Drążenie tunelu pod Łodzią powoli posuwa się do przodu. Katarzyna i Faustyna wgryzają się w ziemię

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Budowa tunelu realizowana jest przez spółkę PKP PLK. Wartość inwestycji oszacowano na ok. 1,7 mld zł, z czego 1,4 mld zł to unijne dofinansowanie. Dziś jest już jasne, że inflacja, wzrost kosztów pracy i materiałów budowlanych spowodują zwiększenie kosztów. Kto sfinansuje ewentualną dopłatę? Tego na razie nie wiadomo.

Tunel kolejowy pod Łodzią, który ma połączyć dworzec Łódź Fabryczna z Dworcem Kaliskim i stacją Łódź Żabieniec wydłuża się z każdym dniem. Pomimo krótkich przestojów technicznych, związanych z regulacjami i usuwaniem drobnych usterek obydwie maszyny - Katarzyna i Faustyna pracują. Bardziej zaawansowana jest ta druga, mniejsza, tarcza drążąca jednotorowy tunel od ulicy Długosza do komory rozgałęźnej przy ulicy Kasprzaka. Katarzyna wydrążyła mniej, ale obydwie maszyny wyszły już z tuneli technologicznych i wgryzają się w litą ziemię.

Katarzyna z tarczą o średnicy ponad 13 metrów wierci zasadniczą część dwutorowego tunelu od ulicy Stolarskiej do podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Faustyna z ok. 8,5-metrową tarczą, ma do wykonania cztery jednotorowe tunele pozwalające na wyjazd pociągów z tunelu głównego w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Obydwie maszyny już minęły tzw. tunele technologiczne, czyli miejsca, gdzie rozpoczęły drążenie i są już na etapie drążenia tuneli właściwych. Mniejsza tarcza wgryzła się w ziemię na około 80 metrów, większa jest zaawansowana w około 30 metrach. Na placu budowy jest też dźwig, którego zadaniem jest podawanie do wykupu gotowych obudów, zwanych tubingami. Mają one zabezpieczać świeżo wykopany tunel przed zawaleniem.

Tempo drążenia na razie nie robi wrażenia, zważywszy, że obie maszyny pracują od ponad miesiąca. Gdyby tak pracowały przez cały czas, drążenie tunelu głównego liczącego sobie 3 kilometry zajęłoby 8 lat! Tak długo, miejmy nadzieję, trwać to nie będzie, ale szanse na dotrzymanie terminu wyznaczonego na koniec przyszłego roku są raczej nikłe. Wykonawca zapewnia jednak, że pierwsze metry są zawsze dla maszyn drążących najtrudniejsze. Później będą już miały z górki...

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Materiał oryginalny: Drążenie tunelu pod Łodzią powoli posuwa się do przodu. Katarzyna i Faustyna wgryzają się w ziemię - Express Ilustrowany

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

h
homo

to tak ja w zwiazku homo trzeba na poczatku przecierac szlaki i boli a potem juz wchodzi jak w maselko i idzie gladko bez oporów hehheh

Ł
Łodzianin
23 czerwca, 22:45, Gość:

Nie uda się. Dworzec fabryczny nie powstanie.

Oh, wait...

Istnieje, co wiecej połączy Kaliski i Żabienec.

H
Hi-Hot
23 czerwca, 22:45, Gość:

Nie uda się. Dworzec fabryczny nie powstanie.

Oh, wait...

Dworzec Fabryczny już mamy, gdybyś nie wiedział wiejski buraku z Kozich Piczek

Dodaj ogłoszenie