Duński urbanista: Budowa Trasy W-Z przypomina inwestycje w Arabii Saudyjskiej

Matylda WitkowskaZaktualizowano 
Inwestycje w Łodzi przypominają te z Arabii Saudyjskiej, gdzie pieniądze z ropy płyną strumieniami - uważa prof. Jan Gehl, światowej sławy urbanista. W tym tygodniu przyjechał z wykładami do Łodzi.

Prof. Jan Gehl jest duńskim architektem i urbanistą. Pracował w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Kopenhadze. Specjalizuje się w przekształcaniu miast w miejsca przyjazne dla ludzi, w których mniej jest szerokich ulic i miejsc parkingowych, a więcej zieleni, placów i dróg rowerowych.

Gehl pracował dla Melbourne i Nowego Jorku. Jego najnowszym zleceniem jest Moskwa.

Do Łodzi przyjechał na zaproszenie Instytutu Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Łódzkiego i Fundacji Ulicy Piotrkowskiej w ramach promocji pierwszej wydanej po polsku książki "Miasta dla ludzi".

W poniedziałek i wtorek prowadził wykłady z urbanistyki na Uniwersytecie Łódzkim, w środę w Urzędzie Marszałkowskim spotka się z pracownikami samorządów i podpowie im, jak określić miejsca, w którym ludzie czują się najlepiej.

Podczas wtorkowe konferencji Gehl chwalił ogólny kierunek zmian w Łodzi. Podkreślał też, że Łódź ma szansę stać się jednym z najbardziej przyjaznych rowerzystom miast na świecie.

- Nie należę do lobby rowerowego, ale myślę, że to dobry kierunek rozwoju - mówił.

Gehl podkreślał, że ruch samochodowy wymknął się w Polsce spod kontroli.

- Mam wrażenie, że wolność od komunizmu oznacza wolność parkowania gdzie popadnie - mówił.

Zapytany o trasę WZ porównał łódzkie inwestycje drogowe do inwestycji w ... Arabii Saudyjskiej.

- Wrócę do domu z przekonaniem, że Łódź to bardzo bogate miasto, skoro stać je na takie projekty- mówił prof. Gehl. - Mam wrażenie, że Łódź rozwiązuje problemy, które należą już do przeszłości. W 2040 roku może być o wiele mniej samochodów, jeśli cena ropy wzrośnie.

Radził też stworzyć więcej zieleni wokół domów i na podwórkach .

- Skoro warunki życia w Moskwie można poprawić, to w Łodzi też - podsumował.

polecane: FLESZ: 10 matek, które zmieniły świat

Wideo

Materiał oryginalny: Duński urbanista: Budowa Trasy W-Z przypomina inwestycje w Arabii Saudyjskiej - Dziennik Łódzki

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 30

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
o
okss

trzeba było przyjść na wykład i powiedzieć mu prosto w oczy co się myśli :)

zgłoś
J
Jerzy

Chciał się dziadek powymądrzać ale nie wie co mówi. U niego w kraju obwodnica dla miasta wielkości Łodzi czy bliska autostrada to normalka od dziesięcioleci u nas może kiedyś będzie

zgłoś
L
Leon

Jasne. Jak my budowaliśmy socjalizm, Duńczycy budowali drogi - teraz łatwo się mądrzyć. A porównywanie łódzkich inwestycji do tego jak buduje się w Arabii Saudyjskiej jest po prostu żenujące.
Panie Duńczyk. Idź Pan lepiej...

zgłoś
l
lodzin

Aferalne lemingi z PO dostały po nosie. oczywista oczywistość tego bezsensownego projektu widzi kazdy. A chodzi tylko by dać zarobić chrześniakom z PO.Za dezorganizacje miasta powinna ta ekipa siedzieć w celi kilka lat. A załują złotówki by rozprowadzić dalej tramwaj w mieście!!!obecną władzę nic nie obchodzi miasto i jego mieszkancy.

zgłoś
O
Obserwator

Wycina się co jest poparte argumentami i faktami.

zgłoś
b
bunga bunga

co ty wiesz o tranzycie i realizowanych planach komunikacyjnych? NIC! Jeszcze jeden smurf maruda. Frustraci do psychiatry. Szczególnie przyda się ujadającym PISiurom.

zgłoś
j
jan wieczorkowski

Czy Marek Piekarczyk z TSA jest tłumaczem polsko-duńskim?

zgłoś
p
pardons

Sens mialaby by budowa kolejnych bezkolizyjnych skrzyzowan na Wlokniarzy tak by byl to trasa rozprawadzajac ruch w miescie a tak kolene miliardy na nonsens. To sie wszystko zle skonczy dla calego tego biednego kraju.

zgłoś
p
pardons

Wreszcie ktos z zewntarz spojrzal na to ze spokojem i na zimno ta budowa to absurd, jesli jeszcze ten tunel kolejowy do centrum polaczy rozerwane centrum Lodzi i polaczy ulice udrazniajac scisle centrum (choc gigantomania samego dworca to nonsens) o tyle szpara zdnanowskiej to typowe wyrzucanie pieniedzy w bloto. Kto to zatwierdzil

zgłoś
:)))))))))))))

:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

zgłoś
m
mr.pen

Wracaj do siebie tu jest PO-lska tu rzadza specjalisci, a nie jakies kmiotki co mozna ich pouczac!

zgłoś
D
DD

Zgadzam sie co do idei napedu elektrycznego dla samochodow uzytkowych, w koncu sluza one do pracy.
Natomiast w samochodach prywatnych nie widze ku temu zbytniego powodu. Motoryzacja ma to do siebie, ze oprocz logiki i czystej kalkulacji wchodzi tu element emocji, czego naped elektryczny nie zapewnia.
Jak tak bardzo chca jezdzic tymi mikrofalowkami to prosze bardzo, ale dla przyjemnosci wole sobie zostawic jakąś ladnie brzmiąca V8mke w normalnym kraju, np. Australii, gdzie nie zabijaja wlasnej gospodarki durnymi dyrektywami.

pozdrawiam

zgłoś
k
kopać ogródek w Danii

przez świrów. Co ten urbanista wie o Łodzi? Czy wie, że w Łodzi się nie inwestowało od dziesięcioleci? Wsadźcie tego geniusza od siedmiu boleści do MPK w godzinach szczytu, a potem do roboty w korporacji i po roku niech gada. Mądruś jeden.

zgłoś
D
DD

Będą jechać dłuzej, to oczywiste. Dlaczego? Bo na jeden przystanek zrzucamy tramwaje z 2 głownych linii : wschod-zachod, polnoc-poludnie. To jakies 7-11 (nie mam pojecia ile, nie jezdze tramwajami) linii tramwajowych. Zakladajac, ze na kazdej linii tramwaj kursuje w godzinach szczytu co ~12 minut, to daje to nawet 1 tramwaj na minute. Przy 2 minutowej zmianie swiatel, musialyby na kazdej takiej zmianie przejechac dwa tramwaje. Nie sądze zeby tak usprawnili system, zeby to dzialalo.

Wedlug mnie po remoncie beda takie fajne bajeczki jak np. "tramwajowy korek". ;)
Bedzie sytaucja wygladala tak jak na obecnej Zwirki - gdzie tramwaje paralizuja ruch samochodowy, to samo bedzie na tym centrum przesiadkowym, jak sie trafia 2 tramwaje skrecajace w lewo w mickiewicza z kociuszki a nastepnie w prawo w piotrkowska (np. linia 11 i 16).
Zapatrzyli sie nasi rzadzacy na pl. Grunwaldzki we Wroclawiu, tylko nie zauwazyli jednego szczegolu - tam w kazda strone sa dwa torowiska, nie jedno.
Dodam do tego, ze centrum przesiadkowe ma sens, jesli na tory wrzucimy autobusy (tak jak na Piotrkowskiej) a wtedy bedzie na tyle duzo pojazdow w tym miejscu, ze sie poblokuja wzajemnie i tyle z tego bedzie.

W Łodzi jak w polskiej pilce noznej - pomysl dobry, ale wykonanie nie bardzo.

pozdrawiam! :)

zgłoś
z
zasadniczo stanislaw

Zniknięcie przejść podziemnych jest akurat dobre, całą reszta to głupota i marnotrawstwo ogromnej kasy. Miał być tunel, a będzie tunel niedokonczony, w języku motoryzacyjnym - taki samochód bez silnika, wygląda jak samochód tylko nim nie jest, jak wszystko w polsce udawanej. Ale będzie pan zadowolony, bo nie ma pan innego wyjścia. Grunt to zdrowie mieć do tego wszystkiego i szerokim strumieniem traktować. Co robić ?

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3