Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czego nauczył mnie rok 2021 i co jest ważne dla przedsiębiorstwa – opinie ekspertów

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Czego nauczył nas rok 2021? O czym warto pamiętać prowadząc firmę w niepewnych czasach?
Czego nauczył nas rok 2021? O czym warto pamiętać prowadząc firmę w niepewnych czasach? unsplash.com / zdjęcie ilustracyjne
Koniec roku to czas refleksji i podsumowań, nie tylko osobistych, ale też zawodowych. Rok 2020 był inny niż wszystkie. Pandemia koronawirusa dotknęła każdy naród na ziemi i spowodowała gwałtowne załamanie międzynarodowej gospodarki. Na wielką skalę zaczęły się upadki firm, zadłużenia, ale też transformacje, jak rozkwit e-commerce i przebranżawianie się. Praktyki biznesowe małych firm musiały ulec zmianie, a swoje doświadczenia i lekcje przedsiębiorcy zaczęły wykorzystywać w kończącym się już 2021 roku, w którym wciąż wiele branż odczuwa skutki pandemii i pierwszych lockdownów. Co było ważne dla przedsiębiorców w 2021 roku?

Lekcja numer 1: zabezpiecz fundusz awaryjny

Aby zapewnić ciągłość procesów biznesowych, projektów lub inwestycji, musisz stworzyć plan awaryjny, który wykorzystasz, gdy dotychczasowe funkcjonowanie działalności gospodarczej zostaną przerwane z przyczyn niezależnych od ciebie. Nie jesteś w stanie przewidzieć każdego scenariusza, ale posiadanie funduszu awaryjnego, umożliwia płynne prowadzenie firmy na wypadek awarii, pilnych remontów, napraw, które często, jak nieszczęścia chodzą parami. Nie przysporzą jednak problemów, jeśli na pokrycie kosztów działań awaryjnych, nagłych i nieprzewidywanych, nie będziesz musiał ruszyć bieżących środków firmy lub rezygnować z inwestycji.

Brak finansowego zabezpieczanie może w krótkim czasie doprowadzić do puntu 0, o ile sytuacja gospodarcza nie spowoduje deficytów. Środki z funduszu awaryjnego możesz wykorzystać np. na naprawę monitoringu lub służbowego sprzętu. Zadaniem poduszki finansowej jest spokojny sen, tzn. pewność, że przetrwasz dłuższe przestoje w płynności finansowej.

Drugim elementem zabezpieczenia finansowego jest poduszka finansowa. Jej wysokość powinna być uzależniona od minimalnych kosztów, które ponosisz na utrzymanie w firmie i być co najmniej trzykrotnością miesięcznej wartości. Załóżmy, że przy minimalnym planie przetrwania (opłaty za wynajem, proces sprzedaży, produkcji, wynagrodzeń, abonamentów, podatków itd.) wynosi 30 000 zł miesięcznie. Trzymiesięczna poduszka powinna wynosić zatem 90 000 zł.

Według badań Santander Bank Polska, co trzeci Polak nie ma oszczędności.

Wydawać by się mogło, że w niepewnych, pandemicznych czasach Polacy powinni zacisnąć pasa i skupić się na gromadzeniu oszczędności. Rzeczywistość jest jednak inna. Co trzeci z nas otwarcie przyznaje, że nie posiada żadnych odłożonych pieniędzy (33,1 proc.). Dotyczy to w równym stopniu kobiet i mężczyzn. – czytamy w analizie raportu na alebank.pl

Jest to tak samo ważne zabezpieczenie w przypadku osób indywidualnych, jak i firm, szczególnie mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Ich regularnym problemem jest otrzymywanie opóźnionych płatności od kontrahentów, więc poduszka finansowa może pomóc zachować płynność finansową. Jak podkreślają eksperci z Mała Wielka Firma:W każdej z tych sytuacji kwota odłożona na czarną godzinę może cię uratować.

Lekcja numer 2: różnicuj swoją ofertę oraz zaprzyjaźnij się z nowymi technologiami

Prowadząc firmę w konkretnej branży z roku na rok jesteśmy postrzegani jako specjaliści w kontentym obszarze. Stajemy się autorytetami, nieustannie się rozwijamy w danej niszy i z łatwością zdobywamy klientów ze względu na specjalizację. Początek pandemii bezlitośnie i niemal z dnia na dzień pokazał, że na wiele dóbr i usług popyt może drastycznie spadać. W takiej sytuacji, dobrze jest zrobić analizę swoich zasobów i spróbować przekierować działania zarobkowe w inne niż dotąd rejony lub wykorzystywać inne ich formy, jak np. sprzedaż online.

Zdajemy sobie sprawę, że branża IT należy do tych, które najmniej ucierpiały w trakcie lockdown’u, niemniej dzięki szerokiej ofercie rozwiązań, obejmującej niemalże wszystkie sektory biznesu, zapewniliśmy sobie ciągłość działania. Dzięki temu też nie musieliśmy korzystać z tarcz ochronnych – Anna Baron, Kotrak S.A.

Kreatywne myślenie i elastyczność działania pomagają podejmować decyzje w kryzysowych momentach. Nauczeni doświadczeniem trudnego roku 2020, przedsiębiorcy, którzy wybrali drogę działania, zamiast czekania, poradzili sobie i w 2021 roku. Dużą rolę odegrał internet i możliwość sprzedaży online, zarówno produktów, jak i usług. Ludzie chętnie korzystają z kursów online, w celu zdobycia nowych kwalifikacji oraz kupują rzeczy klikiem, zamiast tracić czas na chodzenie po sklepach.

Podstawową formę sklepu jesteś w stanie stworzyć w kilka godzin. Dla osób, które uważają, że nie ogarną takiego przedsięwzięcia, a nie chcą go nikomu zlecać, są dedykowane platformy sklepowe typu Shoplo czy Shoper. Jeśli zaś szukasz najszybszego rozwiązania, a zarazem budżetowego skorzystaj z możliwości sprzedaży przez sklep utworzony na Facebooku. Jeśli już posiadasz swoją stronę na WordPressie, a nie masz zbyt wielu produktów, możesz nawet na szybko stworzyć stronę sprzedażową dla danej rzeczy, do której podepniesz bramkę płatności np. Przelewy 24. – wyjaśnia Diana, autorka bloga pieniadzjestkobieta.pl

Lekcja numer 3: przygotuj strategię firmy w różnych wariantach

W Magazynie firm rodzinnych czytamy, że nikt nie ma obecnie wątpliwości, że dla większości przedsiębiorców nadeszły
trudne czasy. Z przeprowadzonego pod koniec roku 2020 przez InfoMonitor badania dla Rejestru Dłużników BIG wynika, że co czwarta mikro-, mała i średnia firma deklaruje, że uda jej się przetrwać lockdown maksymalnie trzy miesiące.
Minął kolejny rok, i okazuje się, że wiele firm jest już w lepszej sytuacji, chociaż niektóre branże wciąż odczuwają skutki obostrzeń i toną w długach.

Obecnie mniejsze znaczenie ma fakt, że jesteśmy świetnymi fachowcami w swoich dziedzinach, Teraz najważniejsza jest gotowość do śledzenia zmian zachodzących na rynku, umiejętność wyszukiwania dla nas szans płynących z zewnątrz i na tej podstawie obiektywnego szacowania własnych silnych stron, które pozwolą nam przetrwać – Renata Muszyńska, ekspertka w dziedzinie zarządzania strategicznego, Magazyn Firm Rodzinnych

Jeżeli oferujesz usługi, zastanów się, jak możesz przekształcić je w produkt? Może seria kursów online? Może współpraca z marką produktów, których używasz? Prowadzisz biuro podróży? Wydawaj przewodniki w formie filmów video, serię gier edukacyjnych, prowadź sklep online z pamiątkami. Jesteś właścicielem sklepu odzieżowego? Zaproponuj klientom stylizację na każdy dzień, prowadź live'y w mediach społecznościowych i sprzedawaj produkty online.

Zmiana formy sprzedaży i struktury działalności wymaga inwestycji czasu oraz kreatywności, ale to właśnie działanie i gotowość na zmiany pozwala przetrwać oraz coraz lepiej funkcjonować firmom, nawet w trudnych okolicznościach gospodarczych.

Lekcja numer 4: przejrzyj umowy i przemyśl renegocjowanie kosztów

Okazuje się, że łatwo przywiązujemy się do naszych zobowiązań finansowych traktując je jako niezmienne. Tymczasem, można z dostawcami usług i produktów renegocjować warunki umowy czy zniżki, szczególnie jeśli jesteśmy stałymi klientami. W swoim podcaście 7 rzeczy, które mi się opłacały w 2021 roku, zwraca na to uwagę Agnieszka Skupińska, która swój biznes prowadzi wraz z mężem Tomkiem:

Tu powinnam oddać głos Tomkowi, bo to on ma w tym roku największe sukcesy na tym polu. Krok po kroku uczy się negocjacji, zarówno w firmie, jak i prywatnie. A to uda się wynegocjować darmową wysyłkę u dostawcy, a to niższą prowizję czy mniejszą opłatę za jakąś licencję na oprogramowanie, a to udaje się zmniejszyć koszty przy budowie domku letniskowego. Nie bał się też prosić o rekompensatę – ktoś z czymś nawalił, to można go zapytać o rekompensatę z tego tytułu. Rekompensata jest za mała? Można negocjować wyższą itd.

Nie tylko przy nowych zakupach i umowach można negocjować koszty, ale także u dostawców mediów. Warto przejrzeć umowy, zastanowić się, czy wszystkie abonamenty są nam potrzebne, a zaoszczędzone środki odłożyć na fundusz awaryjny lub przyszłościowo zainwestować.

Podsumowując: opinie ekspertów przedsiębiorców z różnych obszarów pokazują, że kluczowe jest posiadanie strategii i planów awaryjnych, obserwacja rynku i bycie elastycznym, działanie, bo nie ma sytuacji bez wyjścia oraz dbanie o zabezpieczenie finansowe na tzw. nieprzewidziane sytuacje

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Czego nauczył mnie rok 2021 i co jest ważne dla przedsiębiorstwa – opinie ekspertów - Strefa Biznesu

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki