Szybką kolej projektuje rządowa spółka Centralny Port Komunikacyjny, a według zapewnień jej zarządu, Łódź jest kluczowym elementem tego projektu. Kolej Dużych Prędkości na linii Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław / Poznań, a w zasadzie nowe propozycje jej przebiegu, od momentu przejęcia projektu przez rząd PiS, budziły coraz szersze protesty lokalnych społeczności. Chodź w Łodzi protestowali głownie mieszkańcy Złotna i zachodnich krańców miasta m.in. wraz Konstantynowem Łódzkim i Lutomierskiem, protestowały i wciąż protestują Mileszki, osiedle na wschodzie miasta. W grudniu protest mieszkańców osiedla poparła łódzka Rada Miejska.
W przypadku poprowadzenia linii KDP w przebiegu naziemnym, południowa część osiedla Mileszki znajdzie się w trójkącie wyznaczonym przez tory kolejowe Łódź Fabryczna - Koluszki, tory kolejowe dużych prędkości i Autostradę A1. (...) Należy się obawiać, że w przypadku budowy KDP w wariancie naziemnym, powstanie w części osiedla Mileszki niedostępna komunikacyjnie enklawa - brzmi kluczowa część stanowiska
Stanowisko rozesłano m.in. do premiera i parlamentarzystów, stąd ministra infrastruktury w tej sprawie dopytywał także łódzki poseł Lewicy Tomasz Trela: "Czy prośby mieszkańców i mieszkanek osiedla, aby trasę linii kolejowych dużych prędkości Warszawa–Łódź poprowadzić w tunelu przez teren osiedla Mileszki zostaną uwzględnione i rozpatrzone pozytywnie przy wydawaniu stosownych decyzji?"
Nadeszła właśnie odpowiedź pełnomocnika rządu ds. budowy CPK i wiceministra infrastruktury Marcina Horały (PiS) z której wynika, że nic w tej sprawie nie jest jeszcze przesądzone. Inwestycja wciąż jest na etapie konsultacji z samorządami, w tym także z samorządem Łodzi, a w sensie technicznym - na etapie inwentaryzacji przyrodniczej.
Docelowy przebieg linii zostanie określony po zakończeniu prac studialnych w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i uzyskiwaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Tym samym dokładny przebieg linii, jak i stosowane rozwiązania inżynieryjne takie jak tunele, nie są jeszcze przesądzone. Niewątpliwie stanowiska lokalnych społeczności będą jednym z istotnych czynników uwzględnianych w tym procesie.
To ostatnie zdanie może być dobrym znakiem dla mieszkańców osiedla Mileszki. CPK po masowych protestach w zachodniej Łodzi, Konstantynowie Łódzkim i Lutomiersku, po tym jak zaproponowano nowy, tzw. północny przebieg tunelu KDP pod parkiem Zdrowie i wylocie w okolicach ul. Krakowskiej z linią, która dzieliła niemal na połowę Konstantynów, wycofał się z tej decyzji. Powrócono do zatwierdzonego jeszcze w studium za rządu PO-PSL w 2012 r. wariantu południowego, z tunelem od Łodzi Fabrycznej do ul. Bratysławskiej i wylotem za ul. Obywatelską wzdłuż konwencjonalnej linii kolejowej do Sieradza. Tyle tylko, że wycofanie się z wariantu północnego było w istocie odejściem od problemu, które CPK sam wykreował, a problem Mileszek nie ma tego kontekstu, co może mieć znaczenie.
Łódzka część szybkiej kolei wedle planów CPK ma być ma być wybudowana jako pierwsza w szerokim, wartym blisko 130 mld zł projekcie. Podróż z Warszawy do Łodzi ma trwać maksymalnie 45 minut. Drążenie tunelu pod Łodzią o długości 4 km, z którego mają korzystać tylko pociągi dalekobieżne i szybkiej kolei, ma się rozpocząć w 2023 r. i potrwać maksymalnie do 2027 r. Prawdopodobnie wydrążą go tarcze TBM, które sprowadzono do budowy tunelu średnicowego, który dla kolei konwencjonalnej ma połączyć dworce Fabryczny, Kaliski i Żabieniec.
Szpital tymczasowy w hali Expo Łódź otwarty.
Policjanci zatrzymali właściciela znanych zakładów mięsnych "Zbyszko" pod Łodzią.
Tragedia w Połtawie. 41 ofiar po rosyjskim ataku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?