Budowa tunelu kolejowego wchodzi pod ulicę Drewnowską. Katarzyna i Faustna drążą bez ustanku. ZDJĘCIA

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Prace na budowie łódzkiego tunelu średnicowego posuwają się do przodu – zapewnia inwestor budowy podziemnej kolei w Łodzi PKP Polskie Linie Kolejowe. Maszyna drążąca Katarzyna, kopiąca tunel dwutorowy pomiędzy Kozinami a Dworcem Fabrycznym, jest już pod działkami w rejonie ulicy Drewnowskiej. Zaledwie około 400 metrów dzieli ją od pierwszego przystanku na trasie - Łodzi Polesie.

Prace na budowie łódzkiego tunelu średnicowego posuwają się do przodu – zapewnia inwestor budowy podziemnej kolei w Łodzi PKP Polskie Linie Kolejowe. Maszyna drążąca Katarzyna, kopiąca tunel dwutorowy pomiędzy Kozinami a Dworcem Fabrycznym, jest już pod działkami w rejonie ulicy Drewnowskiej. Zaledwie około 400 metrów dzieli ją od pierwszego przystanku na trasie - Łodzi Polesie. Będzie on znajdował się u zbiegu ulicy Ogrodowej i Karskiego, pomiędzy Manufakturą a kompleksem kamienic przy ul. Mielczarskiego.

Użytkownicy działek za Motodromem znaleźli na bramie do swojego ogrodu informację, że pod ich altankami będzie przechodziła maszyna TBM i że może być niebezpiecznie. Zostanie wygrodzona strefa, w której najlepiej gdyby nie przebywali. Strefa ta będzie się przesuwała sukcesywnie o około 5-7 metrów dziennie w kierunku centrum miasta. To właśnie tam, 30 metrów pod powierzchnią gruntu wierci obecnie Katarzyna. Za kilka dni powinna wejść pod ulicę Drewnowską, a potem pod ul. Karskiego i parking Manufaktury. Będzie zmierzać w kierunku przystanku Łódź Polesie.

Środki ostrożności, jakie powzięli wykonawcy tunelu zabraniając działkowiczom przebywania nad maszyną drążącą tunel świadczą o tym, że nie jest to jednak bezpieczna działalność. Niedawno spękał jeden z domów na Kozinach, pod którym pracowała mniejsza tarcza - Faustyna. Czy podobnie może być z innymi budynkami na trasie przyszłego tunelu? Tego na razie nikt nie wie, ale prawdopodobieństwo wypadku jest wysokie.

Mimo wszystko są też dobre wieści z budowy podziemnej kolei pod Łodzią. Wiadomo już, że powstanie na trasie trzeci przystanek podziemny. Będzie się nazywał Łódź Koziny, a jego lokalizacja to miejsce po dawnej górce u zbiegu alei Włókniarzy i Drewnowskiej. Ułatwi on podróże mieszkańcom Kozin i Żubardzia, będzie się też można przesiąść do tramwajów kursujących aleją Włókniarzy. Przystanek Łódź Koziny zostanie wybudowany w komorze rozgałęźnej, gdzie tory biegnące w tunelu będą się rozchodzić w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Płyta denna całej konstrukcji znajdzie się na głębokości 30 metrów.

PKP PLK informują także o zaawansowaniu prac przy pozostałych dwóch podziemnych przystankach. Na przystanku Łódź Polesie przy ul. Ogrodowej budowane są ściany szczelinowe. Powstaje konstrukcja zabezpieczająca 30-metrowy wykop. Równolegle usuwane są kolizje z infrastrukturą zewnętrzną. Ten przystanek musi powstać przed pojawieniem się tutaj Katarzyny, czyli maszyny drążącej tunel. Technologia jest bowiem taka, że głowica tarczy ma się przewiercić przez gotową już konstrukcję podziemnej stacji wycinając otwór w wylanych wcześniej z betonu ścianach szczelinowych.
Pod skrzyżowaniem ul. Zielonej z Zachodnią i al. Kościuszki powstaje natomiast najważniejszy dla łodzian przystanek – Łódź Śródmieście. Tam zaawansowanie prac jest najsłabsze, ale i czasu do pojawienia się w tym miejscu Katarzyny jest jeszcze sporo. Na razie robotnicy wciąż usuwają instalacje podziemne i zabezpieczają okoliczne budynki.

– Wzmocnione zostały konstrukcje dwóch budynków. Przekładane są sieci zewnętrznych operatorów. Na przygotowanym i zabezpieczonym terenie niebawem prace rozpocznie specjalistyczny sprzęt – informuje PKP PLK.

Katarzyna jak i jej mniejsza koleżanka Faustyna nieustannie wgryzają się w grunt. Większa tarcza ma już za sobą przejście przez soczewkę wodną, mniejsza trafiła na podziemne skały, z którymi poradziła sobie bez problemu. Trudno szacować, kiedy maszyny zakończą pracę, bo ziemia jest pełna niespodzianek. Ma to być jednak 2022 rok.

Jan Błachowicz, konferencja mistrza UFC

Wideo

Materiał oryginalny: Budowa tunelu kolejowego wchodzi pod ulicę Drewnowską. Katarzyna i Faustna drążą bez ustanku. ZDJĘCIA - Express Ilustrowany

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

:P
mam nadzieje ze nie uszkodza mojej szkoly na drewnowskiej 88
G
Gość
5 września, 19:13, keram:

"Niedawno spękał jeden z domów na Kozinach, pod którym pracowała mniejsza tarcza" - to mamy przedsmak tego co się będzie działo gdy tarcza zacznie drążyć pod domami w centrum miasta.

Piedrolisz przygłupie

G
Gość
5 września, 19:13, keram:

"Niedawno spękał jeden z domów na Kozinach, pod którym pracowała mniejsza tarcza" - to mamy przedsmak tego co się będzie działo gdy tarcza zacznie drążyć pod domami w centrum miasta.

Matki chrońcie swoje dzieci!

k
keram
"Niedawno spękał jeden z domów na Kozinach, pod którym pracowała mniejsza tarcza" - to mamy przedsmak tego co się będzie działo gdy tarcza zacznie drążyć pod domami w centrum miasta.
Dodaj ogłoszenie