Cała droga S8 będzie płatna dla tirów. Samorządy obawiają się powrotu ciężarówek do miast

Zbyszek RybczyńskiZaktualizowano 
Kierowcy ciężarówek omijają płatną trasę S8 i... niszczą lokalne drogi w woj. łódzkim
Kierowcy ciężarówek omijają płatną trasę S8 i... niszczą lokalne drogi w woj. łódzkim Krzysztof Szymczak/archiwum Dziennika Łódzkiego
W połowie przyszłego roku cała droga S8 w Łódzkiem ma zostać objęta opłatami viaTOLL. Samorządy obawiają się powrotu ciężarówek na ulice miast

Droga ekspresowa S8 miała być wybawieniem dla miejscowości, które przez lata były rozjeżdżane przez ciężarówki. Nie wszędzie jednak tak jest. W powiecie wieruszowskim widok tirów na starej ósemce jest codziennością. Lokalne władze nie mają wątpliwości, że ma to związek z wprowadzeniem opłat na S8. Czy to zapowiedź tego, co się wydarzy w miastach sąsiadujących z odcinkami ekspresówki, które w przyszłości zostaną objęte systemem poboru opłat viaTOLL?

Mieszkańcy powiatu wieruszowskiego, jako pierwsi w woj. łódzkim, mogli cieszyć się z otwarcia nowego odcinka S8. Fragment trasy od węzła "Wieluń" w Walichnowach do Sycowa oddano do użytku w grudniu 2013 roku. Dotychczasowa droga krajowa nr 8 przeszła pod zarząd gmin Wieruszów i Sokolniki i miała obsługiwać tylko ruch lokalny. Założenia nijak mają się jednak do realiów. Starosta wieruszowski wystąpił do ministra infrastruktury i rozwoju o przywrócenie starej ósemce kategorii drogi krajowej. Powód? - Zwiększony ruch dużych ciężarówek i ciągników siodłowych z naczepami na dawnej krajowej ósemce po wprowadzeniu opłat na S8, a także brak dostępności węzła "Kępno" - tłumaczą w wieruszowskim starostwie.

System viaTOLL na odcinku Syców-Walichnowy wprowadzono z początkiem września. Z kolei problem z węzłem "Kępno" polega na tym, że jest bezużyteczny, bo nie został skomunikowany z innymi drogami. Krzyżuje się z nim tylko odcinek drogi ekspresowej S11, która jest... w planach. Zatem jeśli np. ktoś dojeżdża do Kępna obecną drogą krajową 11 i chce odbić na Warszawę, to nie ma innego wyjścia, jak wjechać na starą ósemkę.

- Jadąc już tą drogą, kierowcy mogliby wjeżdżać na S8 na węźle "Wieruszów", dzięki temu nie niszczyliby chociaż odcinka w naszej gminie. Nie robią tak, bo im się nie opłaca ze względu na viaTOLL - mówi wójt gminy Sokolniki Sylwester Skrzypek.

Pod koniec listopada oddano do użytku fragment S8 od Sieradza do Łasku. Tym samym cała trasa w Łódzkiem stała się przejezdna. Władze miast i gmin wzdłuż ekspresówki bronią się przed przejęciem starych krajówek, m.in. dlatego, że nie idą za tym pieniądze na ich utrzymanie. No i jest też obawa, że po wprowadzeniu viaTOLL część ciężarówek wróci do Sieradza, Zduńskiej Woli i Złoczewa. A nikt nie ma wątpliwości, że opłaty będą, choć na razie nie ma jeszcze rozporządzeń Rady Ministrów w tej sprawie.

- Nie znamy jeszcze szczegółowych planów rządu odnośnie objęcia opłatami nowych odcinków w 2015 r. - zaznacza Magdalena Sobota z biura prasowego systemu viaTOLL.

Rzecznik GDDKiA w Łodzi zapowiada, że opłaty zostaną wprowadzone w połowie 2015 r. W jego ocenie, samorządowcy nie mają powodu do niepokoju.

- Na pewno część ciężarówek zrezygnuje z S8, ale będzie to niewielki odsetek. Poważni przewoźnicy wolą zapłacić, bo dla nich liczy się przede wszystkim czas - mówi Maciej Zalewski. - Wystarczy spojrzeć, jak wygląda sytuacja na drogach, które od dawna są objęte viaTOLL, jak S8 Piotrków - Rawa - granica województwa i autostrady A1, A2. Poza tym samorządy mają prawo wprowadzić ograniczenia na swoich drogach.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 28

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Ł
Łodzianin

Przejazd przez Łódź będzie krótszy o prawie 30 km w stosunku do odcinka A2/A1 od Emilii do Tuszyna autostradami A2/A1 lub ekspresówkami S14/S8. Po drugie będzie bezpłatny. Po trzecie nie przesadzaj z korkami - trasa Górna i przedłużenie Włókniarzy do S14 to są ekspresówki, nad Mickiewicza jest estakada, tylko w pewnych godzinach ewentualny korek przy Legionów i Limanowskiego. Per saldo skrócenie drogi wyrówna czas przejazdu, a odpadnie opłata za 50 km drogi.

m
m

Ale przedmówca ma rację.Nie byłoby wtedy pokusy uciekania z dróg płatnych na drogi niższej kategorii aby zaoszczędzić parę złotych.

i
i

Jesteś g***** jak but.Większość tych twoich argumentów pasuje również do kierujących samochodami osobowymi którzy powodują zresztą znacznie więcej wypadków drogowych (również proporcjonalnie do ilości aut).Więc co,osobówki na tory?
"Kilka państw udowodniło, że transport kolejowy jest bezpieczniejszy i sprawniejszy we wszystkich aspektach."
Ciekawe tylko dlaczego u żadnego z sąsiadów Polski łącznie z bogatymi Niemcami to nie wypaliło.Zresztą nie wymagam od ciebie logicznego myślenia i zastanowienia się dlaczego szczytną ideę tiry na tory udało się zrealizować właściwie tylko w górzystej Szwajcarii i częściowo Austrii.

n
n

A to jakaś niespodzianka że S8 jak i prawie każda droga kategorii A lub S bedzie płatna dla >3.5t?Kolejny artykuł z d. wzięty.

.

To ograniczenie jest tak idiotyczne że nikt sobie nic z niego nie robi.Rozumiem do 40km/h(przejście dla pieszych) i wtedy karać za przekraczanie ale 20 na DRODZE KRAJOWEJ?W taki właśnie sposób uczy się kierowców olewania znaków drogowych.

q
q

A masoni gdzie?

k
k

Pytanie raczej powinno brzmieć kto z tranzytowców wybierze jazdę przez miasto w korkach i kilkanaście świateł po drodze (jak nie więcej) w sytuacji gdy zaoszczędzenie na via tollu nie zrekompensuje zwiększonego zużycia paliwa nie mówiąc o straconym czasie.Nie wiem skąd wziąłeś te 20 km więcej

W
Wojtek

Jeżeli TIR miałby wybór jechać płatną drogą przez miasto i płatną S8, to chyba wybierze S8.
Nie można wprowadzić opłat na starej trasie?

I druga sprawa: Na pewno można znakami ograniczyć ruch tranzytowy. W Warszawie takie ograniczenia działają chyba od 20 lat. I są skuteczne.

;

;;;...,,,
Systemy tego typu mają inne kraje, a kolejne się do niego przymierzają.
Widać też są w spisku.

G
Grzes

po sprawie max 12t i skonczy sie jazda. Nie rozumiem, czego sie obawiaja ehhhh

G
Gość

Znowu jesteś agresywny, weź lekarstwa.

d
dEstrukcjA

Tylko klakierzy z UMŁ , którzy mają za zadanie stwarzać iluzję sukcesu i jak ktoś coś napisze obiektywnie i krytycznie, to bronią swojej propagandy sukcesu jak lwy i rzucają się z minusami.

l
lukas

Wystarczy zakaz dla przejazdów tranzytowych i po sprawie.Ps.Gdyby nie ciężarówki to ciekawe co byście żarli i czym się podcierali o reszcie nawet nie ma sensu pisa ć

k
kz

I co z tego? Ano nic. Ciężarówki gnają tam często 60/80 km/h. I brak chętnych na ich kontrolę.

k
kz

zapłacili łodzianie, a jeśli o tym piszę, to w większości łodzianie mnie minusują. Widocznie łodzianie chcą płacić za szkody powodowane przez tiry!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3