Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga rowerowa na Dąbrowę powstanie wzdłuż al. Śmigłego-Rydza

Matylda Witkowska
Nowa droga rowerowa połączy ścieżkę na Piłsudskiego z rondem Broniewskiego
Nowa droga rowerowa połączy ścieżkę na Piłsudskiego z rondem Broniewskiego Grzegorz Gałasiński
Budowa drogi rowerowej wzdłuż al. Śmigłego-Rydza to główna inwestycja rowerowa planowana w tym roku w Łodzi. Mają być też pilnie potrzebne łączniki, takie jak między Manufakturą i Parkiem Staromiejskim. Tylko że na razie... nie ma na to pieniędzy.

Na ten rok Zarząd Dróg i Transportu rozważał dwie alternatywy: albo modernizację trasy z centrum na Retkinię wzdłuż al. Piłsudskiego i Mickiewicza albo budowę zupełnie nowej trasy rowerowej na Dąbrowę wzdłuż al. Śmigłego-Rydza. Zdecydowano się na drugi wariant.

- Stawiamy na rozwój sieci dróg rowerowych. Droga na Dąbrowę jest bardzo ważna, dodatkowo będzie można połączyć ją z budowaną właśnie drogą rowerową wzdłuż ul. Przybyszewskiego, która ma być gotowa na wiosnę - mówi Witold Kopeć, łódzki oficer rowerowy.

Trasa połączy rondo Broniewskiego ze skrzyżowaniem Marszałków. Rozpocznie się przejazdem przez al. Piłsudskiego, potem prowadzić będzie zachodnią stroną Śmigłego Rydza zaadaptowanym na potrzeby rowerów chodnikiem. W rejonie wiaduktu na Śmigłego Rydza ścieżka poprowadzona będzie dołem, w przyszłości skrzyżuje się tam z planowaną ścieżką rowerową idącą szlakiem dawnych torów.

- Droga rowerowa przy wiadukcie prowadzona będzie na poziomie gruntu, wykop po torach podniesiony będzie do tego samego poziomu - mówi Witold Kopeć.

Droga rowerowa ma mieć ok. 4 km długości. Zgodnie z kosztorysem powinna kosztować ok. 6 mln zł. Na razie jednak... ZDiT nie ma na to pieniędzy. W tym roku w budżecie na inwestycje rowerowe zapisano 10 mln zł. Jednak zostanie niecałe 5,5 mln zł, bo aż 4,5 mln trzeba będzie zapłacić za inwestycje zeszłoroczne, których realizacja przeciągnęła się na ten rok: 3,5 mln zł za drogi rowerowe na Widzew i Teofilów i około miliona złotych za projekty.

Jednak zgodnie z obietnicami skarbnika miasta środki mają być uzupełnione do pierwotnej wysokości o oszczędności na innych inwestycjach drogowych. - Mam nadzieję, że za 1,5-2 miesiące środki już będą i będziemy mogli ogłosić przetarg. Inwestycję chcielibyśmy zakończyć jeszcze w tym roku - mówi Witold Kopeć.

Dodatkowo mają być wykonane 22 krótkie łączniki między istniejącymi drogami rowerowymi. Jednym z najbardziej pilnych jest brakujący przejazd przez ul. Zgierską między Manufakturą a Parkiem Staromiejskim, gdzie rowerzyści nagminnie łamią prawo jeżdżąc przez przejście dla pieszych. Powstać ma też alternatywny przejazd po północnej i zachodniej stronie skrzyżowania Mickiewicza i Kościuszki oraz przejazd przez wiadukt i ul. Łąkową na skrzyżowaniu z Mickiewicza. Wszystkie przejazdy mają powstać do końca roku.

Tymczasem wciąż nie są skończone inwestycje rozpoczęte w 2012 r. czyli ścieżki rowerowe na Widzew wzdłuż Piłsudskiego i Rokicińskiej oraz na Teofilów wzdłuż Wielkopolskiej, Limanowskiego i Aleksandrowskiej. Prace przy nich rozpoczęto jesienią. Miały być gotowe w grudniu.

Nie udało się. Na przeszkodzie stanął mróz i instalacje leżące pod ziemią. Niektóre odcinki wzdłuż trasy na Widzew trzeba było przeprojektować. Ostateczny termin to kwiecień - maj, ale Witold Kopeć jest przekonany, że będą szybciej. - Zakończenie prac to kwestia kilku tygodni - mówi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki