Rozpoczyna się wielka przebudowa dworca Łódź Fabryczna. W sierpniu spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ma rozpisać dwa przetargi: na dokończenie budowy wschodniego wiaduktu kolejowego nad aleją Bandurskiego i przebudowę prowadzących do niego peronów oraz na modernizację całego dworca.
Budowa wschodniego wiaduktu nad aleją Bandurskiego rozpoczęła się w latach 80-tych, ale w latach 90-tych budowę przerwano. Teraz wiadukt ma być dokończony, by ułatwić przejazd przez dworzec Łódź Kaliska pociągów kursujących przez planowany tunel średnicowy. Obecnie na południe ze stacji prowadzi tylko jeden tor.
- Musimy wykorzystać ten czas, gdy pociągi Intercity i szereg pociągów ŁKA nie wjeżdżają na stację Łódź Kaliską. Wjadą one, gdy zakończy się budowa tunelu średnicowego - mówi Teresa Woźniak, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi.
Dlatego wszystkie prace mają się zakończyć w 2021 r., czyli przed otwarciem tunelu średnicowego. W przyszłym roku mają być wykonane projekty, prace budowlane na stacji i wiadukcie mają rozpocząć się w roku 2020.
W tym czasie wschodni wiadukt będzie dokończony i zostaną na nim położone tory.- Ekspertyzy wskazują, że jego stan techniczny jest dobry - mówi Teresa Woźniak.
Jednocześnie przybliżone zostaną perony numer 4 i 5, zaś peron 6 będzie zlikwidowany. - Pasażerom skrócimy męki. Dziś na peron 4. i 5. trzeba przejść prawie 300 metrów. Po modernizacji będzie można przejść na nie bezpośrednio z hali - mówi Woźniak.
Odnowione mają być schodki z peronu numer 4 do dworca autobusowego, otworzone też będzie przejście podziemne z hali dworca do autobusów. Powstanie też dodatkowy tunel pod wschodnimi peronami oraz windy dla osób niepełnosprawnych.
Po remoncie pociągi będą mogły kursować do stacji Łódź - Chojny omijając linię kolejową do Sieradza. Pozwoli to zwiększyć przepustowość dworca dwukrotnie. Z peronu 4. korzystać będzie głównie ŁKA, z peronu numer 5 pociągi Intercity.
Przebudowa ma kosztować 40 mln zł, z czego 30 mln to dofinansowanie unijne.
Ale zakres prac na dworcu będzie dużo szerszy. PLK ma równolegle wykonać bowiem prace modernizacyjne całej stacji. Przetarg ma być ogłoszony w sierpniu. Na remont dworca PLK ma przeznaczyć 160 mln zł. Szczegóły remontu nie są jeszcze znane.
- Cały układ peronowy i torowy stacji Łódź Kaliska zostanie przebudowany - zdradza tylko Teresa Woźniak.
Obie inwestycje są związane z budową tunelu średnicowego, który zwiększy ruch pociągów przez dworzec Łódź Kaliska. Są już gotowe plany budowy tunelu, zwanego „małym metrem”. Ma on połączyć dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska ze stacjami przy ulicy Zielonej i Manufakturze.
Zobacz w galerii jak teraz wygląda dworzec Łódź Fabryczna i wiekowy wiadukt.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?