Co czeka Łódź i region w 2021 roku? Co i gdzie wybudują?
Czytaj dalej na kolejnym slajdzie: kliknij strzałkę w prawo
Tramwajowe połączenia do Pabianic i Zgierza
Komunikacja
W grudniu wreszcie powrócą tramwajowe połączenia Łodzi z Pabianicami i Zgierzem na liniach nr 41 i 45.
Dla Pabianic, w których cała infrastruktura torowiska zostanie całkowicie przebudowana, jest to najdroższa inwestycja w historii miasta. Wartość projektu przekracza 173 mln zł. Modernizowane jest także torowisko w Ksawerowie, na całej długości linii zostanie wymieniona trakcja. Z kolei na linii Łódź - Zgierz przeprowadzane są prace remontowe między Kurakiem, a pl. Kilińskiego w Zgierzu oraz głębsza modernizacja na odcinku od Helenówka w Łodzi do Kuraka. Nadal nie wiadomo czy i kiedy zostanie przeprowadzona modernizacja odcinku Zgierz - Ozorków (linia 46). Tramwaje - podobnie jak do Zgierza - nie jeżdżą tą linią od lutego 2018 r. Samorządy - szczególnie Gmina Zgierz, przez którą biegnie najdłuższy odcinek - nie są w stanie sfinansować same modernizacji wartej ponad 100 mln zł. (md)
Czytaj dalej na kolejnym slajdzie: kliknij strzałkę w prawo
Port multimodalny powstanie koło Kutna
Logistyka
Firma Miratrans podpisała umowę na budowę portu multimodalnego w Krzewiu (gm. Krośniewice). Na nowoczesny port przeładunkowy zdobyto 42,5 mln zł dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego. Całkowita wartość inwestycji zamykanie się w kwocie ponad 65,5 mln zł.
Port multimodalny to taki, który obejmuje przynajmniej dwa rodzaje transportu. Naczepę do transportu intermodalnego ładuje się na pociąg, ale można ją także podpiąć do ciężarówki.
Szansę na budowę portu multimodalnego miały także Zduńska Wola, ale kolejowe spółki, które miały w planie budowę portu multimodalnego w Karsznicach nie dostały dofinansowania unijnego. Ich projekt przepadł w konkursie.
Port będzie obsługiwał przewóz ładunków różnych branż przemysłowych. To m.in. firmy zajmujące się spedycją, transportem i logistyką. Port ma być być gotowy do końca 2022 roku. (jk)
Czytaj dalej na kolejnym slajdzie: kliknij strzałkę w prawo
S14: węzeł Teofilów bez zjazdu na Teofilów
Komunikacja
W 2021 r. rozpocznie się budowa węzła Teofilów w ciągu dwóch odcinków budowanej właśnie drogi ekspresowej S14, zachodniej obwodnicy Łodzi, która domknie wreszcie łódzki ring autostradowy.
To węzeł, który wypadł z projektu, potem obiecał go premier Mateusz Morawiecki i w końcu powstanie za blisko 68,7 mln zł, tyle że... bez zjazdu do Łodzi. Na przeszkodzie, według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, stoi nie przebudowana dotąd ul. Szczecińska na odcinku od ul. Aleksandrowskiej do łącznika z drogą krajową nr 72, co leży w gestii władz Łodzi. Póki co nie zaplanowano na to pieniędzy ani w budżecie Łodzi na 2021 r., ani w Wieloletniej Prognozie Finansowej Łodzi. Węzeł Teofilów, który według planów ma być gotów w połowie czerwca 2022 r. skomunikuje zachodnią obwodnicę Łodzi z drogą krajową Pabianice - Zgierz w kierunku Aleksandrowa Łódzkiego. (md)
Czytaj dalej na kolejnym slajdzie: kliknij strzałkę w prawo