Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy ŁKA uruchomi więcej połączeń na linii Łódź - Warszawa?

Marcin Bereszczynski
Z kursów ŁKA do stolicy korzysta co weekend 2,5 - 3 tys. pasażerów. Czy łódzki przewoźnik odbierze pasażerów innym przewoźnikom

Marszałek woj. łódzkiego zamierza kupić pociągi i wypożyczyć je przewoźnikowi, aby woził podróżnych z Łodzi do Warszawy. Najpewniej pociągi trafią do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, co pozwoli rozwijać się tej spółce. ŁKA będzie mogła odebrać pasażerów innym przewoźnikom, czyli PKP Intercity, Przewozom Regionalnym, a także Kolejom Mazowieckim na odcinku Skierniewice - Warszawa. Trasa Łódź - Warszawa jest najbardziej oblegana w Polsce. Codziennie korzysta z niej ok. 10 tys. osób. Zdecydowana większość jedzie pociągami.

W ostatnich dniach Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego rozstrzygnął przetarg na opracowanie dokumentacji dla projektu „Utworzenie łódzko-warszawskiej kolei aglomeracyjnej - zakup pasażerskiego taboru kolejowego do obsługi Polski Centralnej”. Wygrała firma BFF z Poznania. Jej zadaniem będzie przygotowanie studium wykonalności tego projektu z kosztorysem, harmonogramem i wnioskiem o unijne dofinansowanie. Poznańska firma ma czas do końca listopada przyszłego roku. Za wykonanie zadania dostanie 177,1 tys. zł.

Czytaj:ŁKA zawiesza 9 kursów, a 2 połączenia będą miały skrócone trasy. Pociągi zawiesza też PKP Intercity

Dokumentacja, którą zamówił urząd marszałkowski ma określić, ile pociągów ma być kupionych. Wiadomo, że tabor ma kosztować 246 mln zł, a producent pociągów będzie musiał je serwisować przez 15 lat. Jest szansa, że Centrum Unijnych Projektów Transportowych dofinansuje projekt kwotą 170 mln zł. Skoro ŁKA kupiła wcześniej 20 pociągów za 510 mln zł, to można spodziewać się, że marszałek za 246 mln zł kupi 10 pociągów. Jeśli poznańska firma nie będzie miała opóźnienia przy sporządzaniu dokumentacji, to przetarg na nowy tabor będzie możliwy w 2018 r. A to oznacza, że nowe pociągi mogłyby kursować między Łodzią i Warszawą od 2020 lub 2021 r. A już na pewno przed wystawą Expo 2022, o którą stara się Łódź.

Czytaj:Transport publiczny. Ulgi na przejazd koleją zagrożone

Nowy tabor pozostanie w całości własnością woj. łódzkiego i zostanie przekazany przewoźnikowi, aby woził podróżnych do stolicy. Jakiemu przewoźnikowi? To też ma określić studium wykonalności. Łódzkie dofinansowuje ŁKA i Przewozy Regionalne, więc tabor mógłby trafić do jednej z tych spółek. Tyle tylko, że temat wchłonięcia łódzkiego oddziału Przewozów Regionalnych przez ŁKA jest nadal aktualny. Urząd marszałkowski wstrzymał się z połączeniem do 2018 r., czyli do końca restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Dlatego przekazanie taboru do ŁKA wydaje się oczywiste. Chyba, że marszałek powoła nową spółkę kolejową do obsługi połączeń Łódź - Warszawa. To byłoby jednak zbyt kosztowne.

ŁKA już walczy o klienta na trasie Łódź - Warszawa. Od marca w weekendy kursują dwa pociągi do stolicy i dwa do Łodzi. Pokonują trasę szybciej, niż pociągi PKP Intercity i Przewozów Regionalnych, a bilety są tańsze. W dodatku z biletem ŁKA można skorzystać z komunikacji miejskiej w Warszawie przez 75 minut, a w Łodzi przez godzinę.

- Z tych połączeń w każdy weekend korzysta od dwóch i pół tysiąca do trzech tysięcy podróżnych - mówi Marta Markowska, rzeczniczka ŁKA.

W grudniu, gdy zacznie funkcjonować dworzec Łódź Fabryczna, do Warszawy będzie codziennie wyjeżdżać 45 pociągów.

Coraz więcej podróżnych

Coraz więcej osób jeździ koleją. W czwartek Urząd Transportu Kolejowego opublikował statystyki rynku przewozów pasażerskich po pierwszym półroczu. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku „praca eksploatacyjna” w stosunku do analogicznego okresu w 2015 roku wzrosła o blisko 12 proc. „Praca eksploatacyjna” to wskaźnik obliczany jako iloczyn liczby pociągów i przebytej przez nie drogi, wyrażany w pociągokilometrach.

- Zaobserwowano również stabilny wzrost liczby pasażerów oraz pracy przewozowej, który związany jest z rozwojem wybranych przewoźników samorządowych, a także ze zwiększonym zainteresowaniem przejazdami dalekobieżnymi - czytamy w komunikacie Urzędu Transportu Kolejowego.

W czerwcu polscy przewoźnicy przewieźli 24,4 mln pasażerów. W czerwcu 2015 r. było ich 23,3 mln, a w czerwcu 2014 r. - 21,7 mln. ŁKA przewiozła 0,85 proc. wszystkich podróżnych. W 2015 roku było 0,58 proc.
mbr

Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 18-24 lipca 2016 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki