Spis treści
- Czy ekrany urządzeń elektronicznych mają wpływ na rozwój dziecka?
- Jak gry wpływają na dzieci? Najnowsze badania sugerują, że gry wideo zwiększają inteligencję dziecka
- Gry mogą przynosić korzyści, ale też wiążą się z zagrożeniami
- Jak rozwijać inteligencję u dziecka? Badacze przeanalizują kolejne czynniki
Czy ekrany urządzeń elektronicznych mają wpływ na rozwój dziecka?
Obecnie ekrany otaczają nas ze wszystkich stron, a filmy, gry i media społecznościowe definiują dzieciństwo naszych pociech. Dzieci w wieku 8–12 lat korzystają ze smartfonów, tabletów, telewizorów czy komputerów średnio 4–6 godzin dziennie. Rodzice często martwią się, że ich dziecko spędza za dużo czasu grając w gry wideo, co może mieć zły wpływ na jego rozwój zarówno fizyczny, jak i umysłowy.
Z tego powodu naukowcy postanowili sprawdzić wpływ gier wideo, filmów i mediów społecznościowych na jeden z psychologicznych aspektów zdolności umysłowych jakim jest inteligencja. Wyniki badania okazały się zaskakujące. Badacze z Karolinska Institutet w Szwecji i Vrije Universiteit Amsterdam odkryli, że dzieci, które grały w gry wideo dłużej niż przeciętnie zwiększyły swoją inteligencję. Wyniki badania zostały opublikowane w czasopiśmie Scientific Reports.
Jak gry wpływają na dzieci? Najnowsze badania sugerują, że gry wideo zwiększają inteligencję dziecka
Naukowcy zdefiniowali inteligencję jako zdolność do efektywnego uczenia się, racjonalnego myślenia i dostosowywania się do nowych sytuacji. Inteligencja obejmuje wiele procesów poznawczych takich jak uwaga, pamięć robocza i długotrwała, manipulacja przestrzenna, szybkość przetwarzania, rozumowanie, czytanie ze zrozumieniem i inne.
W badaniu wzięło udział 9855 dzieci z USA w wieku 9–10 lat. Dzieci zostały poddane testom psychologicznym oceniającym ich ogólne zdolności poznawcze (inteligencję). Dzieci i ich rodzice zostali również zapytani o to, ile czasu spędzają one na oglądaniu telewizji i filmów, graniu w gry wideo i angażowaniu się w media społecznościowe. 5169 z nich zbadano w ten sam sposób dwa lata później, gdy miały one 10-12 lat. Pod uwagę wzięto również czynniki mające wpływ na inteligencję takie jak różnice genetyczne oraz wykształcenie i dochody rodziców.
Średnio dzieci spędzały:
- 2,5 godziny dziennie na oglądaniu filmów online lub programów telewizyjnych,
- 0,5 godziny na rozmowach przez internet i przeglądaniu mediów społecznościowych,
- 1 godzinę na graniu w gry wideo.
W sumie z ekranów dzieci korzystały 4 godziny dziennie. Natomiast 25 proc. z uczestników badania spędzało nawet 6 godzin dziennie przed ekranem. Wyniki badania pokazały, że dzieci, które spędzały więcej czasu niż 1 godzina dziennie grając w gry wideo po dwóch latach miały o 2,5 punktu wyższe IQ niż średnia.