo Lotników Lwowskich), Obywatelską i al. Jana Pawła II.

Żeby usprawnić ruch na drogach, które staną się objazdami, Zarząd Dróg i Transportu zamontuje tymczasowe sygnalizacje. Zostaną uruchomione w połowie października, by kierowcy się do nich przyzwyczaili. Światła staną na skrzyżowaniach: Milionowa - Kilińskiego, Czerwona - Wólczańska oraz Tuwima - Przędzalniana.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, modernizacja trasy W-Z zakończy się jesienią 2015 roku.

CZYTAJ WSZYSTKO O BUDOWIE TRASY W-Z NA DZIENNIKLODZKI.PL/TRASAWZ I NA FACEBOOKU

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 31

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

s
student
zamiast ciągle narzekać powinniśmy się cieszyć z modernizacji! Polacy tylko narzekać potrafią! jak nie na pogodę, to na drogi.
M
MN
Czy nowa WZ usprawni przejazd z Retkinii na Widzew, czas pokaże, choć osobiście wątpię. Jedno jest pewne przez najbliższe dwa lata czeka Łodzian paraliż komunikacyjny.
c
czx
proszę zauważyć różnicę.
K
Kasik
Czy mógłbyś/mogłabyś uzasadnić dlaczego uważasz że "jeden wielki korek" będzie się tworzył równocześnie przed tunelem, w tunelu i na poziomie 0? Ruch samochodów w tunelu nie będzie ograniczony światłami.
.
Jeżdżenie po dziurach i paraliż to nie są jedyne alternatywy. Remont nie musi się od razu równać paraliżowi.
.
Proponuję przejść się tym przejściem koło WAMu, najlepiej tuż po opadach śniegu i zobaczyć jakie to jest wygodne i praktyczne rozwiązanie. Zwłaszcza, że światła na skrzyżowaniach i tak są, nie tyle ze względu na pieszych, co na ruch na przecznicach (znów można sobie zajrzeć na skrzyżowanie przy WAM - przejść tam nie ma, a światła są i to bardzo korkujące ruch).
s
ss
to taki przestrzał miałby sens... a tak tylko bedzie jeden wielki korek przed wjazdem do tunelu, w samym tunelu oraz na poziomie 0, gdzie ruch w kierunku centrum sienkiewicza całkowicie sparaliżuje górę łacznie z tramwajami.
.
W Łodzi nie ma CENTRUM tylko jest śródmieście
d
dzięki
:)
K
K
Oczywiście jest to utrudnienie i trzeba się będzie liczyć z korkami, ale chyba lepiej sie przemęczyć i mieć ładniejsze miasto niż wiecznie jeździć po dziurach...
K
Kasik
Doskonale rozumiem o co Ci chodzi, pomysł z poprowadzeniem przejść dla pieszych pod ulicą Piłsudskiego jest ok. Jedyny minus tego pomysłu jest taki, że jest to trochę mniej wygodne rozwiązanie dla pieszych (przemieszczanie sie po schodach pomiędzy poziomami). Obecne rozwiązanie jest kompromisem dla pieszych i kierowców. Piesi przechodząc przez przejścia poruszają się po jednym poziomie, a kierowcy chcący jechać na wprost ze wschodu na zachód (bądź odwrotnie) nie muszą stać na światłach. Co do bezpieczeństwa się nie wypowiadam, bo to kwestia sporna. Wiadomo, zawsze znajdzie się jakiś wariat któremu nie bedzie się chciało schodzić schodami i przebiegnie przez jezdnię, ale też znajdzie się taki, któremu nie będzie się chciało czekać na czerwonym świetle i też przebiegnie. Więc akurat w tej kwestii się nie wypowiadam. Zaproponowane przez Ciebie rozwiązanie nie jest złe, ale pytanie, czy pomiędzy tymi dwoma poziomami jezdni znalazłoby się jeszcze miejsce na wybudowanie podziemnych przejść tj. na wspomnianym skrzyżowaniu z ulicą Żeromskiego.
d
dociekliwy
no dobra, a tych przejść nie dałoby sie pod Piłsudskiego poprowadzić? piesi by nie wchodzili na jezdnie- tak jak na skrzyżowaniu Mickiewicza z Żeromskiego
t
turysta
Czy bedzie mozliwosc zawracania na skrzyzowaniu Pilsudskiego/Kilinskiego?
k
k
Ja też jestem za. Inwestycje inwestycje inwestycje. Nieważne jak, nieważne po co - ważne by były. Za! za!

(dostrzegacie Państwo od pewnego czasu aktywność na forum osób, którym wszystko się podoba?)
k
krystek
no dobra, a czy ten zysk w przepustowości nie byłby większy, gdyby przejścia dla pieszych było poniżej Piłsudskiego? samochody jadące w centrum by nie musiały na światłach stać. no i większe bezpieczeństwo dla pieszych. analogicznie jak we wspominanym skrzyżowaniu Mickiewicza i Żeromskiego
Dodaj ogłoszenie