Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec Łódź Kaliska: dokończą wiadukt nad aleją Bandurskiego i wyremontują stację

Matylda Witkowska
Matylda Witkowska
Grzegorz Gałasiński
W sierpniu ma być ogłoszony przetarg na dokończenie wiaduktu kolejowego nad aleją Bandurskiego. Będą też wydłużone perony na samym dworcu. Równocześnie ma przebiegać duża modernizacja dworca.

Rozpoczyna się wielka przebudowa dworca Łódź Fabryczna. W sierpniu spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ma rozpisać dwa przetargi: na dokończenie budowy wschodniego wiaduktu kolejowego nad aleją Bandurskiego i przebudowę prowadzących do niego peronów oraz na modernizację całego dworca.

Budowa wschodniego wiaduktu nad aleją Bandurskiego rozpoczęła się w latach 80-tych, ale w latach 90-tych budowę przerwano. Teraz wiadukt ma być dokończony, by ułatwić przejazd przez dworzec Łódź Kaliska pociągów kursujących przez planowany tunel średnicowy. Obecnie na południe ze stacji prowadzi tylko jeden tor.

- Musimy wykorzystać ten czas, gdy pociągi Intercity i szereg pociągów ŁKA nie wjeżdżają na stację Łódź Kaliską. Wjadą one, gdy zakończy się budowa tunelu średnicowego - mówi Teresa Woźniak, zastępca dyrektora Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi.

Dlatego wszystkie prace mają się zakończyć w 2021 r., czyli przed otwarciem tunelu średnicowego. W przyszłym roku mają być wykonane projekty, prace budowlane na stacji i wiadukcie mają rozpocząć się w roku 2020.

W tym czasie wschodni wiadukt będzie dokończony i zostaną na nim położone tory.- Ekspertyzy wskazują, że jego stan techniczny jest dobry - mówi Teresa Woźniak.

Jednocześnie przybliżone zostaną perony numer 4 i 5, zaś peron 6 będzie zlikwidowany. - Pasażerom skrócimy męki. Dziś na peron 4. i 5. trzeba przejść prawie 300 metrów. Po modernizacji będzie można przejść na nie bezpośrednio z hali - mówi Woźniak.

Odnowione mają być schodki z peronu numer 4 do dworca autobusowego, otworzone też będzie przejście podziemne z hali dworca do autobusów. Powstanie też dodatkowy tunel pod wschodnimi peronami oraz windy dla osób niepełnosprawnych.

Po remoncie pociągi będą mogły kursować do stacji Łódź - Chojny omijając linię kolejową do Sieradza. Pozwoli to zwiększyć przepustowość dworca dwukrotnie. Z peronu 4. korzystać będzie głównie ŁKA, z peronu numer 5 pociągi Intercity.
Przebudowa ma kosztować 40 mln zł, z czego 30 mln to dofinansowanie unijne.

Ale zakres prac na dworcu będzie dużo szerszy. PLK ma równolegle wykonać bowiem prace modernizacyjne całej stacji. Przetarg ma być ogłoszony w sierpniu. Na remont dworca PLK ma przeznaczyć 160 mln zł. Szczegóły remontu nie są jeszcze znane.
- Cały układ peronowy i torowy stacji Łódź Kaliska zostanie przebudowany - zdradza tylko Teresa Woźniak.

Obie inwestycje są związane z budową tunelu średnicowego, który zwiększy ruch pociągów przez dworzec Łódź Kaliska. Są już gotowe plany budowy tunelu, zwanego „małym metrem”. Ma on połączyć dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska ze stacjami przy ulicy Zielonej i Manufakturze.

Zobacz w galerii jak teraz wygląda dworzec Łódź Fabryczna i wiekowy wiadukt.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki