Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co przedsiębiorstwa robią dla gospodarki i społeczeństwa

ARTYKUŁ INFORMACYJNY ORANGE

Obywatel firma
Firmy podobnie jak ludzi możemy uznać za obywateli danych państw. Niektóre przedsiębiorstwa, pomimo zagranicznego rodowodu, potrafią się tak bardzo zakorzenić w miejscu, gdzie działają, że zaczynamy je postrzegać jako “swoje”. A więc to nie kraj pochodzenia właściciela firmy definiuje jej „obywatelstwo”, tylko to, jak dużo daje ona państwu, w którym funkcjonuje. Jak wpływa na rozwój gospodarczy, czy daje nowe miejsca pracy, czy sprawia że nasz kraj jest lepszym miejscem do życia.

Praca i gospodarka
Przykładowo, największy w Polsce operator telekomunikacyjny, Orange Polska, daje pracę bezpośrednio 18 tys. osób w całym kraju, zatrudnia pracowników w 182 gminach. Koszty firmy związane z zatrudnieniem w latach 2005-2014 wyniosły średnio 2,2 mld zł rocznie, a to prawie połowa kosztów całej branży telekomunikacyjnej. Kupując towary i usługi u poddostawców w Polsce, firma wpływa pośrednio na utrzymanie około 40 tys. kolejnych miejsc pracy. W sumie w ciągu 10 lat Orange złożył ponad 2,3 mln zamówień u dostawców zlokalizowanych w całym kraju o wartości ponad 50 mld zł, napędzając w ten sposób popyt i zasilając gospodarkę. Do budżetu państwa tylko z tytułu podatku dochodowego firma w ciągu ostatnich 10 lat wpłaciła prawie 3,2 mld zł.

Internet zmienia naszą codzienność
Firmy dostarczające nowoczesne technologie komunikacyjne, mają ogromny udział w tym, w jaki sposób na przestrzeni ostatnich lat technologie zmieniły otaczającą nas rzeczywistość. Badania dowodzą, że ludzie aktywnie korzystający z możliwości jakie daje internet deklarują większą niż inni liczbę znajomych i przyjaciół, częściej uczestniczą w wydarzeniach społecznych i aktywnościach obywatelskich. Dostęp do sieci zwiększa atrakcyjność regionów dla potencjalnych inwestorów, stymuluje rozwój lokalnej przedsiębiorczości i tworzenie nowych miejsc pracy.

W ciągu ostatnich 10 lat Orange zainwestował 26,5 mld zł w zakup środków trwałych, np. na maszty telefonii komórkowej, światłowody czy sprzęt telekomunikacyjny. Firma inwestuje w nowoczesną infrastrukturą również tam, gdzie nie docierają inni operatorzy. W ramach porozumienia z UKE, od 2009 r. firma zbudowała 1,29 mln linii komunikacyjnych, z czego 156 tys. w miejscach, w których wcześniej brakowało dostępu do szerokopasmowego internetu. We współpracy z samorządami, z wykorzystaniem środków unijnych i wielomilionowym własnym wkładem finansowym Orange realizował inwestycje szerokopasmowe w województwach pomorskim i lubuskim. Prawie 600 miejscowości zyskało dzięki temu podłączenie do sieci. Już po kilku latach zaczynają pojawiać się pierwsze sygnały, że inwestycje na terenach tzw. internetowych białych plam przynoszą pozytywne efekty. Z analiz statystycznych Pracowni Badań i Innowacji Społecznych STOCZNIA, wynika, że w roku 2013, gminy, w których koncentrowały się inwestycje Orange związane z likwidowaniem białych plam odnotowały przeciętnie wyższe dochody per capita niż te, w których inwestycje te nie miały miejsca. Zwraca również uwagę wzrost aktywności mieszkańców społeczności objętych programem likwidowania białych plam. W ciągu ostatnich kilku lat zwiększyła się w nich liczba uczestników lokalnych wydarzeń i imprez, powstały nowe zespoły artystyczne i kluby w domach kultury.

Bezpieczniej w sieci
Rozwój technologiczny niesie za sobą także obawy i wątpliwości. Dlatego tak ważna jest edukacja, pokazanie, jak korzystać z sieci bezpiecznie i twórczo, jak radzić sobie
z zagrożeniami. Właśnie na działania związane z rozwojem kompetencji cyfrowych wykorzystano dużą część z ponad 182 mln zł przeznaczonych przez Orange w ciągu 10 lat na cele społeczne. Ze szkoleń e-learningowych współtworzonych przez Fundacje Orange na temat bezpieczeństwa w sieci skorzystało 290 tys. dzieci. Wiele ciekawych projektów, także
z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, realizowanych jest w Pracowniach Orange, które pomagają integrować i aktywizować lokalne społeczności. Ważna jest też rola bibliotek. Dzięki internetowi organizowane są w nich zajęcia dla dzieci i młodzieży, ale także szkolenia i wirtualne spotkania dla seniorów. Wolontariusze w bibliotekach gminnych pomagają osobom starszym w opanowaniu obsługi komputera i internetu.

Dzielenie się wiedzą
Na badania i rozwój największy polski operator przeznacza rocznie średnio ponad 50 mln złotych. Projekty polskiego Orange Labs są wykorzystywane w ofercie dla klientów w kraju jak również w oddziałach Orange w innych państwach. Orange chętnie dzieli się swoją wiedzą i wspiera twórczy potencjał społeczny. Przykładem jest Open Middleware Community, czyli społeczność akademicko-biznesowa szukająca nowych zastosowań dla możliwości programistycznych, jakie dają współczesne sieci komórkowe. Orange Polska zapewnia bezpłatny dostęp do swojej sieci, umożliwiając programistom i studentom tworzenie własnych aplikacji. Na uwagę zasługuje konkurs BIHAPI na aplikacje wykorzystujące otwarte dane udostępniane przez polskie miasta oraz interfejsy API udostępniane przez Orange. Celem jest worzenie i promowanie innowacyjnych rozwiązań informatycznych rozwiązujących problemy lokalnych społeczności i pozwalających im zmieniać na lepsze środowisko w którym żyją. Innym przykładem włączenia społeczeństwa do współtworzenia innowacji jest międzynarodowy program Imagine with Orange. Dzięki specjalnej platformie zgłoszone pomysły są widoczne dla wszystkich zainteresowanych. To społeczność wybiera najbardziej trafne i pomysłowe propozycje. Z kolei w ramach programu Orange FAB. firma wspiera mentorsko, biznesowo i technologicznie start-upy zgłaszające nowatorskie projekty. Najlepsze mają szansę na wdrożenie swojego produktu, przykładowo, aplikacja mobilna Hollo - bezpłatny i wygodny system wzywania pomocy drogowej jest już dostępna w Orange Apps Center.

Zdaniem eksperta
Kuba Wygnański, prezes fundacji Pracownia Badań i Innowacji Społecznych STOCZNIA

Jest oczywiste, że refleksja nad wpływem przedsiębiorstw na otocznie nie może być już redukowana do tzw. społecznej odpowiedzialności biznesu (szczególnie rozumianej wąsko, jako kolekcja przedsięwzięć filantropijnych). Zdarza się bowiem, że CSR nie jest niczym innym niż operacją wizerunkową (zasłoną dla innych działań, którymi firma nie chce się chwalić, albo rodzaj polisy ubezpieczeniowej w burzliwym politycznym otoczeniu). Realna społeczna odpowiedzialność to zjawisko szersze i głębsze zarazem. W pewnym sensie też nieco bardziej … kłopotliwe. Społeczne konsekwencje działania przedsiębiorstw nie są postulatem, ale oczywistym faktem – występują zawsze i tym samym pojęcie odpowiedzialności nie ma charakteru (normatywnego) postulatywnego, ale opisowy. Naiwnie jest założenie, że skutki te zawsze muszą być pozytywne. Także w tej dziedzinie nieuchronnie pojawiają się koszty i zyski a ważny jest stosunek jednych do drugich. Warto też pamiętać, że wpływ firm na otoczenie dotyczy wielu wymiarów (wpływ na gospodarkę, pracownicy, innowacyjność, środowisko naturalne, środowisko lokalne) a każdy z nich kumuluje się w czasie. To ważne o tyle, ze często można spotkać upraszczające schematy – np. że najważniejsze pożytki, jakie płyną z działania przedsiębiorstw to CIT który płacą.

Tak zatem, żeby w sposób całościowy oszacować wpływ firmy na otoczenie, trzeba uruchomić radar, który nie dość, że obraca się w promieniu 360 stopni to rejestruje NIE tylko to, co aktualne, ale to też to, co zdarzyło się wcześniej. Ważne, może nawet najważniejsze, żeby uzyskane w ten sposób wyniki nie polegały na inwentaryzacji dobrodziejstw, o których chcemy powiedzieć innym, ale żeby stały się instrumentem wspomagającym realne procesy zarządcze w firmie (w tym autokorekty). Takie holistyczne podejście do zagadnienia jest jeszcze w Polsce nowością (Orange jest tu pozytywnym wyjątkiem), ale trzeba mieć nadzieję, że coraz więcej firm zdobędzie się na taki wysiłek. Nie po to, żeby zadowolić tym innych, ale dla własnego pożytku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki