Dworzec Łódź Fabryczna: podziemne jezioro paraliżuje budowę...

    Dworzec Łódź Fabryczna: podziemne jezioro paraliżuje budowę [ZDJĘCIA]

    Marcin Bereszczyński

    Dziennik Łódzki

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Przy budowie Dworca Fabrycznego pracuje 350 osób
    1/7

    Przejdź do
    galerii zdjęć

    ©Krzysztof Szymczak

    Budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna została uznana przez ministerstwo transportu za obarczoną dużym ryzykiem utraty dofinansowania z Unii Europejskiej. Chodzi o kwotę 1,2 mld zł. Jeśli nie będzie unijnej kasy, to budowa ma być sfinansowana z budżetu państwa.
    Oprócz tego prace mogą się opóźnić, bo podziemne jezioro w okolicach ul. Niciarnianej jest inaczej położone, niż wcześniej przypuszczano. Z tego powodu konieczne były zmiany w projekcie, co powoduje, że inwestycja będzie droższa. Taką informację przekazał wiceminister transportu Andrzej Massel w odpowiedzi na pytanie posła PiS Marka Matuszewskiego. Poseł zapytał o rozliczenie finansowe budowy dworca.


    CZYTAJ: Budowa Fabrycznego zagrożona! Dworzec nie powstanie do końca 2015 r.

    - Politycy PO zapewniali, że nic nie zagraża tej inwestycji, ale okazało się, że może zabraknąć pieniędzy na dworzec - mówił podczas wczorajszej konferencji Marek Matuszewski. - Nie wierzę w zapewnienia, że inwestycję sfinansuje w całości Skarb Państwa. Rząd myli się w szacunkach budżetu, więc finansowanie krajowe budowy dworca też stoi pod znakiem zapytania.
    Jeśli zabraknie na pensje w budżetówce, to tym bardziej zabraknie funduszy na dworzec. Czy rząd w takiej sytuacji będzie ratował się podniesieniem podatków? A może zabierze pieniądze emerytom i pielęgniarkom?

    Posłowie PiS z regionu łódzkiego wkrótce spotkają się, aby wystosować apel do premiera Donalda Tuska, by wyjaśnił, skąd chce wziąć pieniądze na sfinansowanie budowy Dworca Fabrycznego.

    Władze Łodzi nie widzą żadnego problemu, choć prezydent Hanna Zdanowska za każdym razem podkreślała, że budowa zakończy się zgodnie z umową, czyli do 28 lutego 2015 r. Tymczasem ministerstwo transportu informuje, że prace mogą trwać nawet w 2016 r.

    Przedstawiciel PKP PLK zwraca uwagę, że budowa dworca przebiega zgodnie z planem, a źródło finansowania inwestycji nie ma wpływu na termin jej zakończenia. Problemem jest natomiast soczewka wodna przy ul. Niciarnianej. Tę soczewkę ministerstwo transportu nazwało "anomalią geologiczną".

    ZOBACZ: Jezioro na dworcu Łódź Fabryczna [ZDJĘCIA]

    - Dodatkowe badania geologiczne, które były możliwe do przeprowadzenia po demontażu torów, wskazały inne położenie soczewki, niż pierwotnie sądzono - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. - Wystąpienie anomalii geologicznej spowodowało konieczność zmian w projekcie i zakresie budowy tunelu prowadzącego w stronę Fabrycznego. Prowadzone są obecnie negocjacje, dotyczące ustalenia ceny i terminu ukończenia prac.

    Wykonawca budowy dworca potwierdza, że trwają rozmowy z inwestorami. - Nie zostały one jeszcze zakończone i dlatego dla dobra całego projektu nie podajemy szczegółów - mówi Katarzyna Rumowska, rzeczniczka wykonawcy. - Pragniemy podkreślić, że z uwagi na planowane dofinansowanie z UE, robimy wszystko, by prace zakończyć i projekt rozliczyć do końca 2015 r. Nie ma żadnych problemów z bieżącym finansowaniem inwestycji - dodaje.

    CZYTAJ TEŻ: Podziemny Fabryczny będzie dworcem na wodzie

    Najbardziej zaskakujący jest fakt, że o kłopotach przy budowie Fabrycznego poinformował posła Matuszewskiego wiceminister Massel. Wiceminister wysłał pismo 6 września. Gdy 12 września był na placu budowy dworca, przekonywał wszystkich, że prace przebiegają zgodnie z planem i nie ma żadnych powodów do zmartwień.

    - Andrzej Massel stwierdził, że projekt budowy dworca uznany został za obciążony dużym ryzykiem utraty planowanego dofinansowania z UE. Dlatego zaistniała konieczność zabezpieczenia finansowania tego zadania ze środków krajowych - tłumaczy wiceministra Mikołaj Karpiński, rzecznik ministerstwa. - Zakończenie prac przewidziane jest na 28 lutego 2015 r. Trudności, na jakie natrafiono, mogą, lecz nie muszą, spowodować przesunięcie tego terminu. Obowiązujący, jak i ewentualnie wydłużony termin zakończenia prac, nie wpłynie na dalszą realizację i zakończenie tej inwestycji.

    Czytaj treści premium w Dzienniku Łódzkim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Mój reporter

    Zadaj pytanie swojemu reporterowi!

    Chcesz wiedzieć co wydarzyło się przed chwilą na Twojej ulicy?
    Zastanawiasz się gdzie zjesz w Łodzi najsmaczniejsze lody?
    Szukasz miejsc parkingowych w centrum?
    Chcesz wiedzieć ile zarabia prezydent?
    A może masz inne pytanie związane z naszym miastem?
    Zadaj je, a nasz reporter poszuka odpowiedzi!

    Dane kontaktowe

    Dziękujemy za przesłanie pytania, prosimy o cierpliwość. Opublikujemy je na stronie Mojego_reportera kiedy redakcja rozpocznie prace nad odpowiedzią.

    Oświadczenia:

    Użytkownik, który podał w powyższym formularzu dane osobowe klikając przycisk "WYŚLIJ" potwierdza, że: (czytaj dalej)
    • został poinformowany, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do publikacji przekazanych materiałów
    • został poinformowany, że jego dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 45, dla celów korzystania i publikacji przekazanych materiałów w internecie i prasie drukowanej, oznaczenia ich imieniem i nazwiskiem / nazwą autora oraz kontaktu z Użytkownikiem i korzystania przez Operatora z udzielonej mu na podstawie Regulaminu przez Użytkownika licencji
    • został poinformowany, że Polska Press Sp. z o.o. jest administratorem danych osobowych. Właściciel danych ma prawo wglądu do swoich danych oraz ich poprawiania siedzibie spółki. Nadto ma prawo w każdym czasie wyrazić sprzeciw oraz cofnąć zgodę na przetwarzanie przez Spółkę danych w zakresie przewidzianym przez przepisy. Oświadczenia woli o w/w treści powinny by ze względów bezpieczeństwa wyrażone na piśmie.

    Komentarze (30)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    nowa lokalizacja dworca łódz fabryczna i central park w starej lokalizacji

    michno zbyszek wizjoner innowacji (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    witam
    proponuję zrobić dworzec na łódż- widzew przy obwodnicach
    odbudować stary dworzec jako atrakcje turystyczną i nie rozwalać całego miasta z powodu braku wyobrażni ,pomysł rewolucyjny...rozwiń całość

    witam
    proponuję zrobić dworzec na łódż- widzew przy obwodnicach
    odbudować stary dworzec jako atrakcje turystyczną i nie rozwalać całego miasta z powodu braku wyobrażni ,pomysł rewolucyjny jeżeli chodzi o odważne decyzje ,zyskamy również jezioro jako atrakcje
    proszę o dyskusje
    podaje kontakt wizjonerinnowacji@vp.pl
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    RE :I NWSTYCJA BEDZIE ! REALIZOWANA TAK CZY INACZEJ !

    :)))))) (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

    Cytat:
    CZY JEST JESZCE JAKIŚ GAMOŃ CO TEGO NIE ROZUMIE!?


    ja mam pytanie, a czy będzie realizowana za tą sama kwote co w kontrakcie ? I dlaczego Miasto przyklepało wypłycanie tuneli jeśli jak...rozwiń całość

    Cytat:
    CZY JEST JESZCE JAKIŚ GAMOŃ CO TEGO NIE ROZUMIE!?


    ja mam pytanie, a czy będzie realizowana za tą sama kwote co w kontrakcie ? I dlaczego Miasto przyklepało wypłycanie tuneli jeśli jak specjaliści się wypowiadają jeziora nie ma ?
    Przeciez na tych zmianach zaoszczędza tylko wykonawca, a Polska przez te zmiany może utracic dotację uninjną ?
    Czy dlatego, ze chodzi o państwowa kasę, nikt się tym nie martwi ? A jak wkroczy ABW czy ktoś tam podobny ? To dworzec i tak będzie realizowany, czy może stanie ?
    Ja tylko pytam :)zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    nawet głupcy i ignoranci mają swoje zdanie...

    GRinKU (gość)

    Zgłoś naruszenie treści

    Może Ty masz monopol na wiedzę i potrafisz przewidzieć co kryje się pod ziemią. Nikt na tym nie oszczędza a wyniesienie tego cholernego dworca i linii kolejowej z centrum jedynie ułatwi życie...rozwiń całość

    Może Ty masz monopol na wiedzę i potrafisz przewidzieć co kryje się pod ziemią. Nikt na tym nie oszczędza a wyniesienie tego cholernego dworca i linii kolejowej z centrum jedynie ułatwi życie komunikacyjne miasta. Kiedy był budowany w 19 wieku po ulicach jeździła 1/10 aktualnej liczby pojazdów. Ciekawe czemu tak późno się za to wzięli? Kolejna sprawa kto tyle lat głosowałna Kropka co Łódź utopił?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    I NWSTYCJA BEDZIE ! REALIZOWANA TAK CZY INACZEJ !

    WŁADZA NADRZĘDNA (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

    CZY JEST JESZCE JAKIŚ GAMOŃ CO TEGO NIE ROZUMIE!?

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    wierszyk

    Sztautynger (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 6

    "(łysy) mędrzec a nie wiedział, że na d.pie ma przedział"

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    hahaha

    hahaha (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 6

    hahahahaahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha łódź...rozwiń całość

    hahahahaahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha łódź ,normalnezwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    jezioro - brama miasta

    lodzianin (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 5

    Działka pod bramę miasta może być jednak tańsza?
    Może jakaś firma logistyczna w nią zainwestuje?


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Przetwórnia ryb zatrudni 2.000 osób

    Specjalistyczne Akwaria (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 6

    Nasza firma specjalizuje się w połowie ryb słodkowodnych i kwaśno-rodnych. To my chcemy kupić bramę Miasta i będziemy (a) łowić i przerabiać ryby w jeziorze podworcowym (b) pobierac opłaty od...rozwiń całość

    Nasza firma specjalizuje się w połowie ryb słodkowodnych i kwaśno-rodnych. To my chcemy kupić bramę Miasta i będziemy (a) łowić i przerabiać ryby w jeziorze podworcowym (b) pobierac opłaty od wędkarzy chętnych łowić w jeziorze (c) kierować rybaków i klientów naszego sklepu do budynków EC-1 (elektrociepłownia po odbudowie w której nic nie ma) (d) opowiadać o festiwalu Cammerimage i wizji SSS
    zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A najważniejsze

    Zónkiś (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 7

    Że wtedy w Łodzi będzie mieszkać 1.000 osób i codziennie przyjedzie nas odwiedzić 200.000 :)

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Łódź zaczyna przypominać Sycylię

    XYZ (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 12 / 9

    Bez wiedzy, zgody i wsparcia lokalnych bossów mafijnych nic w tym mieście się nie wydarzy. A storpedowanie budowy dworca ograniczy wpływy obcych na naszym terytorium. Potem żadnych innych...rozwiń całość

    Bez wiedzy, zgody i wsparcia lokalnych bossów mafijnych nic w tym mieście się nie wydarzy. A storpedowanie budowy dworca ograniczy wpływy obcych na naszym terytorium. Potem żadnych innych inwestycji łączących Łódź ze światem, wyrzućmy festiwale i jednostki kulturalne z miasta - niech nikt na nas nie patrzy, no opcjonalnie zostawmy jakieś ogarki - mamy dzieci, które chcą być artystami. Grunt, że stanowiska każdy ma i jest święty spokój. Am I right?zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    DO XYZ

    ABC (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 3

    Widzisz problem jest ten, że w Łodzi projekty zaczyna się od XYZ czyli od d..y strony. Zamiast od ABC czyli po co, komu, kiedy, w jakiej formie, za ile i jak to będzie funkcjonować, robi się XYZ...rozwiń całość

    Widzisz problem jest ten, że w Łodzi projekty zaczyna się od XYZ czyli od d..y strony. Zamiast od ABC czyli po co, komu, kiedy, w jakiej formie, za ile i jak to będzie funkcjonować, robi się XYZ czyli budujta, potem projektujta a przede wszystkim dużo kosztujta. Zanim cokolwiek to paru dygnitarzy już trzyma nożyczki na przecięcie wstęgi. Ale tej wstęgi nie będzie. Będzie tylko duuuuży rachunek do zapłacenia. TO JEST PODSTAWA PROBLEMU W ŁODZI A NIE WROGOŚĆ INNYCH! zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ?

    ? (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 4

    Przecież dobrych artystów mamy w UM.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    "lanie wody na fabrycznym"

    Brzóska dobrze zauwazył (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 5

    http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/995532,lanie-wody-na-fabrycznym,id,t.html

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    STOP !!

    Na pochybel komuchom. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 14

    Komunistycznemu defetyzmowi organizowanym przez SLD znanych wichrzycieli i demagogów którzy za wszelką cenę chcą dorwać się do koryt,nie dajmy się
    omamiać obietnicami komuchów które NIGDY nie...rozwiń całość

    Komunistycznemu defetyzmowi organizowanym przez SLD znanych wichrzycieli i demagogów którzy za wszelką cenę chcą dorwać się do koryt,nie dajmy się
    omamiać obietnicami komuchów które NIGDY nie zostaną spełnione,znamy to z historii
    zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Precz z preczem!!!

    Precz! (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 2

    Precz z Przeczem :) To już było miły antykomuchu :)

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Mam pytanie.

    bezik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 14 / 2

    W związku z tyloma wątpliwościami co do wartości kontraktu po zmianach w dół, a nie w górę, co do prawdziwości zagrożenia wodą, co do dodatkowych kosztów budowy dworca....chciałbym wiedzieć kto...rozwiń całość

    W związku z tyloma wątpliwościami co do wartości kontraktu po zmianach w dół, a nie w górę, co do prawdziwości zagrożenia wodą, co do dodatkowych kosztów budowy dworca....chciałbym wiedzieć kto Zdanowską z ramienia UMŁ wprowadza na minę. Bo nie wierzę, ze nikt z Miasta nie uczestniczy w rozmowach i spotkaniach roboczych z wykonawcą dworca i inwestorami.
    To wszystko mi wygląda na działania ze szkodą dla Łodzi i finalnie tej władzy. Ma miejsce zmniejszenie zakresu umowy, a mówi się o wzroście wyceny. Ma miejsce mowa o wodzie, ale raz pod dworcem, raz przy Niciarnianej. No i jeszcze dodatkowe przejazdy nad Niciarnianą dla samochodów, na czyj koszt mają być i kto i dlaczego je wymyślił, gdyż jak pamiętamy wcześniej ich nie było i są nowym pomysłem.
    Kto zamiast reagować, przyklepuje tak kontrowersyjne rozwiązania, rozwiązania tylko korzystne dla Torpolu jak widzę. A może ktoś z korzeniami z kolei?zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Korzenie trzymają :)

    Cezik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 2

    Pytanie bardziej właściwe: czy ktoś nad tym panuje? Bo ja niezaleznie od korzeni nie widzę nikogo myślącego i panującego nad sprawami w tym Mieście :)
    A korzenie z PKP? no cóż. Jaki Pan, taki kram...

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo