Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec Łódź Fabryczna: podziemne jezioro paraliżuje budowę [ZDJĘCIA]

Marcin Bereszczyński
Przy budowie Dworca Fabrycznego pracuje 350 osób
Przy budowie Dworca Fabrycznego pracuje 350 osób Krzysztof Szymczak
Budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna została uznana przez ministerstwo transportu za obarczoną dużym ryzykiem utraty dofinansowania z Unii Europejskiej. Chodzi o kwotę 1,2 mld zł. Jeśli nie będzie unijnej kasy, to budowa ma być sfinansowana z budżetu państwa.

Oprócz tego prace mogą się opóźnić, bo podziemne jezioro w okolicach ul. Niciarnianej jest inaczej położone, niż wcześniej przypuszczano. Z tego powodu konieczne były zmiany w projekcie, co powoduje, że inwestycja będzie droższa. Taką informację przekazał wiceminister transportu Andrzej Massel w odpowiedzi na pytanie posła PiS Marka Matuszewskiego. Poseł zapytał o rozliczenie finansowe budowy dworca.

CZYTAJ: Budowa Fabrycznego zagrożona! Dworzec nie powstanie do końca 2015 r.

- Politycy PO zapewniali, że nic nie zagraża tej inwestycji, ale okazało się, że może zabraknąć pieniędzy na dworzec - mówił podczas wczorajszej konferencji Marek Matuszewski. - Nie wierzę w zapewnienia, że inwestycję sfinansuje w całości Skarb Państwa. Rząd myli się w szacunkach budżetu, więc finansowanie krajowe budowy dworca też stoi pod znakiem zapytania.
Jeśli zabraknie na pensje w budżetówce, to tym bardziej zabraknie funduszy na dworzec. Czy rząd w takiej sytuacji będzie ratował się podniesieniem podatków? A może zabierze pieniądze emerytom i pielęgniarkom?

Posłowie PiS z regionu łódzkiego wkrótce spotkają się, aby wystosować apel do premiera Donalda Tuska, by wyjaśnił, skąd chce wziąć pieniądze na sfinansowanie budowy Dworca Fabrycznego.

Władze Łodzi nie widzą żadnego problemu, choć prezydent Hanna Zdanowska za każdym razem podkreślała, że budowa zakończy się zgodnie z umową, czyli do 28 lutego 2015 r. Tymczasem ministerstwo transportu informuje, że prace mogą trwać nawet w 2016 r.

Przedstawiciel PKP PLK zwraca uwagę, że budowa dworca przebiega zgodnie z planem, a źródło finansowania inwestycji nie ma wpływu na termin jej zakończenia. Problemem jest natomiast soczewka wodna przy ul. Niciarnianej. Tę soczewkę ministerstwo transportu nazwało "anomalią geologiczną".

ZOBACZ: Jezioro na dworcu Łódź Fabryczna [ZDJĘCIA]

- Dodatkowe badania geologiczne, które były możliwe do przeprowadzenia po demontażu torów, wskazały inne położenie soczewki, niż pierwotnie sądzono - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. - Wystąpienie anomalii geologicznej spowodowało konieczność zmian w projekcie i zakresie budowy tunelu prowadzącego w stronę Fabrycznego. Prowadzone są obecnie negocjacje, dotyczące ustalenia ceny i terminu ukończenia prac.

Wykonawca budowy dworca potwierdza, że trwają rozmowy z inwestorami. - Nie zostały one jeszcze zakończone i dlatego dla dobra całego projektu nie podajemy szczegółów - mówi Katarzyna Rumowska, rzeczniczka wykonawcy. - Pragniemy podkreślić, że z uwagi na planowane dofinansowanie z UE, robimy wszystko, by prace zakończyć i projekt rozliczyć do końca 2015 r. Nie ma żadnych problemów z bieżącym finansowaniem inwestycji - dodaje.

CZYTAJ TEŻ: Podziemny Fabryczny będzie dworcem na wodzie

Najbardziej zaskakujący jest fakt, że o kłopotach przy budowie Fabrycznego poinformował posła Matuszewskiego wiceminister Massel. Wiceminister wysłał pismo 6 września. Gdy 12 września był na placu budowy dworca, przekonywał wszystkich, że prace przebiegają zgodnie z planem i nie ma żadnych powodów do zmartwień.

- Andrzej Massel stwierdził, że projekt budowy dworca uznany został za obciążony dużym ryzykiem utraty planowanego dofinansowania z UE. Dlatego zaistniała konieczność zabezpieczenia finansowania tego zadania ze środków krajowych - tłumaczy wiceministra Mikołaj Karpiński, rzecznik ministerstwa. - Zakończenie prac przewidziane jest na 28 lutego 2015 r. Trudności, na jakie natrafiono, mogą, lecz nie muszą, spowodować przesunięcie tego terminu. Obowiązujący, jak i ewentualnie wydłużony termin zakończenia prac, nie wpłynie na dalszą realizację i zakończenie tej inwestycji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Dworzec Łódź Fabryczna: podziemne jezioro paraliżuje budowę [ZDJĘCIA] - Dziennik Łódzki

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki