reklama

Dieta, która pomoże nam w walce ze smogiem

RedakcjaZaktualizowano 

W dwóch poprzednich odcinkach naszego cyklu omówiliśmy skutki zdrowotne oddychania zanieczyszczonym powietrzem. Dziś o środkach zaradczych, do których można zaliczyć odpowiednią dietę. Niektóre składniki, które znajdziemy w pożywieniu, mogą uczynić nasz organizm bardziej odpornym na zanieczyszczenie atmosfery.

Podstawą jest jednak zdrowe odżywianie i odpowiednio zbilansowana dieta - bez tego dodatkowe składniki niewiele nam pomogą. Dlatego powinniśmy zatroszczyć się o to, aby codziennie zjadać pięć porcji warzyw, odpowiednią ilość białka, tłuszczów i węglowodanów, a także unikać potraw smażonych i dań z czerwonego mięsa.

Do tak ułożonego menu warto dodawać produkty, które są wyjątkowo pomocne w walce ze smogiem. W miarę możliwości do codziennej diety powinniśmy zatem włączyć aronię, która zawiera ogromne ilości witaminy P i rutyny. Składniki te, będące doskonałymi antyoksydantami, zapobiegają powstawaniu wolnych rodników. Dodatkowo spowalniają utlenianie witaminy C, co znacznie wydłuża jej działanie. Na podobnej zasadzie działają także maliny, czarne jagody, borówki amerykańskie i jeżyny.

Nie wolno nam także zapomnieć o składnikach oczyszczających nasz organizm z toksyn. Należą do nich gorzka czekolada, czerwone wino (w niewielkich ilościach) oraz zielona herbata.

W okresie zimowym, kiedy smog jest bardziej dokuczliwy, powinniśmy suplementować naszą dietę tranem – zawarte w nim kwas tłuszczowy omega-3 i witamina D zwiększą naszą odporność i pomogą chronić przed rakiem. Ważna jest także witamina E - znajdziemy ją w awokado, szpinaku i oliwie z oliwek.

Dowiedziono na przykład, że kwasy omega-3 zmniejszają efekty działania smogu na układ krwionośny człowieka. W Meksyku poddano półrocznej suplementacji kwasami omega-3 mieszkańców domu opieki społecznej, narażonych na wdychanie pyłu PM2,5.

Przed suplementacją naukowcy przez miesiąc badali zależność między wdychaniem pyłu przez seniorów, a jego wpływem na ich zbyt wysoki współczynnik HRV (Heart Rate Variability - ta medyczna nazwa oznacza powstawanie różnej długości przerw pomiędzy kolejnymi skurczami serca). Okazało się, że przyjmowanie kwasu omega-3 (w postaci 2 g oleju rybnego dziennie) zmniejsza HRV powiązany z PM2,5 o 54 procent, a także niweluje skutki stresu oksydacyjnego, czyli zaburzenia naturalnej równowagi między wolnymi rodnikami a antyoksydantami.

Trzeba tutaj wyjaśnić, że pyły zawieszone nasilają poziom stresu oksydacyjnego, powodując tym samym dysfunkcje układu autonomicznego, przyspieszony rozwój i destabilizację blaszki miażdżycowej, zwiększoną lepkość krwi, zwiększając przy okazji nadciśnienie i zaburzenia rytmu serca.

Kwasy omega-3 znajdują się nie tylko w oleju rybnym, a także w orzechach, migdałach, maśle, oleju rzepakowym, nasionach lnu i pestkach dyni. Naukowcy wskazują również, że podobne właściwości mają również witaminy: B6 i B12. Źródłem witaminy B6 są: kasza gryczana, kurczak, indyk, papryka czerwona i ziemniaki, natomiast witamina B12 znajduje się w: mięsie, rybach, mleku, jajkach, wędlinach, serach.

Z kolei badania przeprowadzone w Brazylii na grupie osób różnej płci i w różnym wieku dowodzą, że suplementacja witaminy C i witaminy E również może zminimalizować skutki stresu oksydacyjnego. Przyjmowana przez połowę roku witamina C w dziennej dawce 500 mg i witamina E w dziennej dawce 800 mg zmniejszyła poziom stresu oksydacyjnego o 51 procent u osób, które były narażone na działanie pyłów PM2,5 i PM10.

Co więcej, okazało się, że suplementacja witaminy C i witaminy E poprawia parametry związane z astmą u dzieci, które były narażone na działanie pyłu PM10. Witamina C zapobiega również uszkodzeniom DNA wynikającym z ekspozycji na pyły zawieszone.

Źródłem witaminy C są: dzika róża, rokitnik, czarna porzeczka, natka pietruszki, czerwona papryka i brukselka, a witaminy E - nasiona słonecznika, pestki dyni, orzechy laskowe i migdały.

Naukowcy twierdzą również, że witamina E i kurkumina, zawarta w kurkumie, zmniejszają stres oksydacyjny wywołany oddziaływaniem benzo(a)pirenu i powodowane przez niego uszkodzenia DNA.

Projekt "Jak wygrać z łódzkim smogiem" dofinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi


Koszt całkowity projektu 193 971 zł, kwota dotacji 172 634 zł.

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Materiał oryginalny: Dieta, która pomoże nam w walce ze smogiem - Plus Dziennik Łódzki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3