Budowa Trasy W-Z: Trwałe okaleczenie miasta w efektownym...

    Budowa Trasy W-Z: Trwałe okaleczenie miasta w efektownym opatrunku

    Marcin Darda

    Dziennik Łódzki

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Za wyrób tunelopodobny, czyli tę część inwestycji, która spuści Trasę W-Z częściowo pod ziemię, nie dałbym się pochlastać, bo trudno obstawać za czymś, co jest drogie i niewiele zmieni, a jeszcze może utrudnić. Ale zmieniać projekt lub harmonogram inwestycji, która rusza za dwa tygodnie? Kontrowersyjne, bo to jest już pobudka z ręką w nocniku.
    Marcin Darda

    Marcin Darda ©Grzegorz Gałasiński

    Rozumiem radnych SLD, wnoszących o zaniechanie, opóźnienie, ponowne przedyskutowanie tej inwestycji, choć ich strategię można by nazwać czystym populizmem, ale niech tam... Niech będzie, że to wszystko w trosce o mieszkańców i miasto, chociaż sprawa jest o tyle czytelna, że SLD pobudza do dyskusji w sytuacji, kiedy już prezydent Hanna Zdanowska nie ma większości w Radzie Miejskiej.

    Argumentu, że dyskutować trzeba właśnie teraz, bo otwarcie frontu robót zbliża się nieubłaganie, a Zarząd Dróg i Transportu nie przygotował bądź źle przygotował plan objazdów, nie kupuję. To w zasadzie jedyna nowa informacja, dotycząca tej inwestycji, jednak dla znawców fenomenu tej instytucji - a radnych, w szczególności zaś radnych opozycyjnych, można takimi nazwać - nigdy nowością nie będzie, bo w zasadzie tradycyjnie mogli się tego spodziewać.

    Faktem jednak jest, że to nie SLD dał w sprawie "wąwozu" ciała... Umowę na budowę Trasy W-Z miasto podpisało 1 marca 2013 roku. Formuła "projektuj i buduj" w żaden sposób nie przeszkadza w konsultacjach społecznych, ale one, choć mocno lansowane w kadencji Hanny Zdanowskiej, a propos "wąwozowej" części tej inwestycji się nie odbyły. Informacje trzeba było wyciągać, a intencji się domyślać.

    Od tamtej pory, choćby w Forum Łódź, tłukliśmy na okrągło, podpierając się także ekspertami, że to "produkt tunelopodobny", że za krótki, bo wyjeżdżając zeń od razu nadziejemy się na czerwone światła przy Kilińskiego, że tam, gdzie miasto powinno przestrzeń otworzyć, de facto podzieli ją trwale na dwie odrębne części - północną i południową. Że lepsza była pierwotna koncepcja, czyli tunel pod skrzyżowaniem Marszałków, bo to ono jest problemem, a nie skrzyżowanie Kościuszki/Mickiewicza.

    Spytałem nawet prezydent Zdanowską, po co Łodzi dwuletnia degrengolada i horror w samym centrum miasta, a także wydawanie setek milionów na coś, co niewiele zmieni. Odpowiedź? "Bo stracilibyśmy dofinansowanie z Unii Europejskiej". Nic więcej. Otóż na razie to tego dofinansowania nie ma, a stracić je można tak czy siak, nawet prowadząc inwestycję. Ona swoje zalety ma, choćby nowy odcinek linii tramwajowej na Olechów czy modernizacja torowiska, by tramwaj na W-Z był szybszy. Ale dokładnie tych samych argumentów słuchaliśmy przy ostatniej modernizacji W-Z lat temu 10 z niewielkim okładem i szybciej nie było.

    Kolejna sprawa to konieczność zintegrowania linii W-Z z Łódzkim Tramwajem Regionalnym tak, by nie było trzeba ganiać z torbami spod Centralu na Kościuszki i patrzeć na tył odjeżdżającego tramwaju, co obserwujemy codziennie. To ma zapewnić m.in. stacja przesiadkowa, zwana dziś pieszczotliwie szkaradą. Tego nie komentuję, bo to kwestia gustu, zatem może mieć "szkarada" tylu samo fanów, co przeciwników. Ale innych plusów w tym zmienionym przez administrację prezydent Zdanowskiej projekcie szukać próżno.

    Idę o zakład, że w prezydenckiej Platformie Obywatelskiej są tacy, którzy rzuciliby ten projekt w cholerę, bo 320 mln zł z UE to "prezent" żyrowany wkładem własnym o jeszcze większej wartości, który można było włożyć w drogi czy kamienice. Byłoby o wiele prościej, niekontrowersyjnie, nie na łapu-capu, a przede wszystkim rozsądnie. Jeśli zabrakło pieniędzy na prawdziwy tunel, to trzeba było to zostawić.

    Ale co dalej? Odstąpienie od inwestycji ma swoje implikacje. Kara umowna, w jakimś stopniu utrata twarzy, no i mniejszy urobek dla łódzkiej firmy, która jest wykonawcą, bo brak dofinansowania z UE, jak wspomniałem wcześniej, jest możliwy także przy prowadzeniu inwestycji. Na drugiej szali leży trwałe okaleczenie miasta. Tyle że w bardzo nowoczesnym, efektownym i bardzo drogim opatrunku.

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (13)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    od innej strony...

    Wsiok (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Wyprowadziłem się z Łodzi kila lat temu, bywam w teatrze czy kinie, czasami w knajpie. Mój dojazd do Łodzi to Rokicińska. Jakoś udawało się. Dziś chciałem dojechać do Galerii... koszmar. Teraz...rozwiń całość

    Wyprowadziłem się z Łodzi kila lat temu, bywam w teatrze czy kinie, czasami w knajpie. Mój dojazd do Łodzi to Rokicińska. Jakoś udawało się. Dziś chciałem dojechać do Galerii... koszmar. Teraz chyba zrezygnuję z bywania. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    I w koło macieju

    A (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    "Że lepsza była pierwotna koncepcja, czyli tunel pod skrzyżowaniem Marszałków, bo to ono jest problemem, a nie skrzyżowanie Kościuszki/Mickiewicza. "

    Kiedy, do jasnej cholery, wszyscy ci mądrzy...rozwiń całość

    "Że lepsza była pierwotna koncepcja, czyli tunel pod skrzyżowaniem Marszałków, bo to ono jest problemem, a nie skrzyżowanie Kościuszki/Mickiewicza. "

    Kiedy, do jasnej cholery, wszyscy ci mądrzy piszący listy i felietony zrozumieją, że to jest inwestycja w transport zbiorowy a nie rozwiązywanie "problemów" kierowcom?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Panie Marcinie....

    Lodzianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 6

    ...przestan Pan marudzic. Narzekanie i malkontentstwo nie jest juz w modzie

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    trafny tekst

    Piotr Biliński (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 3

    Zzgadzam się z autorem.
    Ale jest jeszcze jeden możliwy scenariusz. Miasto jest kompletnie nieprzygotowane do zamknięcia Mickiewicza Piłsudskiego , ze względu na znaczne opóźnienia w oddawania...rozwiń całość

    Zzgadzam się z autorem.
    Ale jest jeszcze jeden możliwy scenariusz. Miasto jest kompletnie nieprzygotowane do zamknięcia Mickiewicza Piłsudskiego , ze względu na znaczne opóźnienia w oddawania niezbędnych inwestycji towarzyszących . Dlatego odwróćmy etapowanie i zacznijmy budowę od odcinków skrajnych to jest od Della i Retkini . Będziemy mieli czas na przemyślenia dotyczące obszaru centralnegozwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    pełna zgoda

    Lusia24 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

    Tak wielu łodzian nie chce tego przystanku i tunelu a władze nie chcą ustąpić. Budowa od końcowych odcinków byłaby super. Może należy się zjednoczyć, w tej koszmarnej sytuacji w jakiej się...rozwiń całość

    Tak wielu łodzian nie chce tego przystanku i tunelu a władze nie chcą ustąpić. Budowa od końcowych odcinków byłaby super. Może należy się zjednoczyć, w tej koszmarnej sytuacji w jakiej się znaleźliśmy niech radni opozycji wspólnie wystąpią z taką propozycją. Pan kandydował kiedyś na prezydenta Łodzi, chyba się nie mylę? Ma pan więc doświadczenie w zbieraniu podpisów, myślę, że ich nie zabraknie. Na początek od zmiany etapowania, a potem publiczna dyskusja, jak ma wyglądać centrum zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    CIĄGLE TO SAMO

    Łódzkie zawszańswo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 5


    komunistyczny defetyzm organizowany przez SLD znanych wichrzycieli i demagogów którzy za wszelką cenę chcą dorwać się do koryt,nie dajmy się
    omamiać obietnicami komuchów które NIGDY nie...rozwiń całość


    komunistyczny defetyzm organizowany przez SLD znanych wichrzycieli i demagogów którzy za wszelką cenę chcą dorwać się do koryt,nie dajmy się
    omamiać obietnicami komuchów które NIGDY nie zostaną spełnione,znamy to z historiizwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wieczny jazgot

    KT (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9 / 13

    W tym miescie nie da sie przeprowadzic zadnej inwestycji, aby duzyrne marudy, wieczni narzekacze na wszystko nie zaczeli jazgotu! jakis dramat!


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Zobaczysz sam i odszczekasz to za 2 m-ce

    Realist (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

    Po co podchodzić do spraw dogmatycznie. Problem jest w tym, że żadnej inwestycji nie załatwia się normalnie. A skutki? Będą i to opłakane. Żadnym jazgotem tego nie zakryjemy. Mówmy o faktach a nie...rozwiń całość

    Po co podchodzić do spraw dogmatycznie. Problem jest w tym, że żadnej inwestycji nie załatwia się normalnie. A skutki? Będą i to opłakane. Żadnym jazgotem tego nie zakryjemy. Mówmy o faktach a nie opiniach!!!!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tunel

    łodzianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 11 / 16

    jesteście głąby, rok dwa się pomęczymy i będzie się super jeździło. A ci co krytykują będą musieli naokoło, za kare :)

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    zatrzymajcie to szaleństwo

    zatrzymajcie to szaleństwo (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 23 / 7

    zatrzymajcie to szaleństwo, które zatopi finanse miasta i zepsuje je na zawsze

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Może jednak warto zatrzymać?

    K111 (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 26 / 7

    Inwestycja jeszcze się nie zaczęła, a już zdrożała o ponad 100 mln zł, dowiedzieliśmy się, że finansowanie jest niepewne, a dotacja z UE palcem na wodzie pisana, a wąwóz dojdzie tylko do Galerii.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    O finansowaniu

    trull (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

    Finansowanie jest pewne dopiero, gdy projekt jest wykonany i rozliczony. Ale nie jest tak, że jak zrezygnują to bez reperkusji - miasta muszą być wiarygodne w kolejnych konkursach, a jak się...rozwiń całość

    Finansowanie jest pewne dopiero, gdy projekt jest wykonany i rozliczony. Ale nie jest tak, że jak zrezygnują to bez reperkusji - miasta muszą być wiarygodne w kolejnych konkursach, a jak się zobowiązali i wycofali to odpadka. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Szybko wywalić barbie

    kizia (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 23 / 6

    póki nie rozwali całego miasta. To jest psychopatka!!!

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo