Kiedy koniec drążenia tunelu w Łodzi
Inwestycji od początku towarzyszyły duże perypetie, a zaczęło się od upadku głównego wykonawcy, czyli firmy Energopol ze Szczecina. Jej miejsce zajęło konsorcjum PBDiM z Mińska Mazowieckiego, które również doświadczyło problemów finansowych. W drugiej połowie tego roku okazało się, że płynność finansowa firmy się poprawiła, gdyż otrzymała kredyt. W międzyczasie oba maszyny drążące tunel miały przestój, obecnie prace są kontynuowane.
TBM Faustyna wydrążyła odcinek tunelu drugiego jednotorowego tunelu od komory przy ul. Odolanowskiej do przystanku Łódź Koziny - mówi Rafał Wilgusiak z biura prasowego PKP PLK, czyli inwestora. - Obecnie wykonawca wymienia narzędzia tnące przed przebiciem przez ścianę przystanku. TBM Katarzyna natomiast przechodzi przez najniższy poziom przystanku Łódź Polesie.
Ile tuneli ma powstać pod Łodzią?
W sumie pod Łodzią ma powstać 7,5 km tuneli, w tym dwutorowy o długości 3 km oraz cztery jednotorowe o łącznej długości 4,5 km. Dwutorowy biegnie od stacji Łódź Fabryczna przez przystanki Łódź Śródmieście i Łódź Polesie do ulicy Odolanowskiej, natomiast jednotorowe od komory startowej przy al. Włókniarzy do linii kolejowej nr 15 w kierunku Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska. Powstają także trzy nowe przystanki: Śródmieście (u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki), Polesie (u zbiegu ulic Ogrodowej i Karskiego) oraz Koziny (u zbiegu Włókniarzy i Drewnowskiej). Będą zintegrowane z komunikacją miejską.
Gdzie są tarcze drążące tunel pod Łodzią?
Większa tarcza Katarzyna, która drąży tunel dwutorowy, pokonała 906 metrów, czyli 34 proc. całej trasy, która wynosi 2658 metrów. Faustyna natomiast, która drąży tunele jednotorowe, pokonała 185 metrów, czyli 16,23 proc. odcinka z komory przy ul. Odolanowskiej w kierunku Żabieńca, a całość liczy 1142 metry. Nie rozpoczęło się jeszcze drążenie dwóch tuneli jednotorowych: od komory przy Odolanowskiej w kierunku Żabieńca o długości 766 metrów oraz od Odolanowskiej w kierunku stacji Łódź Kaliska o długości 715 metrów. W całości wykonany został zaś tunel o długości 941 metrów od komory przy ul. Odolanowskiej do Łodzi Kaliskiej.
Kiedy zakończy się drążenie tunelu pod Łodzią?
Termin zakończenia inwestycji nie jest znany. Termin z końca tego roku został przesunięty na przyszły rok, ale wiadomo już, że nie zostanie dotrzymany, tym bardziej, że doszła do tego konieczność rozbiórki lub wzmocnienia części kamienic, które znajdują się nad drążonym tunelem. Będzie on przechodził pod 198 kamienicami i innymi budynkami, natomiast stan techniczny 25 z nich jest na tyle zły, że konieczne może być ich wyburzenie lub przynajmniej wzmocnienie. Wyburzona zostanie kamienica przy ul. Mielczarskiego 25. Najnowszy termin to koniec 2024 roku.
Koszt inwestycji to 1,7 mld zł, z czego 1,4 mld zł wynosi dofinansowanie unijne. Przedstawiciele inwestora podkreślają, że trwają rozmowy na temat tego, by opóźnienie w realizowaniu tej budowy nie spowodowało utraty dofinansowania z Unii Europejskiej.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?