Czy dieta wegańska może być zdrowa?

Dorota DomienikZaktualizowano 
Weganizm to styl życia. Stara się on wykluczyć wszystkie formy eksploatacji i okrucieństwa wobec zwierząt dla celów produkcji żywności, odzieży czy jakichkolwiek innych.

Dieta wegańska wymaga eliminacji z codziennego menu wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym mleka, serów, ryb, owoców morza, jaj, miodu i żelatyny. Podstawę odżywiania stanowią tutaj: warzywa i owoce, zboża i produkty zbożowe, najlepiej z pełnego przemiału (np. kasze, makarony, pieczywo), rośliny strączkowe (np. fasola, soja, soczewica, bób), orzechy, grzyby, nasiona i oleje roślinne.

Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy dieta eliminująca wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego może być zdrowa dla organizmu. Naukowcy są przekonani, że odpowiednio skomponowana - a przede wszystkim różnorodna - jest w stanie zaspokoić nasze zapotrzebowanie na minerały oraz witaminy.

Podobnie jest z innymi dietami - osoby, które odżywiają się głównie mięsem albo serami będą cierpieć na niedobory ważnych dla organizmu pierwiastków.

Rezygnacja z mięsa powoduje jednak niedobór witaminy B12, dlatego konieczna jest jej suplementacja - tabletki można kupić w aptece.

Weganie powinni kontrolować także poziom wapnia i witaminy D we krwi - w niektórych przypadkach również może być konieczna suplementacja.

W opinii Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego, dobrze zaplanowane diety wegetariańskie i wegańskie są odpowiednie dla osób na wszystkich etapach życia, włącznie z okresem ciąży i laktacji, niemowlęctwa, dzieciństwa, dojrzewania oraz dla sportowców.

W tej kwestii głosy są jednak podzielone i w okresie ciąży oraz dzieciństwa często zaleca się jednak spożywanie białka zwierzęcego jako pełnowartościowego i łatwo przyswajalnego.

Zdaniem wielu specjalistów, dieta wegańska niesie ze sobą bardzo wiele korzyści zdrowotnych. Dr Caldwell Esselstyn, w książce na temat profilaktyki chorób serca (Prevent and Reverse Heart Disease), promuje dietę roślinną w celu ochrony organizmu przed chorobami, nie tylko serca.

Z kolei dr Charles Huebner, reumatolog, przetestował jej skuteczność na sobie i zaobserwował: wzrost energii, dużo lepszą jasność umysłu, większą wytrzymałość na ćwiczenia. Jednocześnie przyznaje, że zmiana nawyków żywieniowych nie jest łatwa. O przestawieniu organizmu na nową dietę mógł mówić dopiero po upływie miesiąca. Receptę na pokonanie własnych słabości widzi w odpowiednim przygotowaniu a konkretnie w przepisach, które pozwalają ugotować wiele smacznych posiłków.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

W swoich badaniach dr Huebner zaobserwował także dobroczynny wpływ diety wegańskiej m.in. u osób cierpiących na choroby zapalne, np. toczeń lub artretyzm.

Dieta wegańska jest bogatym źródłem witamin E oraz C i minerałów o działaniu antyoksydacyjnym i karotenoidów. Zapobiegają one chorobom układu krążenia oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów.

Ważnym składnikiem produktów w diecie wegańskiej jest potas, który reguluje gospodarkę wodną i odpowiada za prawidłową pracę nerek. Weganie mają niższe ciśnienie krwi i mniejsze jest u nich ryzyko zawału serca.

Wbrew pozorom, dania wegańskie nie różnią się tak bardzo od tradycyjnych. Powszechnie stosowane produkty pochodzenia zwierzęcego trzeba jedynie zastąpić ich roślinnymi substytutami, np. mleko krowie mlekiem sojowym. Ze względu na duże ilości błonnika, soja jest doskonałym zamiennikiem dla mięsa. Może być też składnikiem wielu potraw, np. kotletów. Goszczące często na polskich stołach mięso mielone z powodzeniem zastąpimy marchewką, ryżem czy płatkami owsianymi.

Do wielu potraw można też wykorzystać parówki sojowe czy tofu. Dużym wyzwaniem dla tych, którzy stawiają pierwsze kroki w weganizmie, jest znalezienie zamienników dla produktów pochodzenia zwierzęcego, np. jajek - niezbędnego składnika ciast, naleśników czy panierki.

W wypiekach weganie zastępują jaja 1-2 łyżkami wody lub oleju, puree z dyni lub dojrzałego banana, ziemniakami lub zmielonym tofu. Jak twierdzą, w przypadku ciasta na pierogi, rezygnacja z jajek jest wręcz wskazana - będzie delikatniejsze i bardziej miękkie.

Gorzej z panierką. Można poprzestać na obtoczeniu kotletów bułką tartą lub mąką albo przyrządzić miksturę z wody, mąki kukurydzianej i odrobiny soli.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

polecane: Wyniki wyborów parlamentarnych 2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

w
weganizm samo zdrowie

rezygnacja z miesa nie powoduje zadnego niedoboru - gawno psudo-prawda ale czego sie spodziewac bo takim szmatłacwu

a
artur

weganie to k****

a
ada

Jedz gówna świńskie, tam jest jeszcze wiele wartościowych składników dla takich mięśniaków, jak ty.

K
Klaudia

idioci, ryba nie rośnie na drzewach, jakieś bezmózgi bez szkoły piszą te artykuły, za karę chyba

M
Mięśniak

Można, TYLKO PO CO?
Dokładnie tak samo jest z wegetarianami, weganami, czy innymi cośtam-tami.
Jeśli chcą - mogą się żywić trawą z miejskiego trawnika, mogą zażywać kąpieli własnego moczu, stosować maseczki z krowiej kupy, itd. Żyjemy w wolnym kraju.

Ba - przy pewnym (NIEMAŁYM!) wysiłku można sprawić, że taka dieta nie będzie szczególnie szkodliwa. TYLKO PO CO SIĘ MĘCZYĆ?

Odpowiedzi natchnionych chciałbym najpierw skierować do tygrysa w zoo i mojego psa. ;-)

PS. Jem dużo warzyw, sporo ryb, mało mięsa. BO LUBIĘ. Bez żadnej ideologii.

J
Jacek

Cały artykuł nawet znośny, ale w grafice ewidentny błąd, dobre tłuszcze - RYBY morskie - od kiedy ryby to rośliny ;)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3