Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec Łódź Fabryczna. Praca wre, ale inwestycja przesunie się o rok [ZDJĘCIA]

Marcin Bereszczyński
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A
Na budowie Dworca Fabrycznego pracuje 1,3 tys. osób. Zaawansowanie prac szacuje się na 75 proc. Koniec inwestycji planowany jest na 30 września 2016 roku.

Kończy się szklenie ostatniego świetlika w budynku dworcowym Łodzi Fabrycznej. Pozostałe są już skończone. 16 metrów pod powierzchnią gruntu trwa montaż 30-metrowych fragmentów torów kolejowych. Na peronach układane są posadzki, montowane są windy i ruchome schody. Dobiega końca budowa ostatniego odcinka tunelu pod ul. Kopcińskiego. Po wschodniej stronie dworca powstaje trzypoziomowy układ drogowy.

Zdaniem wykonawców udało się zrealizować zakres prac w 75 proc. Wydano już przeszło 1 mld zł z puli 1,75 mld zł. Na całym placu budowy znajduje się 1,3 tys. pracowników. Praca często jest prowadzona na trzy zmiany. Nie przyspieszy to jednak terminu oddania dworca do użytku. Wiele wskazuje na to, że inwestycja zakończy się do 30 września 2016 roku. Pierwotny termin ukończenia inwestycji upłynął 28 lutego tego roku. Przedłużono go do końca września tego roku, ale potrzeba jeszcze więcej czasu.

Budowa dworca Łódź Fabryczna. Pociągi z pasażerami pojadą we wrześniu 2016 r.

- Mamy 2 miesiące na podpisanie aneksu do umowy, w którym znajdzie się ostateczny termin zakończenia prac - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. - Pierwsze pociągi techniczne wjadą na dworzec Fabryczny pod koniec tego roku. Po seriach testów, prób i odbiorach technicznych wjadą pociągi pasażerskie. Będzie to jesienią przyszłego roku.

Budynek dworcowy powinien być gotowy z końcem roku. W przyszłym roku dokończona będzie budowa nowego układu dróg wokół dworca. Przypomnijmy, że prace opóźniły się m.in. z powodu problemów z wywłaszczeniem działki firmy Enkev, przez którą będzie przebiegać Nowotargowa.

- Przygotowaliśmy projekty rozbiórkowe i czekamy na pozwolenie, które powinniśmy dostać niebawem. Na działce należącej wcześniej do Enkev nie natrafiliśmy na żadne utrudnienia geologiczne - powiedział Stefan Sekuterski, po. dyrektora kontraktu.

Budowa dworca Łódź Fabryczna. Ułożyli na dachach 7,5 tysiąca paneli [ZDJĘCIA+FILM]

- Na peronach podziemnego dworca widać już kolejowy charakter tego miejsca - dodaje Mirosław Siemieniec. - Wykonawca buduje cztery perony. Trzy z nich będą miały długość 400 metrów, a ostatni 300 metrów. W dwóch nawach tunelu od Niciarnianej do Kopcińskiego ułożono już wszystkie tory. W tunelu i na dworcu ułożonych zostanie łącznie 12,5 km torów. Trwa budowa ostatniego 155-metrowego odcinka tunelu pod Kopcińskiego.

Szkenie świetlików zakończy się za miesiąc. Później rozebrane będą rusztowania i zacznie się wykańczanie wnętrz.

- To jeden z największych dworców w Europie - podkreślił Stefan Sekuterski.

Jak będzie wyglądał Dworzec Fabryczny? Industrialne wnętrze w stali i szkle

ZOBACZ TEŻ:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki