Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa tunelu pod Łodzią. Do KIO trafiło odwołanie od przetargu

Marcin Bereszczyński
Marcin Bereszczyński
Konsorcjum Astaldi-Torpol odwołało się od wyniku przetargu na projekt i budowę kolejowego tunelu łączącego dworzec Kaliski z Fabrycznym.

Do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie dotyczące wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na budowę tunelu średnicowego. Zamawiający, czyli PLP Polskie Linie Kolejowe, wybrał konsorcjum Energopolu Szczecin oraz Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów. Konsorcjum Astaldi-Torpol odwołało się od tej decyzji.

- Wpłynęło do nas odwołanie - potwierdza Magdalena Grabarczyk, rzeczniczka KIO. - Sprawa trafiła do składu orzekającego, który ma zwołać posiedzenie niejawne do południa w piątek.

Skład orzekający zbada zasadność odwołania. Jeśli będzie zasadne, to należy spodziewać się wyznaczenia kolejnego terminu rozprawy.

Przypomnijmy, że do przetargu na budowę tunelu kolejowego między Łodzią Fabryczną i Łodzią Kaliską stanęło sześć podmiotów. W ostatecznej rozgrywce zostały tylko dwa. Pozostałe odrzucono. Energopol i PBDiM wygrały przetarg ceną, bo pozostałe kryteria przetargowe, czyli termin realizacji i okres gwarancji były takie same jak w przypadku konsorcjum Astaldi-Torpol.

Oferta Energolopu i PBDiM wynosiła 1,29 mld zł netto (1,59 mld zł brutto), zaś drugi oferent wycenił swoją pracę na 1,36 mld zł netto. Astaldi i Torpol chcą udowodnić w KIO, że ich oferta jest lepsza. Przypomnijmy, że to dwie największe firmy, które wchodziły w skład konsorcjum, które zbudowało pod-ziemny dworzec Łódź Fabryczna.

Tunel pod Łodzią ułatwi podróże w całym regionie

W ostatnim czasie konsorcjum to pozwało Łódź i kolej z roszczeniem zapłaty za prace wykonane poza umową. Wykonawca Fabrycznego żąda dodatkowo 48,2 mln zł, chociaż wcześniej dostał dodatkową zapłatę 63,3 mln zł za to, że miasto i kolej nie wywiązały się z umowy, co spowodowało opóźnienie inwestycji. Budowa Fabrycznego kosztowała, zgodnie z umową, 1,76 mld zł.

Tunel średnicowy, który będzie biegł pod miastem, ma połączyć podziemną stację Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem. Inwestycja musi być zrealizowana, aby miasto i kolej nie musiały oddawać unijnego dofinansowania budowy dworca Łódź Fabryczna. Tunel ma być zbudowany do 2022 r., czyli przed wystawą Expo, którą chce zorganizować Łódź. Bukmacherzy nie wierzą w dotrzymanie terminu i postanowili przyjmować zakłady, czy tunel będzie ukończony w 2022 r., czy później. Więcej można wygrać, jeśli tunel będzie oddany w terminie, bo to dla bukmacherów wersja mniej prawdopodobna.

Tunel pod Łodzią. Kolej wybrała najkorzystniejszą ofertę na wykonawcę tunelu

Tunel średnicowy ma pełnić funkcję minimetra. W tunelu powstaną dwie stacje: Łódź Centrum (u zbiegu al. Kościuszki, ul. Zachodniej i ul. Zielonej) i Łódź Manufaktura (u zbiegu ulic Ogrodowej i Karskiego).

Jeśli odwołanie w KIO nie będzie się przeciągać i uda się podpisać umowę z wykonawcą w tym roku, to pierwsze prace zaczną się wiosną.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki