Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec Łódź Fabryczna. Inwestycja ma mieć 550 dni opóźnienia

Marcin Bereszczyński
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A
Ustalony został termin zakończenia budowy dworca Łódź Fabryczna. To 31 sierpnia 2016 roku. W tym roku odbędą się pierwsze przejazdy techniczne tunelem, prowadzącym do dworca.

Kończą się prace w tunelu kolejowym, prowadzącym do podziemnego dworca Łódź Fabryczna. Zaawansowanie prac oszacowano na 90 procent. Dworzec z tunelem mają zostać oddane do użytku do 31 sierpnia przyszłego roku. Taki termin ustaliły władze Łodzi, PKP PLK i wykonawca inwestycji. Trwa podpisywanie aneksu do umowy, w której zmieniony zostanie termin ukończenia prac. W najbliższych dniach termin 31 sierpnia 2016 roku zostanie oficjalnie ogłoszony, gdy wszystkie strony podpiszą aneks. Wydłużenie terminu ukończenia dworca nie zmienia zakresu rzeczowego i finansowego tej inwestycji. Budowa dworca opóźni się o półtora roku względem pierwotnego terminu ukończenia inwestycji, jakim była data 28 lutego 2015 roku.

- Inwestycja byłaby zakończona, gdybyśmy wcześniej mogli dysponować działką wywłaszczoną od Enkevu (firma produkująca materace - red.)- mówi Marcin Zaręba, dyrektor kontraktu. - Dworzec i tunel będą ukończone do końca roku, ale nad tunelem będzie budowany wiadukt ulicy Nowotargowej. Dopóki będą prowadzone prace budowlane nad tunelem, dopóty nie będzie wyrażonej zgody na użytkowanie tego tunelu.

ZOBACZ NAJNOWSZĄ GALERIĘ:Dworzec Łódź Fabryczna. Prace przy budowie tunelu zbliżają się do końca

Na terenie wywłaszczonym od Enkevu niebawem zacznie się rozbiórka budynków. Za kilka dni wykonawca budowy powinien dostać zgodę na rozbiórkę. Dyrekcja Enkevu narzekała, że władze Łodzi przejęły część działki firmy z maszynami. Wykonawca budowy przekonuje, że maszyny wrócą po rozbiórce.

Największe prace trwają obecnie w tunelu kolejowym. Nie ma jeszcze ciągłości torów. Nie ułożono ich od ulicy Kopcińskiego w stronę dworca. Układane są rozjazdy między Kopcińskiego i Tramwajową.

- Za trzy tygodnie powinny być połączone wszystkie odcinki torów. Niedługo zaczniemy montaż trakcji - mówi Arnold Bresch, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych.

Wkrótce rozpocznie się w tunelu montaż systemu oddymiania. Będzie to najnowocześniejsza technologia przeciwpożarowa. Zastosowana zostanie m.in. wentylacja strumieniowa. Polega ona na systemie wentylatorów, które kierują przepływem dymu w stronę wylotu tunelu. Ze strażą pożarną uzgadniane są plany ewakuacji podróżnych z tunelu. Znajdują się w nim dwie klatki ewakuacyjne. Ewakuacja z tunelu będzie możliwa również od strony stacji lub wylotu tunelu. W budynku dworcowym też prace dobiegają końca.
- Na dworcu Łódź Fabryczna zakończyło się już szklenie trzech tzw. świetlików. To pokryte szkłem kopuły, przez które światło słoneczne będzie docierało na najniżej położony poziom peronów - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. - W hali głównej dworca, 16 metrów pod ziemią, wykonawca zbudował już cztery perony. Trzy mają długość 400 metrów i jeden 300 metrów. Trwa montaż instalacji odwodnieniowej, wentylacyjnej i przeciwpożarowej.

Pierwsze pociągi techniczne przejadą od stacji Łódź Widzew do Łodzi Fabrycznej pod koniec roku. Wtedy zaczną się testy systemu sterowania ruchem. Jeśli nic się nie opóźni, to pociągi z podróżnymi wjadą na Fabryczny we wrześniu przyszłego roku.

FAKTY

Budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna rozpoczęła się 16 października 2011 roku. Inwestycja miała zakończyć się po 42 miesiącach. Prace opóźnią się o 18 miesięcy. Umowa na budowę dworca została podpisana w sierpniu 2011 roku. Przetarg na wykonawcę ogłoszono w listopadzie 2010 roku. Pierwszy Dworzec Fabryczny powstał w 1866 roku z inicjatywy Karola Scheiblera.
Przy budowie dworca wykorzystano 750 tys. metrów sześciennych betonu . Wywieziono 2 mln metrów sześciennych ziemi. Tunel kolejowy ma 1,7 km długości i kończy się peronami 16,5 metra pod powierzchnią ziemi. W tunelu i na dworcu ułożonych będzie 12,5 kilometra torów. Całkowita powierzchnia płyty w obszarze stacji i parkingu będzie miała powierzchnię 65 tys. mkw.
Budowa dworca Łódź Fabryczna jest pierwszym etapem udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego. Drugim etapem będzie budowa tunelu średnicowego z Fabrycznego w stronę Łodzi Kaliskiej i Żabieńca. Przetarg na wykonawcę ma być rozpisany za rok. Prace powinny rozpocząć się w 2018, a zakończyć w 2023 roku. Koszt inwestycji to 2,3 mld zł.
mbr

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki