Cezary Grabarczyk: Łódzkie ma zagwarantowane 2 mld zł na podziemny tunel kolejowy [ZDJĘCIA]

Marcin BereszczyńskiZaktualizowano 
Budowa tunelu kolejowego, łączącego Łódź Fabryczną i Łódź Kaliską, powinna rozpocząć się na przełomie 2016 i 2017 roku. Koszt inwestycji to ponad 2 mld zł. Pieniądze na tę inwestycję zostały zapisane w "Kontrakcie terytorialnym dla woj. łódzkiego" (fundusze unijne), który w środę został zatwierdzony przez rząd. W czwartek Cezary Grabarczyk poinformował o tym na placu budowy Dworca Fabrycznego.

Tunel kolejowy ma wyprowadzać ruch z Fabrycznego na północ w stronę Łodzi Żabieńca i na południe w kierunku Łodzi Kaliskiej. Linia kolejowa ma mieć 7 kilometrów, z czego 2 kilometry trzeba będzie przekopać pod ścisłym centrum Łodzi.

- Trzeba to będzie wykonać metodą górniczą, a nie odkrywkową - powiedział Cezary Grabarczyk, przekonując, że budowa Dworca Fabrycznego to nie koniec, ale dopiero początek wielkiego dzieła.

- Tunel pod miastem stanie się trzonem miejskiej komunikacji. To będzie pierwsza linia metra w Łodzi - dodała prezydent Hanna Zdanowska, przypominając, że trwają prace nad rozszerzeniem studium wykonalności dla tunelu.

Rozszerzenie polega na zaplanowaniu przystanków w tunelu, które mają być umiejscowione blisko przystanków komunikacji miejskiej.

Przypomnijmy, że w 2011 roku firma Sener przygotowała studium wykonalności dla dwóch tuneli: kolei konwencjonalnej i kolei dużych prędkości. Obecne poprawki w studium dotyczą tylko pierwszego z tych dwóch tuneli.

Sener, który za pracę wziął 4 mln zł, nie widział potrzeby tworzenia stacji kolejowych w tunelu. Uznał, że jeśli miałby już powstać jakiś przystanek, to przy Manufakturze od strony ulicy Karskiego. Praca wykonana przez Sener nie przypadła do gustu łodzianom. Stąd prace nad aktualizacją studium, przewidującym przystanki. Mówi się o stacjach u zbiegu al. Kościuszki i ul. Zielonej, przy pl. Hallera, a także przy Manufakturze.

Prezentacja studium jest planowana w trzecim kwartale 2015 roku. Tuż po tym wydarzeniu można rozpisać przetarg na projekt i wykonanie tunelu średnicowego. Prace mogłyby zacząć się na przełomie lat 2016 i 2017. Zakończenie prac i rozliczenie inwestycji musi odbyć się do końca 2022 roku.

Cezary Grabarczyk wyjaśnił w czwartek, że 2 mld zł na tunel średnicowy jest tylko częścią "Kontraktu terytorialnego dla woj. łódzkiego", który opiewa na 26 mld zł.

- W kontrakcie są zapisane projekty infrastrukturalne, takie jak tunel, drogi wojewódzkie, projekty rewitalizacyjne, a także dotyczące służby zdrowia, zwłaszcza dotyczące inwestycji w szpitalach - mówi Cezary Grabarczyk. - Kontrakt przewiduje też tzw. projekty miękkie. Chodzi m.in. o aktywizację zawodową ludzi młodych, do 29. roku życia, o to, aby w naszym regionie znaleźli oni szanse zawodowe.

"Kontrakt terytorialny dla woj. łódzkiego" to 90 projektów za 26 mld zł. Nie ma wśród nich zachodniej obwodnicy Łodzi, czyli drogi ekspresowej S14, która zamknęłaby łódzki ring autostradowy.

- Była w rządzie dyskusja o tej inwestycji - przyznał minister Grabarczyk. - W kontrakcie została zapisana autopoprawka, która napawa mnie optymizmem. Ale o szczegóły najlepiej będzie zapytać premier Ewę Kopacz.

Premier w piątek odwiedzi Łódź. Pierwszą osobą, która chce skorzystać z pytania o S14, jest poseł Dariusz Joński (SLD). Wystąpił w czwartek do Ewy Kopacz w imieniu Parlamentarnego Zespołu ds. Budowy Obwodnic Łodzi. Zażądał, by budowę S14 wpisać na podstawową listę inwestycji, przewidzianych do realizacji w latach 2014 - 2020. Obecnie S14 jest na liście projektów rezerwowych. O wpisanie S14 na listę podstawową wystąpiła również niedawno Rada Miejska w Łodzi.

Zdaniem prezydent Hanny Zdanowskiej podpisanie "Kontraktu terytorialnego" daje szansę na dalszy dynamiczny rozwój miasta.

- Łódź będzie jednym z głównych beneficjentów unijnych projektów, ale nasz apetyt jest coraz bardziej rozbudzony - powiedziała prezydent Łodzi.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 129

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jesteś hotelarzem, który musi zarobić ? A potem choćby potop ?

G
Gość

One przecież po to są, żeby wszyscy Polacy zarazili się ebolą i umarli w męczarniach za te wszystkie stresy które dostarczamy na co dzień naszym politykom.

E
Ehe

Kaczyński chciał odsunąć S8 od Łodzi i ...miał rację.
Piszę to jako łodzianin. Łodzianin, ale przede wszystkim Polak. A dla Polski byłoby lepiej, gdyby S8 była bardziej na południe od Łodzi.

Minister Grabarczyk zrobił dobrze Łodzi kosztem reszty kraju. A był ministrem Polski, a nie Łodzi.

PS. Głosuję na PO.

E
Ehe

Wystarczy oddać działkę prywatnemu inwestorowi - dowiesz się ile jest warta.
To nie jest kasa za nic, tylko za dzierżawę.

Chętnie od ciebie wydzierżawię jakiś plac w mieście i będę płacił jak za nic.
Ach, zapomniałem, rozmawiam z gołodupcem...

K
Kretynokracja

A przed wojną nie było Urzędu Komunikacji Elektronicznej i przepisów chroniących oprogramowanie...

E
Ehe

Nie należy się bać zabobonów.
Afryka to kontynent, w RPA nie ma Eboli, w Egipcie jest pełno Polaków na wakacjach i też nie ma eboli.

a
adam

co robi minister sprawiedliwości na budowie

a
a to agentura miesza

w szeregach tych, co próbują jeszcze kraj naprawiać.

a
ale to niedobrze

bo zarazki należy usuwać.

Standardy nie obowiązują PO, oni są ponad i poza prawem i sprawiedliwością.

K
Klara

Żenujące jest czytanie tych zamówionych wypocin z błędami ortograficznymi. Może skoro UMŁ płaci za komentarze popierające, to chociaż niech to będą ludzie ze znajomością zasad pisowni...

I
Iksińscy

Powinno być;
Dotychczas zawsze głosowaliśmy na PO, ale po tym, co nas spotkało, napewno tego błędu nie popełnimy.

b
bat na idiotów

Spróbuj zmusić prywatnego inwestora do inwestycji. Jak nie chce to nie wybuduje. Inwestor się zobowiązał, nie wybudował, płaci kary. Ot cała tajemnica wiejski filozofie. Dlaczego nie wspominasz o S8, którą Grabarczyk w obecnym przebiegu załatwił pomimo sprzeciwu całego dziadostwa z PiS?

t
tak będzie 100%

Panie prezes nie wysilaj sie na zlotnie nic to nie da ta niezalenżna o przepraszam zależna kopcińska od 17 listopada szuka pracy a najlepiej w sandepid-dzie takie ma papiery tzn szukanie zarazków.
Przy okazji dziekujemy hofmanowi kaminskiemu rogowskimu za skompromitowanie PIS partii o standartach a jakie są widzimy !!!!!

M
Mania Bomaszowska

jw.

G
Gość

Nic to nie da smród załtwił juz wybory panie mastalarek możesz pan codziennie oskarżać PO o skakać na pietkach przy wzroku berwika.
Bay bay bay poleciały wybory.
Jako wyborcy PO dziękujemy hofmanowi togowskiemu kaminskiemu za wygraną PO!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3