Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz bliżej rozpoczęcie prac budowlanych tunelu średnicowego pod centrum Łodzi

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
W miejscu, gdzie kończą się tory w podziemnym dworcu Łódź Fabryczna zacznie się budowa tunelu średnicowego, który połączy tę stację z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem.
W miejscu, gdzie kończą się tory w podziemnym dworcu Łódź Fabryczna zacznie się budowa tunelu średnicowego, który połączy tę stację z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem. Grzegorz Gałasiński/archiwum Dziennika Łódzkiego
Spółka PKP PLK zatwierdziła koncepcję budowy tunelu średnicowego, trwają prace projektowe, a wykonawca gromadzi materiały budowlane. W Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim jest już pierwszy wniosek o pozwolenie na budowę. Prace budowlane rozpoczną się w przyszłym roku i trwać do końca 2021 roku.

Pod centrum Łodzi ma być zbudowany dwutorowy tunel kolejowy o długości 3 km oraz cztery tunele jednotorowe o łącznej długości 4,5 km. Połączą Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem.

Umowa z wykonawcą została podpisana pod koniec zeszłego roku. Wtedy zapowiadano, że koncepcja tunelu powstanie w ciągu trzech miesięcy, a prace powinny zacząć się po 10 miesiącach od podpisania umowy. Dyskusje nad koncepcją wydłużyły się i dopiero w ostatnim czasie inwestor, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, ją zaakceptowała. Minęło już 10 miesięcy od podpisania umowy, ale prace budowlane jeszcze się nie rozpoczęły. Na razie do wojewody trafi pierwszy wniosek o pozwolenie na budowę. Chodzi o budowę nowej kładki dla pieszych nad torami linii kolejowej Srebrzyńskiej i Włókniarzy. W grudniu będzie złożony wniosek o pozwolenie na budowę komory startowej dla maszyny TBM. Wykonawca zaczął również kupować materiały potrzebne do robót, czyli głównie podkłady i szyny, które składowane są w okolicach stacji Łódź Olechów.

- Pozostały uzgodnienia, które uzyskuje się na etapie projektu budowlanego - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. - Zgodnie z obowiązującym harmonogramem projekt budowlany, przedstawiający szczegółowy opis inwestycji, powinien uzyskać ostateczne pozwolenie na realizację w drugim kwartale 2019 roku. Przygotowywane są wnioski o wydanie decyzji o ustalenie lokalizacji linii kolejowej oraz inwentaryzacja zieleni wraz z operatami dendrologicznymi, inwentaryzacja obiektów budowlanych na obszarze oddziaływania inwestycji oraz kolejny etap prac geologicznych.

Przy stacji Łódź Fabryczna tunel będzie zagłębiony na 14 metrów. Największą głębokość osiągnie w okolicach przystanku przy Manufakturze. Tunel będzie tam biegł 22 metrów pod ziemią. Wyloty z tunelu przy stacjach Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec będą na głębokości około 7 metrów. Koszt inwestycji to 1,76 mld zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki