Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co z tunelem szybkiej kolei pod Mileszkami? Dyplomatyczna odpowiedź pełnomocnika rządu PiS

Marcin Darda
Marcin Darda
Społeczność Mileszek, by część osiedla nie została wykluczona komunikacyjnie, chce by linia kolei dużych prędkości biegła na ich terenie tunelem. Apel w końcu grudnia poparła Rada Miejska Łodzi. Odpowiedź pełnomocnika rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, jest o tyle niejasna, że nie mówi on ani "nie", ani "tak".CZYTAJ DALEJ >>>
Społeczność Mileszek, by część osiedla nie została wykluczona komunikacyjnie, chce by linia kolei dużych prędkości biegła na ich terenie tunelem. Apel w końcu grudnia poparła Rada Miejska Łodzi. Odpowiedź pełnomocnika rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, jest o tyle niejasna, że nie mówi on ani "nie", ani "tak".CZYTAJ DALEJ >>>
Społeczność Mileszek, by część osiedla nie została wykluczona komunikacyjnie, chce by linia kolei dużych prędkości biegła na ich terenie tunelem. Apel w końcu grudnia poparła Rada Miejska Łodzi. Odpowiedź pełnomocnika rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, jest o tyle niejasna, że nie mówi on ani "nie", ani "tak"

Szybką kolej projektuje rządowa spółka Centralny Port Komunikacyjny, a według zapewnień jej zarządu, Łódź jest kluczowym elementem tego projektu. Kolej Dużych Prędkości na linii Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław / Poznań, a w zasadzie nowe propozycje jej przebiegu, od momentu przejęcia projektu przez rząd PiS, budziły coraz szersze protesty lokalnych społeczności. Chodź w Łodzi protestowali głownie mieszkańcy Złotna i zachodnich krańców miasta m.in. wraz Konstantynowem Łódzkim i Lutomierskiem, protestowały i wciąż protestują Mileszki, osiedle na wschodzie miasta. W grudniu protest mieszkańców osiedla poparła łódzka Rada Miejska.

W przypadku poprowadzenia linii KDP w przebiegu naziemnym, południowa część osiedla Mileszki znajdzie się w trójkącie wyznaczonym przez tory kolejowe Łódź Fabryczna - Koluszki, tory kolejowe dużych prędkości i Autostradę A1. (...) Należy się obawiać, że w przypadku budowy KDP w wariancie naziemnym, powstanie w części osiedla Mileszki niedostępna komunikacyjnie enklawa - brzmi kluczowa część stanowiska

Stanowisko rozesłano m.in. do premiera i parlamentarzystów, stąd ministra infrastruktury w tej sprawie dopytywał także łódzki poseł Lewicy Tomasz Trela: "Czy prośby mieszkańców i mieszkanek osiedla, aby trasę linii kolejowych dużych prędkości Warszawa–Łódź poprowadzić w tunelu przez teren osiedla Mileszki zostaną uwzględnione i rozpatrzone pozytywnie przy wydawaniu stosownych decyzji?"

Nadeszła właśnie odpowiedź pełnomocnika rządu ds. budowy CPK i wiceministra infrastruktury Marcina Horały (PiS) z której wynika, że nic w tej sprawie nie jest jeszcze przesądzone. Inwestycja wciąż jest na etapie konsultacji z samorządami, w tym także z samorządem Łodzi, a w sensie technicznym - na etapie inwentaryzacji przyrodniczej.

Docelowy przebieg linii zostanie określony po zakończeniu prac studialnych w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i uzyskiwaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Tym samym dokładny przebieg linii, jak i stosowane rozwiązania inżynieryjne takie jak tunele, nie są jeszcze przesądzone. Niewątpliwie stanowiska lokalnych społeczności będą jednym z istotnych czynników uwzględnianych w tym procesie.

To ostatnie zdanie może być dobrym znakiem dla mieszkańców osiedla Mileszki. CPK po masowych protestach w zachodniej Łodzi, Konstantynowie Łódzkim i Lutomiersku, po tym jak zaproponowano nowy, tzw. północny przebieg tunelu KDP pod parkiem Zdrowie i wylocie w okolicach ul. Krakowskiej z linią, która dzieliła niemal na połowę Konstantynów, wycofał się z tej decyzji. Powrócono do zatwierdzonego jeszcze w studium za rządu PO-PSL w 2012 r. wariantu południowego, z tunelem od Łodzi Fabrycznej do ul. Bratysławskiej i wylotem za ul. Obywatelską wzdłuż konwencjonalnej linii kolejowej do Sieradza. Tyle tylko, że wycofanie się z wariantu północnego było w istocie odejściem od problemu, które CPK sam wykreował, a problem Mileszek nie ma tego kontekstu, co może mieć znaczenie.

Przetarg na tunel pod Łodzią dla kolei dużych prędkości. Centralny Port Komunikacyjny zleca projekt, a budowa ma się rozpocząć w 2023 r.

Łódzka część szybkiej kolei wedle planów CPK ma być ma być wybudowana jako pierwsza w szerokim, wartym blisko 130 mld zł projekcie. Podróż z Warszawy do Łodzi ma trwać maksymalnie 45 minut. Drążenie tunelu pod Łodzią o długości 4 km, z którego mają korzystać tylko pociągi dalekobieżne i szybkiej kolei, ma się rozpocząć w 2023 r. i potrwać maksymalnie do 2027 r. Prawdopodobnie wydrążą go tarcze TBM, które sprowadzono do budowy tunelu średnicowego, który dla kolei konwencjonalnej ma połączyć dworce Fabryczny, Kaliski i Żabieniec.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki