Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią jest opóźniona. Kiedy maszyny wznowią pracę. Będą zmiany harmonogramu

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią nie zakończy się w terminie, czyli do końca 2023 roku. Inwestor informuje, że prowadzi rozmowy z głównym wykonawcą dotyczące nowego harmonogramu prac. Mniejsza maszyna drążąca tunel - Faustyna ma wznowić prace jeszcze we wrześniu.W tym tygodniu pisaliśmy o tym, że prace na budowie tunelu średnicowego niemal stanęły, z terenu w rejonie al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej zostały wywiezione nawet kontenery pracownicze.Czytaj dalej
Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią nie zakończy się w terminie, czyli do końca 2023 roku. Inwestor informuje, że prowadzi rozmowy z głównym wykonawcą dotyczące nowego harmonogramu prac. Mniejsza maszyna drążąca tunel - Faustyna ma wznowić prace jeszcze we wrześniu.W tym tygodniu pisaliśmy o tym, że prace na budowie tunelu średnicowego niemal stanęły, z terenu w rejonie al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej zostały wywiezione nawet kontenery pracownicze.Czytaj dalej Grzegorz Gałasiński
Udostępnij:
Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią nie zakończy się w terminie, czyli do końca 2023 roku. Inwestor informuje, że prowadzi rozmowy z głównym wykonawcą dotyczące nowego harmonogramu prac. Mniejsza maszyna drążąca tunel - Faustyna ma wznowić prace jeszcze we wrześniu.

W tym tygodniu pisaliśmy o tym, że prace na budowie tunelu średnicowego niemal stanęły, z terenu w rejonie al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej zostały wywiezione nawet kontenery pracownicze. Kolejni podwykonawcy skarżą się na to, że nie otrzymali pieniędzy za wykonane prace, a jeden z nich pozwał inwestora, czyli PKP PLK, głównego wykonawcę - Konsorcjum PBDiM z Mińska Mazowieckiego oraz innego podwykonawcę - spółkę Yorpol z Warszawy. Domaga się zapłaty 600 tys. zł za wywóz ziemi z budowy tunelu.

Znów będą drążyć tunel

Okazuje się, że prace na budowie tunelu mają zostać wznowione, niektóre jeszcze we wrześniu.

Budowa podziemnego połączenia kolejowego w Łodzi jest kontynuowana- zapewnia Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.. - Najbardziej zaawansowane prace są w rejonie podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Koziny. We wrześniu wykonawca planuje wznowienie drążenia przez TBM Faustynę. Wpływ na tempo i postęp inwestycji ma sytuacja głównego wykonawcy tj. firmy PBDiM Mińsk Mazowiecki. Płynność finansowa wykonawcy poprawia się. PLK pozostają w stałym kontakcie z PBDiM.

Co z Katarzyną?

Rafał Wilgusiak podkreśla, że sukcesywnie wypłacane są zaległości wobec podwykonawców. Do czasu uregulowania wszystkich płatności przez PBDiM, w uzasadnionych sytuacjach, PLK dokonują płatności bezpośrednich. Zaznacza, że wykonawca deklaruje, że dysponuje odpowiednim zapleczem i odpowiednią kadrą do dalszej realizacji projektu. Dodaje, że kontenery pracownicze wywiezione z placu budowy w rejonie ul. Drewnowskiej i al. Włókniarzy służyły podwykonawcy, z którym wygasła umowa. Zakontraktowano nowe podmioty, które przejęły już swoje obowiązki.

Większa tarcza - Katarzyna - ma zacząć pracować w październiku. Brakuje bowiem materiałów do jej eksploatacji, w tym środków chemicznych.

Inwestycja jest opóźniona

Tunel miał być oddany do użytku do końca przyszłego roku, inwestor przyznaje, że będzie opóźnienie.

- Trwają rozmowy PLK z wykonawcą mające na celu urealnienie harmonogramu inwestycji - informuje Rafał Wilgusiak. - Priorytetem PLK pozostaje realizacja prac na ważnym społecznie projekcie z obecnym wykonawcą robót. Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w trudnym terenie.

Stan prac jest bardzo zróżnicowany. Na stacji Łódź-Polesie wykonano już 60 proc. robót i jest to najbardziej zaawansowany odcinek. Tunele są wykonane w 30 proc., podobnie jak przystanek na Kozinach. Najmniej działo się do tej pory na przystanku w Śródmieściu - tu stan prac wynosi 15 proc.

Co z dofinansowaniem unijnym?

Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią ma kosztować 1,7 mld zł, z czego 1,4 mld zł to dofinansowanie unijne. W związku z opóźnieniami w realizacji inwestycji pojawiają się pytania, czy inwestor nie straci dofinansowania. Rafał Wilgusiak tłumaczy, że to zagadnienie jest również poruszane w rozmowach z głównym wykonawcą.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Materiały promocyjne partnera

i Politycznie: posłowie Kurzawa i Sobolewski o reparacjach od Niemiec

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
23 września, 7:39, Bartek:

Czy oni kiedykolwiek coś zrobili w terminie?

Tak, S8.

B
Bartek
Czy oni kiedykolwiek coś zrobili w terminie?
h
ha ha
22 września, 18:19, Gość:

Piedrolisz Przygłup, daj głos antypolski psie!

Witamy panie wc prezydencie , czekaliśmy na głos z urzędu

G
Gość
Piedrolisz Przygłup, daj głos antypolski psie!
G
Gość
A dlaczego z ziemi wywożonej z tunelu nie usypali w jakimś parku górki dla dzieci ?
t
to pewne
Od razu mówiłem że jak zrobią to do 2030 to będzie cud , a najpewniejsze jest że zostawią taką dziurę w którymś momencie na lata . ps. zaraz włączy się wc. prezydent ze swoim pier..przygł...
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Łódzki
Dodaj ogłoszenie