Chudnij ze smakiem - Gaca System: Nie warto bać się jajek

Konrad Gaca
Omlet z rukolą wg przepisu Konrada Gacy
Omlet z rukolą wg przepisu Konrada Gacy Agnieszka Kozłowska/Gaca Centrum
Udostępnij:
Z racji zbliżających się świąt znowu będzie głośno o jajkach. Jedni będą zajmować się ich symboliką, mówiącą o odradzającym się życiu, inni będą zachwycać się pięknem pisanek. Dla nas najważniejszy jest jednak ich wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.

Uczciwie trzeba przyznać, że niewiele jest produktów, które cieszyłyby się tak złą opinią. Wiele osób nadal uważa jaja za źródło wielu problemów. Napiszmy jasno: zarzuty są nieprawdziwe i zostały obalone przez współczesną naukę. Jajka są zdrowe i eliminacja ich z diety jest nierozsądna i może nam zaszkodzić. Przyjrzyjmy się najczęściej powtarzanym mitom, dotyczących jajek.

Bomba cholesterolowa?

Ileż to razy słyszeliśmy ten zarzut. Jajka obwiniano za podnoszenie poziomu złego cholesterolu i łączono ich jedzenie z rozwojem choroby wieńcowej i miażdżycy. Prawdą jest, że w żółtku znajdują się niewielkie ilości cholesterolu, ale stanowi on niewielką część jego masy. Poza tym paniczny lęk przed cholesterolem sprawił, że zapomnieliśmy, jakie naprawdę ma on znaczenie dla organizmu. W rzeczywistości na dłuższą metę nie moglibyśmy bez niego żyć. To on odpowiada między innymi za budowę błon komórkowych, pomaga w produkcji hormonów i wspiera trawienie. Zwróćmy uwagę, że rozróżnia się dwa rodzaje cholesterolu, powszechnie zwane dobrym i złym (szkodliwy). Jajka zawierają tylko ten pierwszy. Ich spożywanie powinny ograniczyć osoby z poważnymi dolegliwościami wieńcowymi lub kłopotami z gospodarką tłuszczową, ale także one nie powinny całkowicie z nich rezygnować.

Kaloryczność?

To kolejny grzech przypisywany jajkom. Jak jest naprawdę? Z jajkami jest podobnie jak z każdym innym pokarmem: w nadmiarze będzie tuczyć. W rzeczywistości jedno jajko ma około 80 kalorii. Prawda, że to nie jest jakaś zawrotna ilość? Zauważmy także, że jajka należą do bardzo sycących produktów, gdyż po ich zjedzeniu długo nie chce nam się jeść, co jest bardzo cenną właściwością dla osób, które mają problemy z uleganiem pokusie podjadania między zaplanowanymi posiłkami. Dlatego w wielu przypadkach są one polecane jako jeden z elementów prawidłowo skomponowanej diety odchudzającej. Pamiętajmy jednak, że niewłaściwie przygotowane mogą niekorzystnie wpłynąć na naszą formę. Dlatego pod żadnym pozorem nie sólmy ich, także dodatek różnych odmian majonezów i tych reklamowanych jako "light", może skutecznie utrudnić proces redukcji wagi.

Co jest pod skorupką?

Jedząc jajka, dostarczamy naszemu organizmowi białko o znakomitej przyswajalności. Znajdują się w nich także witaminy A, D, E, K oraz B2 i B12, a także wiele składników mineralnych takich jak fosfor, magnez, wapń i żelazo. To nie koniec listy cennych składników. W jajkach znajduje się także lecytyna, która wpływa na prawidłowe funkcjonowanie mózgu, układu nerwowego i serca oraz pomaga organizmowi w gospodarce cholesterolem. Jedząc jajka, dostarczamy organizmowi także lecytynę, korzystnie wpływającą na wzrok oraz lizozym, który ma działanie bakteriobójcze. Jeśli czegoś brakuje jajkom, to jest to witamina C. Tę jednak z powodzeniem możemy dostarczyć organizmowi, dodając do posiłku duże ilości warzyw.

***

Omlet z rukolą wg przepisu Konrada Gacy

Składniki: 3 jajka garść świeżej rukoli 4 pomidorki koktajlowe 2 pieczarki ząbek czosnku kruszona papryczka chili

Wykonanie: Jajka roztrzepujemy widelcem. Sparzone i obrane ze skórki pieczarki i pomidorki koktajlowe kroimy na cienkie plasterki. Czosnek miażdżymy w prasce. Rukolę drobno siekamy.

Czosnek, pieczarki i połowę pozostałych produktów wrzucamy na patelnię i "podduszamy" pod przykryciem z kilkoma łyżkami wody, następnie odkładamy kilka plasterków pieczarek ,a resztę dodajemy do roztrzepanych jaj, przyprawiamy kruszoną papryczką chili i wylewamy na beztłuszczową patelnię. Czekamy aż masa jajeczna się zetnie, wówczas układamy na wierzchu odłożoną część pieczarek i pomidorków, przykrywamy pokrywką tak, aby ścięła się góra omletu. Na koniec omlet posypujemy świeżą rukolą. Najlepiej smakuje jedzony z patelni.

***

Wracamy do walki o cenne nagrody. "Chudnij ze smakiem" to szansa zdobycia bezpłatnego dostępu do wszystkich możliwości, jakie daje program dietetyczno-treningowy Gaca System. Zasady są proste: konkurs wygrywa autor najciekawszego przepisu. W marcu czekamy na Wasze pomysły dań, przygotowanych z wykorzystaniem jajek. Liczy się każdy pomysł zgodny z założeniami Gaca System.

Konkurs dla Czytelników! Wygraj atrakcyjne nagrody

Wybierz, co chcesz i przygotuj danie.

Składnik główny: jajka

Składniki dodatkowe: warzywa świeże lub suszone owoce świeże lub suszone ryba świeża lub mrożona mięso: wołowina, wieprzowina cielęcina kurczak indyk jogurt kefir mleko cukier brzozowy bakalie miód mąki: gryczana, kukurydziana, orkiszowa, owsiana, ryżowa, sojowa, żytnia płatki: owsiane, żytnie, orkiszowe, kukurydziane otręby: owsiane, żytnie olej lniany, rzepakowy, oliwa z oliwek przyprawy i zioła świeże lub suszone bez soli kiełki drożdże żelatyna
Sposób przyrządzania: każdy oprócz: smażenia i dodawania soli oraz cukru.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie