Dworzec Łódź Fabryczna: podziemne jezioro paraliżuje budowę [ZDJĘCIA]

Marcin Bereszczyński
Przy budowie Dworca Fabrycznego pracuje 350 osób Krzysztof Szymczak
Budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna została uznana przez ministerstwo transportu za obarczoną dużym ryzykiem utraty dofinansowania z Unii Europejskiej. Chodzi o kwotę 1,2 mld zł. Jeśli nie będzie unijnej kasy, to budowa ma być sfinansowana z budżetu państwa.

Oprócz tego prace mogą się opóźnić, bo podziemne jezioro w okolicach ul. Niciarnianej jest inaczej położone, niż wcześniej przypuszczano. Z tego powodu konieczne były zmiany w projekcie, co powoduje, że inwestycja będzie droższa. Taką informację przekazał wiceminister transportu Andrzej Massel w odpowiedzi na pytanie posła PiS Marka Matuszewskiego. Poseł zapytał o rozliczenie finansowe budowy dworca.

CZYTAJ: Budowa Fabrycznego zagrożona! Dworzec nie powstanie do końca 2015 r.

- Politycy PO zapewniali, że nic nie zagraża tej inwestycji, ale okazało się, że może zabraknąć pieniędzy na dworzec - mówił podczas wczorajszej konferencji Marek Matuszewski. - Nie wierzę w zapewnienia, że inwestycję sfinansuje w całości Skarb Państwa. Rząd myli się w szacunkach budżetu, więc finansowanie krajowe budowy dworca też stoi pod znakiem zapytania.
Jeśli zabraknie na pensje w budżetówce, to tym bardziej zabraknie funduszy na dworzec. Czy rząd w takiej sytuacji będzie ratował się podniesieniem podatków? A może zabierze pieniądze emerytom i pielęgniarkom?

Posłowie PiS z regionu łódzkiego wkrótce spotkają się, aby wystosować apel do premiera Donalda Tuska, by wyjaśnił, skąd chce wziąć pieniądze na sfinansowanie budowy Dworca Fabrycznego.

Władze Łodzi nie widzą żadnego problemu, choć prezydent Hanna Zdanowska za każdym razem podkreślała, że budowa zakończy się zgodnie z umową, czyli do 28 lutego 2015 r. Tymczasem ministerstwo transportu informuje, że prace mogą trwać nawet w 2016 r.

Przedstawiciel PKP PLK zwraca uwagę, że budowa dworca przebiega zgodnie z planem, a źródło finansowania inwestycji nie ma wpływu na termin jej zakończenia. Problemem jest natomiast soczewka wodna przy ul. Niciarnianej. Tę soczewkę ministerstwo transportu nazwało "anomalią geologiczną".

ZOBACZ: Jezioro na dworcu Łódź Fabryczna [ZDJĘCIA]

- Dodatkowe badania geologiczne, które były możliwe do przeprowadzenia po demontażu torów, wskazały inne położenie soczewki, niż pierwotnie sądzono - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. - Wystąpienie anomalii geologicznej spowodowało konieczność zmian w projekcie i zakresie budowy tunelu prowadzącego w stronę Fabrycznego. Prowadzone są obecnie negocjacje, dotyczące ustalenia ceny i terminu ukończenia prac.

Wykonawca budowy dworca potwierdza, że trwają rozmowy z inwestorami. - Nie zostały one jeszcze zakończone i dlatego dla dobra całego projektu nie podajemy szczegółów - mówi Katarzyna Rumowska, rzeczniczka wykonawcy. - Pragniemy podkreślić, że z uwagi na planowane dofinansowanie z UE, robimy wszystko, by prace zakończyć i projekt rozliczyć do końca 2015 r. Nie ma żadnych problemów z bieżącym finansowaniem inwestycji - dodaje.

CZYTAJ TEŻ: Podziemny Fabryczny będzie dworcem na wodzie

Najbardziej zaskakujący jest fakt, że o kłopotach przy budowie Fabrycznego poinformował posła Matuszewskiego wiceminister Massel. Wiceminister wysłał pismo 6 września. Gdy 12 września był na placu budowy dworca, przekonywał wszystkich, że prace przebiegają zgodnie z planem i nie ma żadnych powodów do zmartwień.

- Andrzej Massel stwierdził, że projekt budowy dworca uznany został za obciążony dużym ryzykiem utraty planowanego dofinansowania z UE. Dlatego zaistniała konieczność zabezpieczenia finansowania tego zadania ze środków krajowych - tłumaczy wiceministra Mikołaj Karpiński, rzecznik ministerstwa. - Zakończenie prac przewidziane jest na 28 lutego 2015 r. Trudności, na jakie natrafiono, mogą, lecz nie muszą, spowodować przesunięcie tego terminu. Obowiązujący, jak i ewentualnie wydłużony termin zakończenia prac, nie wpłynie na dalszą realizację i zakończenie tej inwestycji.

Najnowsze oferty na Black Friday

Materiały promocyjne partnera

Wideo

Komentarze 29

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

witam
proponuję zrobić dworzec na łódż- widzew przy obwodnicach
odbudować stary dworzec jako atrakcje turystyczną i nie rozwalać całego miasta z powodu braku wyobrażni ,pomysł rewolucyjny jeżeli chodzi o odważne decyzje ,zyskamy również jezioro jako atrakcje
proszę o dyskusje
podaje kontakt wizjonerinnowacji@vp.pl

G
GRinKU

Może Ty masz monopol na wiedzę i potrafisz przewidzieć co kryje się pod ziemią. Nikt na tym nie oszczędza a wyniesienie tego cholernego dworca i linii kolejowej z centrum jedynie ułatwi życie komunikacyjne miasta. Kiedy był budowany w 19 wieku po ulicach jeździła 1/10 aktualnej liczby pojazdów. Ciekawe czemu tak późno się za to wzięli? Kolejna sprawa kto tyle lat głosowałna Kropka co Łódź utopił?

Ł
Łodzianin

W czasie kiedy miał powstać pomnik " Matki Polki w Łodzi " to kochana "Warszawka" mówiła,
że w paradnym mieście przy ul. Paradnej powstaje paradny szpital. Wybudowano szpital i służy teraz nie tylko mieszkańcom naszego miasta. Myślę ,że obecne władze m. Łodzi zrealzują
swoją decyzję i dworzec nowoczesny dla naszego miasta zostanie zbudowany mimo przeszkód licznych przeciwników z "Warszawki"jak i miejscowych nieudaczników ,bo jest bardzo potrzebny miastu i jego mieszkańcom.

:))))))

[cyt]CZY JEST JESZCE JAKIŚ GAMOŃ CO TEGO NIE ROZUMIE!?[/cyt]

ja mam pytanie, a czy będzie realizowana za tą sama kwote co w kontrakcie ? I dlaczego Miasto przyklepało wypłycanie tuneli jeśli jak specjaliści się wypowiadają jeziora nie ma ?
Przeciez na tych zmianach zaoszczędza tylko wykonawca, a Polska przez te zmiany może utracic dotację uninjną ?
Czy dlatego, ze chodzi o państwowa kasę, nikt się tym nie martwi ? A jak wkroczy ABW czy ktoś tam podobny ? To dworzec i tak będzie realizowany, czy może stanie ?
Ja tylko pytam :)

W
WŁADZA NADRZĘDNA

CZY JEST JESZCE JAKIŚ GAMOŃ CO TEGO NIE ROZUMIE!?

S
Sztautynger

"(łysy) mędrzec a nie wiedział, że na d.pie ma przedział"

C
Cezik

Pytanie bardziej właściwe: czy ktoś nad tym panuje? Bo ja niezaleznie od korzeni nie widzę nikogo myślącego i panującego nad sprawami w tym Mieście :)
A korzenie z PKP? no cóż. Jaki Pan, taki kram...

Z
Zónkiś

Że wtedy w Łodzi będzie mieszkać 1.000 osób i codziennie przyjedzie nas odwiedzić 200.000 :)

P
Precz!

Precz z Przeczem :) To już było miły antykomuchu :)

A
ABC

Widzisz problem jest ten, że w Łodzi projekty zaczyna się od XYZ czyli od d..y strony. Zamiast od ABC czyli po co, komu, kiedy, w jakiej formie, za ile i jak to będzie funkcjonować, robi się XYZ czyli budujta, potem projektujta a przede wszystkim dużo kosztujta. Zanim cokolwiek to paru dygnitarzy już trzyma nożyczki na przecięcie wstęgi. Ale tej wstęgi nie będzie. Będzie tylko duuuuży rachunek do zapłacenia. TO JEST PODSTAWA PROBLEMU W ŁODZI A NIE WROGOŚĆ INNYCH!

S
Specjalistyczne Akwaria

Nasza firma specjalizuje się w połowie ryb słodkowodnych i kwaśno-rodnych. To my chcemy kupić bramę Miasta i będziemy (a) łowić i przerabiać ryby w jeziorze podworcowym (b) pobierac opłaty od wędkarzy chętnych łowić w jeziorze (c) kierować rybaków i klientów naszego sklepu do budynków EC-1 (elektrociepłownia po odbudowie w której nic nie ma) (d) opowiadać o festiwalu Cammerimage i wizji SSS

h
hahaha

hahahahaahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha łódź ,normalne

?

Przecież dobrych artystów mamy w UM.

l
lodzianin

Działka pod bramę miasta może być jednak tańsza?
Może jakaś firma logistyczna w nią zainwestuje?

X
XYZ

Bez wiedzy, zgody i wsparcia lokalnych bossów mafijnych nic w tym mieście się nie wydarzy. A storpedowanie budowy dworca ograniczy wpływy obcych na naszym terytorium. Potem żadnych innych inwestycji łączących Łódź ze światem, wyrzućmy festiwale i jednostki kulturalne z miasta - niech nikt na nas nie patrzy, no opcjonalnie zostawmy jakieś ogarki - mamy dzieci, które chcą być artystami. Grunt, że stanowiska każdy ma i jest święty spokój. Am I right?

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3